Vad behövs i ett hojgarage?

Vad är UPS??
Den ups jag känner till är typ bruna packet bilar som levererar gods...
 
Vad är UPS??
Den ups jag känner till är typ bruna packet bilar som levererar gods...
Avbrottsfri kraft (Uninterruptable Power Supply) eller mer specifikt batteribackup i det här fallet.

Innehåller ett batteri (typ bilbatteri) och man kopplar in den mellan eluttaget och de enheter man vill skydda. Om strömmen går håller den utrustningen igång så länge batteriet räcker och de kan ofta även skicka signaler till datorer, NAS och annan nätverksutrustning så att de stängs av på ett kontrollerat sätt när batteriet börjar ta slut. Därutöver brukar de skydda mot strömspikar och liknande problem i elnätet som exempelvis kan uppstå vid åskväder. Finns i alla möjliga storlekar och sorter, alltifrån enkla varianter som ser ut som ett större grenuttag till stora och avancerade varianter som kan hålla en hel serverhall igång.
 
Avbrottsfri kraft (Uninterruptable Power Supply) eller mer specifikt batteribackup i det här fallet.

Innehåller ett batteri (typ bilbatteri) och man kopplar in den mellan eluttaget och de enheter man vill skydda. Om strömmen går håller den utrustningen igång så länge batteriet räcker och de kan ofta även skicka signaler till datorer, NAS och annan nätverksutrustning så att de stängs av på ett kontrollerat sätt när batteriet börjar ta slut. Därutöver brukar de skydda mot strömspikar och liknande problem i elnätet som exempelvis kan uppstå vid åskväder. Finns i alla möjliga storlekar och sorter, alltifrån enkla varianter som ser ut som ett större grenuttag till stora och avancerade varianter som kan hålla en hel serverhall igång.
??
 
När man har mest engelska motorcyklar behöver inte ölen va kall.
Behöver och behöver... det där har jag alltid bara sett som engelsmännens bortförklaring för att innan de hunnit skruva klart och få ihop alla delar igen har ölen hunnit bli rumstempererad alldeles oavsett :öl
 
Tack för alla bra svar, mycket värdefullt att få så mycket input från er så jag inte gör bort mig i lysdjungeln! :tummenupp Ska verkligen överväga detta med belysning, det kan ju lyfta kvaliteten på garaget. :)

Mitt garage är på 8x4 meter.
Jag har 6st dubbelarmaturer i det.
Kör med 4000k och tycker det är bra, absolut tillräckligt, men som tidigare svar påpekat absolut inte för mycket.
Har dock inte LED, utan lever med traditionella 36W lysrör, får funka tills jag gör en revision.
Så, kan I alla fall säga att jag tycker att det funkar tillfredsställande på den ytan jag har.
Gissar att du har armaturerna i taket? Tror du att det spelar nån roll om de sitter på väggarna (vinklade nedåt), som jag har tänkt mig? Föreställer mig att det kan bli irriterande (vasst) med 4000 k från en lägre position som mina, även om de kanske sitter ca 2,5-3 m upp på väggen?
 
Last edited:
Ja och ska det meckas med hojarna också så kan man definitivt inte få för mkt ljus. Har själv ca 10 LED-armaturer på 60 kvadrat för att slippa bli förbannad för jag inte ser. 4000K ska du ha om det ska skruvas
Tänker mig kanske 3000 k på väggarna och 4000 k över arbetsbänken och över hojlyften, eller är det tokigt att blanda olika färgtemp?
 
Jag kom på en annan sak som jag är nöjd med i mitt garage, en UPS, alltså en batteribackup som kan leverera 230V om strömmen går.
Jag har en liten konsumentmodell, kostar ca 1000kr, och till den har jag kopplat "nödbelysning".
Den belysningen är en sats med LED-puckar från Jula, som sitter utspritt i garagetaket.
Då blir jag inte "blind" om strömmen går, oavsett vem som orsakat avbrottet.
Till den har jag även anslutit övervakningskameran, datorn (som behövs för manualer, sökning på internet mm) samt wifi routern.
Den ger ju även ett bra skydd mot överspänningar, till exempel åska.
Och jag har minst en halvtimme på mig innan UPS:en börjar ge sig.
Som bonus har jag även ordnat med en lagom lång sladd, så att jag har en möjlighet att köra den motordrivna garageporten även om det skulle vara strömavbrott.
Garageporten går naturligvis att stänga manuellt, men det där sista lilla "trycket" i överkant får man inte då, som gör att den tätar extra bra.
Låter som en vettig investering! Men det kanske man kan lägga till i ett senare skede, låter som en "ut-ifall-att-grej"?
 
Tänker mig kanske 3000 k på väggarna och 4000 k över arbetsbänken och över hojlyften, eller är det tokigt att blanda olika färgtemp?
Det finns belysning där du kan ställa in färgtemperaturen också, men då blir det betydligt dyrare, om du jämför med vanliga lysrör av LED-typ.
 
Det finns belysning där du kan ställa in färgtemperaturen också, men då blir det betydligt dyrare, om du jämför med vanliga lysrör av LED-typ.
Aha, det låter smart! Men vad tror du, är det fel att blanda 3000 och 4000 k? Det kanske inte finns nån mening med att ha olika färgtemp på vägg och mekhörna, bättre med 4000 överallt?
 
Last edited:
Tack för alla bra svar, mycket värdefullt att få så mycket input från er så jag inte gör bort mig i lysdjungeln! :tummenupp Ska verkligen överväga detta med belysning, det kan ju lyfta kvaliteten på garaget. :)


Gissar att du har armaturerna i taket? Tror du att det spelar nån roll om de sitter på väggarna (vinklade nedåt), som jag har tänkt mig? Föreställer mig att det kan bli irriterande (vasst) med 4000 k från en lägre position som mina, även om de kanske sitter ca 2,5-3 m upp på väggen?
Ja, jag har alla armaturer i taket.
Tror däremot att 4000k är att föredra, om man ska se kontraster och färger på ett någorlunda "rätt" sätt, utan att ljuset blir för vasst.
Hade faktiskt funderingar på att gå mer mot 5000k eftersom jag målar lite, och vill se det som man kommer att uppleva det i solen.
Men jag blev för osäker, så 4000k fick räcka, men jag är tveksam till lägre färgtemperatur.
Möjligen om du kör flera armaturer, så att du kan växls, och ha lite mysigare ljus vid vissa tillfällen, när du inte behöver rätt färgåtergivning.
 
Ja, jag har alla armaturer i taket.
Tror däremot att 4000k är att föredra, om man ska se kontraster och färger på ett någorlunda "rätt" sätt, utan att ljuset blir för vasst.
Hade faktiskt funderingar på att gå mer mot 5000k eftersom jag målar lite, och vill se det som man kommer att uppleva det i solen.
Men jag blev för osäker, så 4000k fick räcka, men jag är tveksam till lägre färgtemperatur.
Möjligen om du kör flera armaturer, så att du kan växls, och ha lite mysigare ljus vid vissa tillfällen, när du inte behöver rätt färgåtergivning.
I just min lokal kommer ledrören vara nyttobelysning, vid mek eller städ. Så därför skulle nog 4000k vara det jag vill ha.

Som mer dämpad ölbelysning har jag tänkt mig fasad-vägglampor med nedåtriktat lyse, 3-4 st på varje sida. Tror nåt sånt här blir skitsnyggt:
 

Bifogat

  • 3944_104318_12.jpg
    3944_104318_12.jpg
    34 KB · Visningar: 8
  • 8405_104086_11.jpg
    8405_104086_11.jpg
    21.4 KB · Visningar: 7
Last edited:
I just min lokal kommer ledrören vara nyttobelysning, vid mek eller städ. Så därför skulle nog 5000k vara det jag vill ha.

Som mer dämpad ölbelysning har jag tänkt mig fasad-vägglampor med nedåtriktat lyse, 3-4 st på varje sida. Tror nåt sånt här blir skitsnyggt:
Det där kan bli riktigt trevligt!
 
Altså... jag har ALDRIG hört någon klaga "FAN, jag satte upp för mycket belysning i mitt garage!"
Så, kan det bli för mycket ljus?

Brukar klaga på mitt garage, att förra ägaren satt upp för mycket belysning. Dock inte för att det ger för mycket ljus, utan för att där bara är en 10a säkring till hela garaget, så nu måste jag släcka för att kunna starta kompressorn :huvet
 
Brukar klaga på mitt garage, att förra ägaren satt upp för mycket belysning. Dock inte för att det ger för mycket ljus, utan för att där bara är en 10a säkring till hela garaget, så nu måste jag släcka för att kunna starta kompressorn :huvet
Lastbalansera bort problemet! ?

Skämt åsido, fan vad drygt. En konvertering från lysrör till led kan hjälpa men att låta dra om till en trefas 16A matning skulle jag gjort.
 
Lastbalansera bort problemet! ?

Skämt åsido, fan vad drygt. En konvertering från lysrör till led kan hjälpa men att låta dra om till en trefas 16A matning skulle jag gjort.
Var enligt elektrikern kostsamt att dra om till en trefas. Så när jag känner att jag har lite pengar över ska han få byta ut lysrören till led.
 
Var enligt elektrikern kostsamt att dra om till en trefas. Så när jag känner att jag har lite pengar över ska han få byta ut lysrören till led.
Ja. Att bara dra om matning kan ibland vara husets motsvarighet till hojannonsens behöver "bara en förgasarinställning" för att gå bra.

Inser att man är bortskämd med tjänstvilliga elektriker, snickare och målare i familjen och bekantskapskrets.
 
Börja meka med hojen, köp utrustning vid behov så kommer du förmodligen inom en snar framtid täckt ditt behov av utrustning. Så tänker jag iallafall :)
 
Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

TILLSTÅND KLART: GGN 2.0 KÖRS I HEJDEBY 2025

Nu är det klart att världen...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Back
Top