Det här är en intressant fråga, och jag funderade faktiskt lite över ämnet igår utan att veta om att tråden existerade, så här kommer mina synpunkter.
Om inte prostitution ska vara lagligt, då ska det heller inte vara lagligt att spela in porrfilmer i Sverige.
Om jag skulle ragga upp valfri hora på gatan och spänna på henne/honom så begår jag ett lagbrott iom. att jag köper den sexuella tjänsten.
Skulle jag däremot göra exakt samma sak men med den skillnaden att jag filmar hela akten, och sedan distribuerar filmerna som porr på ett mer eller mindre professionellt sätt, så skulle det helt plötsligt vara helt lagligt att köpa samma sexuella tjänst som var olaglig i exemplet ovan. (Men då i egenskap av filmproducent etc.)
Jag känner till minst tre, fyra stycken tjejer som mådde fruktansvärt dåligt pga att dom halkat in i porrbranschen i början av 90-talet genom att falla för Carl Serung och Tony Thorman´s fagra löften om mycket pengar för lite arbete som värdinnor på bla. Roxy, en nattklubb av erotisk karaktär i Stockholm.
Jag har själv träffat Tony Thorman, och hört honom berätta.
Jag har dessutom haft två av de tjejer som utsattes för Tony Thorman och Carl Serung boendes hos mig under en period, och det dom blivit tvingade att gå igenom, -och utsätta andra tjejer för, är bland det mest fruktansvärda jag hört.
Våld, dominans, kiss och bajs har varit ett genomgående tema i dessa herrars aktiviteter.
Dom har varit mästare på att hjärntvätta, övertala och med milt våld tvinga dessa tjejer att gå med på och göra saker dom inte ville.
En tjej berättade att hon blivit tvingad att bli kissad i munnen av en annan tjej. När tjejen som skulle kissa inte kunde blev dom beordrade att byta plats.
När då den tjej jag kände började kissa så kräktes naturligtvis den tjej som blev kissad i munnen, varpå Serung eller Thorman, (minns inte vem av dom), tvingar tjejerna att fortsätta trots kräkningarna. -Det klipper vi bort, sade han. (Dom filmade naturligtvis det hela.)
Serung och Thorman spelade dessutom in filmer med sig själva och Serungs dåvarande flickvän. En av scenerna gick till så här:
Dom gick med flickvännen i hundkoppel, tvingade henne att äta ur en skål på golvet, kissa i sin högklackade sko, och därefter dricka sin egen urin.
Scenen avslutades med att Serung och Thorman båda pissade på tjejen...
Detta är naturligtvis extremfall, och det fanns "snälla" aktörer på marknaden också, som tex. TreMag och LS-Distribution, men det fanns inget som helst urval när det gällde labila tjejer som sökte arbete som porrfilmsskådespelerskor.
En liten del av dom som sökte borde faktiskt inte ha blivit antagna eftersom det tydligt framgick att dom mådde väldigt dåligt när man pratade med dom, det fanns tjejer med märken efter rakblad på handlederna, men detta togs det ingen som helst hänsyn till, utan var personen ifråga myndig så var det fritt fram...
En gång dök det upp två karlar från öst med en mycket ung tjej i släptåg.
Karlarna, som inte pratade svenska, intygade på knagglig engelska att tjejen var fyllda 18 år, (vilket alla tvivlade på), varpå karlarna fick betalt, och tjejen fotades när hon hade sex med en svensk kille som TreMag ordnat fram.
Ibland dök det upp helt vanliga, normala "Pappas flickor" också.
Helt vanliga tjejer som av en eller annan anledning gjort av med studiebidraget eller lönen i förtid och var tvingade till att hitta en lösning för att få fram pengar att betala sina räkningar.
Är inte det sista exemplet prostitution? Att tvinga sig själv till att för pengar utföra förnedrande sexuella aktiviteter på film eller på bilder som sedan sprids via tidningar, postorder och på nätet?
I lagens mening är det inte det. Det är helt lagligt.
Men man kan i sitt stilla sinne undra vem som mår sämst. -Pappas flicka som av ekonomiska skäl tvingas till att spela in en porrfilm för att kunna betala sina räkningar, eller 17-åringen som suger av en snuskgubbe hon raggat upp på internet för att få råd att köpa senaste mobiltelefonen eller den där Prada-väskan som hon bara måååååste ha...
Nej... Legalisera prostitution, eller, förbjud produktionen av porr i Sverige. Det går inte att ha prostitutionen olaglig samtidigt som porren är laglig, när det faktiskt innebär exakt samma sak i slutändan.