Vad behöver man göra?

Goodstuff skrev:
Lite allt möjligt, fixa kåpor, ta bort extrakylare, lyfta topparna, etc. etc.
Det var ju just pga den låga temperaturen som jag inte gasade ngt utan körde in i depån. Jag luftade systemet men det blev kanske inte helt tomt från luft.


Har du koll på hur mycket du behöver tejpa kylet beroende på utetemp? Ibland glömmer man de enkla sakerna... Som att naja oljepluggen tex...


/JPS
 
Nyteknik skrev:
Där sade du något. Ingen så mycket som sneglade på min hoj innan jag åkte ut på banan i tisdags. Märkligt såhär i efterhand...
Njae, egentligen inte, eller? Även om ett eventuellt slarv/ignorans kan drabba andra darbbar det framförallt en själv. Jag tror att de flesta sköter sig och det i öveigt är sjävlsanerande.

I vissa fall blir man dock likblek. Den förre ägaren till Skatungen (min Honda RS250R) måste varit en ignorant jävel. Främre hjulaxeln satt med endast tre skruvar. Ventilhattar av gummi. Någon stoppknapp fanns inte på hojen, den armaturen låg prudligt i reservdelslådan. Evakueringslang från vevhusventilation saknades. Evakueringslangen från kylaren gick till ett kärl som var öppet i botten. Styrutslaget begränsades av styrdämparen. Najningarna var fel, tråden var låst runt skruvarna, tvinnad och ledd genom något stopp och sedan böjd, alltså inte delad innan stoppet och åter tvinnad. kopplingen mellan bromsvätskebehållare och huvudcylinder läckte. fotbromspedalen var sedan en marksyning vass som en kanyl och hade penetrerat vilket skinnställ eller stövel som hellst. I luftburken var ett prydligt borrat hål för att dränera allt spott från förgasare, även ventilationen från tanken var dragen till luftburken, allt rann rakt ut på vevhuset och vidare ner i kåpan och vidare... Tanken på att han åkt runt med den på tävlingar bland andra förare och inte bara äventyrat sin egna utan också andras säkerhet är faktiskt skrämmande. Vissa saker kanske är petigt att anmärka på men tillsammans visar det hur illa det var ställt och vilken ignorant inställning en del personer har.
 
Jörgen Player Special skrev:
Har du koll på hur mycket du behöver tejpa kylet beroende på utetemp? Ibland glömmer man de enkla sakerna... Som att naja oljepluggen tex...


/JPS

Eftersom det var första resan med hojen så har jag ingen aning. Det är dessutom en exktrakylare monterad och till den sitter en manuell choke som enligt danksarna funkade kanon och gjorde att man ska slippa att tejpa. Ska titta ordentligt på det där ikväll och antingen ta bort den eller testa igen. Sista försöket hade jag ca 75% av kylaren tejpad men det hände ingenting....
 
Teddy skrev:
Njae, egentligen inte, eller? Även om ett eventuellt slarv/ignorans kan drabba andra darbbar det framförallt en själv. Jag tror att de flesta sköter sig och det i öveigt är sjävlsanerande.

I vissa fall blir man dock likblek. Den förre ägaren till Skatungen (min Honda RS250R) måste varit en ignorant jävel. Främre hjulaxeln satt med endast tre skruvar. Ventilhattar av gummi. Någon stoppknapp fanns inte på hojen, den armaturen låg prudligt i reservdelslådan. Evakueringslang från vevhusventilation saknades. Evakueringslangen från kylaren gick till ett kärl som var öppet i botten. Styrutslaget begränsades av styrdämparen. Najningarna var fel, tråden var låst runt skruvarna, tvinnad och ledd genom något stopp och sedan böjd, alltså inte delad innan stoppet och åter tvinnad. kopplingen mellan bromsvätskebehållare och huvudcylinder läckte. fotbromspedalen var sedan en marksyning vass som en kanyl och hade penetrerat vilket skinnställ eller stövel som hellst. I luftburken var ett prydligt borrat hål för att dränera allt spott från förgasare, även ventilationen från tanken var dragen till luftburken, allt rann rakt ut på vevhuset och vidare ner i kåpan och vidare... Tanken på att han åkt runt med den på tävlingar bland andra förare och inte bara äventyrat sin egna utan också andras säkerhet är faktiskt skrämmande. Vissa saker kanske är petigt att anmärka på men tillsammans visar det hur illa det var ställt och vilken ignorant inställning en del personer har.

Kontrolleras inte hojarna före norska tävlingar?
 
Teddy

Bara en grej, du har ingen vevhusventilation ;)
Och nej, visserligen reglementsvidrigt, men det pissar inte ut något från växellådan som jag tror det är du refererar till.
 
Goodstuff skrev:
Eftersom det var första resan med hojen så har jag ingen aning. Det är dessutom en exktrakylare monterad och till den sitter en manuell choke som enligt danksarna funkade kanon och gjorde att man ska slippa att tejpa. Ska titta ordentligt på det där ikväll och antingen ta bort den eller testa igen. Sista försöket hade jag ca 75% av kylaren tejpad men det hände ingenting....


Funkar tempgivaren?


/JPS
 
Jörgen Player Special skrev:
Funkar tempgivaren?


/JPS

Den funkar i varje fall i depån då temperaturen steg till 55 grader innan jag körde ut. Vid Torparn var temperaturen nere i 45-50 och sedna 45 efter ett varv.
Ska dock kolla den - tack för tipset!
 
Nyteknik skrev:
Det kanske inte kallas för "ventilation" men jag har en slang till ett uppsamlingskärl som är inbyggt i ramen – tror den kommer från vevhuset.

Slangen kommer från blocket men det kan ju inte vara vevhuset - det är ju liksom idén med en tvåtaktare att man använder vevhuset som en del i insug/utblås. Att då ha en gummislang ut därifrån verkar konstigt men jag har haft fel förut...
 
Goodstuff skrev:
Slangen kommer från blocket men det kan ju inte vara vevhuset - det är ju liksom idén med en tvåtaktare att man använder vevhuset som en del i insug/utblås. Att då ha en gummislang ut därifrån verkar konstigt men jag har haft fel förut...

Hondan har en lite öppning från växellådan, det har nog yamman också.
D.v.s växellådsventilation, oljan i lådan blir varm, och expanderar, luften behöver ta vägen nånstans..
Men inte från vevhuset alltså.

Det trillar dock inte ut någon olja ur den ur hondan, dessutom är det ont om plats när airboxen sitter på, vilket gör att man skiter i att trycka på slangen..
 
Goodstuff skrev:
Den funkar i varje fall i depån då temperaturen steg till 55 grader innan jag körde ut. Vid Torparn var temperaturen nere i 45-50 och sedna 45 efter ett varv.
Ska dock kolla den - tack för tipset!

45 grader är lugnt att köra med. Såvida du inte kör smidda kolvar, de ska gå lite varmare.
 
oFFkeFF skrev:
45 grader är lugnt att köra med. Såvida du inte kör smidda kolvar, de ska gå lite varmare.

Hade det inte fortsatt ner under 40 hade jag kört.
Att jag är en mes vet jag redan. :mattias
 
Goodstuff skrev:
Hade det inte fortsatt ner under 40 hade jag kört.
Att jag är en mes vet jag redan. :mattias

Jamen, slår du på gasen så stiger tempen, åker du runt och tittar på löven och naturen i sakta mak lägger sig inte tempen rätt.
 
oFFkeFF skrev:
Jamen, slår du på gasen så stiger tempen, åker du runt och tittar på löven och naturen i sakta mak lägger sig inte tempen rätt.

Provade att gasa lite på första passet men tempertauren sjönk oroväckande snabbt, dessutom är jag en mes. :mattias
Ska gå igenom kylaren ordentligt.
 
Nyheter
Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Back
Top