Vad behöver man för fart för att hålla värme i ett skuret slicks?

• Thread starter Thread starter mojja83
  • Start date Start date
Vad är det du inte köper?
Skulle han haft regndäck kanske han inte hade kraschat..... Det jag vill säga är att det är föraren som gör hur bra däcket är. Skitsamm du fattar nog va jag menar.

Jo, jag förstår vad du menar... men i detta fall skulle det bara va att skaffa däck för att kompensera förarens brister, fel ända att börja i anser jag. ;)

Fan Mojja, dags att byta nick till Kraschkung snart :) men ingen fara på taket, även Stoner hade det ryktet på Hondan innan Ducati tider, och se hur det gått för han sen dess :)

Bara på sadeln igen och skynda långsamt! :tummenupp

Kommer nog inte gå ut i regn eller blött väglag nå mer. Är så djäxxa förrädiskt så det är inte värt det.

Kanade av i 10 km/h i tröset på blött väglag och kalla däck på första varet igår och nu har jag lovat mig själv att aldrig mer gå ut på kalla däck och inte heller när det är våt vägbana utan att först ha införskaffat extra fälgar med regn däck:)

Men vafan
Allvar grabben hur jävla illa kör du egentligen ?
Vad är det, 3e skrotningen på mindre än en månad ?
Du har aldrig funderat på att antingen fixa vad det nu är för problem du har eller lägga ner hojkörandet ?
Att se dig köra måste vara som att se bambi på hal is ?

Nej det är inte elakt eller på något sätt illa menat utan det handlar bara om att om man skrotar några gånger på kort tid så bör man kanske tänka till lite på vad man håller på med.
Annars är det ju bara en tidsfråga innan man endast är en siffra i statistiken istället.

Tycker det låter som en storm i ett vattenglas.
12 bandagar i år och vill för mycket här är resultatet.

Tappad cykel styrfart i tröset 2 ggr bägge gångerna mindre repor på cykeln bara plocka upp och köra vidare.

Gång1 på grund av däcken därav alla som refererar till däcken.
Gång 2 Taskig gas kontroll tydligen blöt/fuktig vägbana mastervarv efter instruktör.

Avåkning i Esset med R6an helt och hållet mitt fel Lowsider då jag nöp frambromsen vid "hårt" nedlägg här är min enda "riktiga" klotning.

Avåkning Esset rakt ut i gruset/gräsmattan la försiktigt ner cykeln i gräset inga skador bara tvätta av leran/gräset och ut o köra igen. Här hade vi börjat fippla med fjädring och dämpare så cykeln kändes väldigt ovan.

Men visst you got a point and point taken.
Men jag verkar inte vara ensam om sådana här äventyr har jag märkt för skamkärran och bandagsarrangörer är ju ute var och vartannat pass för att hjälpa folk plocka ihop delar och lyfta cyklar ur sandfållor.
Dom flesta kanske håller käften skottar in delarna i släpet och sedan sprider ut dom i en kurva nära dig dagen efter dom helförsäkrade hojen!:fyllisar

Last edited:
+1:20 och vurpar nu för tredje gången på nån månad? Kör du medelgruppen & så illa behöver du vare sig värmare eller skurna slicks, lär dig köra istället!
Släpp prestigen att va snabb & börja kör med typ SMC istället. Eftersom du uppenbarligen saknar all form av talang får du bygga din fart på erfarenhet istället, skynda långsamt med andra ord. Vare sig IRC, Öhlins eller Power Commander kommer göra dig snabbare. Lyhördhet inför vad instruktörer säger tror jag däremot skulle hjälpa en del.

*EDIT* Kalla de två vurpor då, budskapet förändras inte.

Last edited:
Nu känner jag inte dig, och har inte sett dig åka av heller, men hur många gånger har du åkt av banan egentligen? =)

Förklaringar kring 4 omkullåkningar...

Du verkar basera ordet "krasch"/"omkullkörning" på hur skadad hojen blir... själv så anser jag att om det klibbiga svarta inte längre är det som är i kontakt med marken utan de där lite hårdare plastdelarna så har man gått omkull, blir inte enklare än så.

Du har alltså kraschat 33% av ggr du varit på bana, det är banne mig starkt jobbat! :fakta

Last edited:
Köpte däckvärmare efter tröset och efter det upplevde jag inga mer sådana problem iallafall!!

Bättre marginaler med bättre material :brinnerup

Hursomhelst, det här gav förklaringen
http://www.sporthoj.com/forum/showt...-indraget-kk&p=5540183&viewfull=1#post5540183

Du behöver rutin och det får man inte genom att jaga tider på en storbana. Utan att ens ha sett dig köra kan jag nog säga att du kör sannolikt digitalt, då de flesta som börjar med mc körning sent brukar göra det om det inte rör sig om någon extremtalang.

Körning handlar om känsla och få alla saker att lira i harmoni. Ska du få det här och lira fort så rekommenderar jag knixkörning. Där du får den tekniska biten/koordination med körningen. Fortsätter du med storbanekörning så hoppas jag att det inte sker i SMC regi - för du har med råge passerat vad som är acceptabelt försäkringsmässigt.

Rådet är i all välmening:)

Men det lär vara någon form av rekord. :hihi

Fortsätter storbanekarriären utan insikt så är det här bara början tror jag:yoparty

10 km/h låter som en överdrivet låg siffra. Hur fort gick det?

När jag körde där i sommar hade jag 80 km/h på mätaren genom första kurvan (i torrt), vilket kanske är 50 km/h verklig fart. Antagligen kan man köra lika fort i regn som jag gjorde i torrt, med tanke på att jag inte är särskilt snabb (varvtid 1.25 - 1.30).

10 km/h låter som en överdrivet låg siffra. Hur fort gick det?

När jag körde där i sommar hade jag 80 km/h på mätaren genom första kurvan (i torrt), vilket kanske är 50 km/h verklig fart. Antagligen kan man köra lika fort i regn som jag gjorde i torrt, med tanke på att jag inte är särskilt snabb (varvtid 1.25 - 1.30).

Klart det är fel..

10 km/h är mindre än vad min neddrevade 600RR gör på tomgång på 1an..

Jag låg precis bakom dig när du gled av i trösen när de var blött. Blev lite rädd då det var mitt andra varv någonsin på gåsen och vi höll samma hastighet. Skulle uppskatta den till 40 km/h iaf. Vet dock inte vad som hände mer än att det såg ut som att framhjulet försvann..

Jag låg precis bakom dig när du gled av i trösen när de var blött. Blev lite rädd då det var mitt andra varv någonsin på gåsen och vi höll samma hastighet. Skulle uppskatta den till 40 km/h iaf. Vet dock inte vad som hände mer än att det såg ut som att framhjulet försvann..

Skarp kurva och avslag på gasen resulterar väldigt lätt i att just framhjulet försvinner...

Skarp kurva och avslag på gasen resulterar väldigt lätt i att just framhjulet försvinner...

Och då det var rätt snålt ställd returdämpning fram när jag kände på hojen kan man ju nästan tro att den studsade omkull på framhjulet :-)

Massor med film på Mojja83 på väg upp från smc dubbeldagarna.

Det jag kan tycka efter att ha kört med Mojja83 ett par dagar är att han gillar att trycka lite väl hårt på överlevnadsreaktionsknapparna ibland, att det är tur att det finns escaper, och att det är lite småkul att köra om honom på yttern i hårnålen och vinka retfullt med ena handen :-)

Och då det var rätt snålt ställd returdämpning fram när jag kände på hojen kan man ju nästan tro att den studsade omkull på framhjulet :-)

Massor med film på Mojja83 på väg upp från smc dubbeldagarna.

Det jag kan tycka efter att ha kört med Mojja83 ett par dagar är att han gillar att trycka lite väl hårt på överlevnadsreaktionsknapparna ibland, att det är tur att det finns escaper, och att det är lite småkul att köra om honom på yttern i hårnålen och vinka retfullt med ena handen :-)

Hejsan polygrip

Kul att du laddar upp filmerna hoppas du klippt ihop något riktigt smarrigt med mig där alla mina fel och brister är med så att vargarna här på SH blir riktigt mätta och belåtna!

Vill även passa på att tacka för alla "tips" och instruktioner och två super roliga dagar.

M.v.h Mojja

Det där att är nyfiken på att höra mer om. Jag brukar oftast gå in i kurvor utan gas mellan det att jag släppt frambromsen (nej, jag bromsar inte hela vägen till apex...) och fram till apex då jag brukar gå på gas igen ut ur kurvan. Jag vill gärna undvika att klota så det vore intressant att veta vad det är som gör att man går omkull om man går in i en kurva med avslagen gas?

Jag trodde snarare att det flyttar fram vikten till framhjulet när man motorbromsar in i en kurva och den vikten gör att man får bättre grepp fram. Det är klart, kör man precis på gränsen av greppet kanske den extra vikten kan göra att framdäcket släpper men så nära gränserna brukar jag inte vara.

Jag brukar snarare uppleva att den kan bli lite orolig fram om jag går in med gas eftersom vikten flyttas bakåt och oftast missar jag apex då eftersom hojen brukar ta en vidare båge men det handlar nog mer om skit bakom spakarna i mitt fall.

Last edited:
Bra! nu är vi på samma spår :)

För jag har nog kraschat 3-4 gånger pga däcken, för att jag varit dum o inte bytt innan jag gett mig ut lr haft kunskapen innan om att dom varit kassa.

Sen så verkar mojja på alla trådar man ser o hör om behöva säkert 1000 ursäkter för allt som händer han :hihi:rofl
Jo, jag förstår vad du menar... men i detta fall skulle det bara va att skaffa däck för att kompensera förarens brister, fel ända att börja i anser jag. ;)

Nyheter
KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!