Vad är trim?

RF_Racing skrev:
Nej så kan man inte resonera... Utan tex svänghjul går den inte bättre.

Jorå. Tar man bort allting har man fått ner energiförlusterna till 0% och skapat den perfekta motorn. Bättre blir det aldrig.

Oddjob skrev:
Haha, okej så det är så du resonerar.

du vet om att energiförlusten i en bensinmotor är ca 70%.

en jävla massa strypningar där, hoppas du inte kan sova ikväll nu.

Jo! Men det går ju till en gräns då man inte längre kan göra det bättre! Jag menar man kan juh inte ha bättre avgasrör än ett avstämt utan strypning och ljuddämpare! Men nu vet jag utifrån det ni skrivit att Tar man bort ljuddämparen så är den trimmad...

Trashcan skrev:
Jorå. Tar man bort allting har man fått ner energiförlusterna till 0% och skapat den perfekta motorn. Bättre blir det aldrig.
energiförlust 0%

det är fysiskt omöjligt och bestrider allt vad fysiska lagar heter,
då kan vi likagärna säga att jordens dragningskraft inte existerar

vilket betyder att du skulle kunna skapa en evighetsmaskin
och få nobelpriset direkt :tummenupp.

GAAAAH jag blir galen på RF..

Trashcan skrev:

En motor tar tillvara på energi... Ingenting har inte den egenskapen.

RF_Racing skrev:
Bra! Utan ljuddämpare så är den trimmad...

Gör den inte det då eller? Eftersom man får mer effekt utan den så måste den ju strypa! :fatta!

EDIT Omvandlar energi...
Precis lika mkt som toppen som inte är flödesoptimerad så stryper avgassystemet ja.
//Tobbe

RF_Racing: Är det ditt helgnöje att dra igång en helt meningslös tråd och börja käfta med alla som försöker skriva något vettigt i tråden?

För övrigt så håller jag med Dr.Bike i hans mycket korrekta förklaring. :tummenupp

RF_Racing skrev:
Jag skiter i om den är orginal eller inte.. jag tänker motormässigt...

Hmm...så om en R1 motor kan ge 347hk i teorin med 5" avgasrör och 80mm förgasare så är allt under den effekten en strypning tycker du?

Kul kille :D

Om man ställer en fråga och sedan säger att svaren man får är fel så måste det ju klicka ngnstans.
Jag tror att en motor är trimmad om man häller lim i däcken faktiskt.
Eller är det bara styling?
//Tobbe

rejser skrev:
Hmm...så om en R1 motor kan ge 347hk i teorin med 5" avgasrör och 80mm förgasare så är allt under den effekten en strypning tycker du?

Kul kille :D
Ja och kolla på busamotorerna som Mc-xpress fick upp i 600-700hk eller vad det var.

Då måste ju dom vara JÄTTESTRYPTA, ja men köper man en turbo så är
man iallafall en liten bit på vägen att få den avstrypt.

Oddjob skrev:
Ja och kolla på busamotorerna som Mc-xpress fick upp i 600-700hk eller vad det var.

Då måste ju dom vara JÄTTESTRYPTA, ja men köper man en turbo så är
man iallafall en liten bit på vägen att få den avstrypt.

apapap...du glömde lustgasen och kompressorn!

Det vart lite rörigt det här :va
Du kommer få lika många svar som det finns människor!
Ring Polisen om du ska smygtrimma moppen och fråga vad dom tycker att strypt är :tummenupp

RF_Racing skrev:
Vad är trim?
Om en hoj är strypt, och man sätter på ett avstrypt rör... Är den trimmad då?
Jag tror att det är så att om man gör något med motorn som höjer orginal (avstrypt) prestandan så är det trim... MAO Avgasrör är INTE trim, inte heller CDI box eller annan förgasare. Medans portning tex är trim.

Detta är vad jag TROR / tycker.
Nä jag håller med.

Incest är inte bra.

Som alla andra säger,effekten från fabrik är original och sänker du så blir den strypt och höjjer du så trimmar du.Vad är det du inte förstår? :va
Och om du nu plockar bort ljuddämparen och tjänar en hästkraft som du babblar om så JA den är väll "trimmad" :D

Om jag inte hade varit full så hade jag skrattat så jag ramlar av stolen. Nu klarar jag av att ramla av stolen utan att skratta... :fyllisar

En motor är orginal när den är i det utförandet den lämnade fabriken i, oavsett om det är med eller utan någon strypning. Om du sätter dit, plockar bort eller ändrar delar på den blir det uppenbarligen modifierad, och om det leder till mer effekt så är det trimning, om det leder till en effektminskning är det en strypning eller klåparmeck (beroende på vad som var avsikten). En ljuddämpare som på en orginalhoj "stryper" 1hk är inte en strypning, den är ett nödvändigt ont för att hojen ska vara gatulaglig enligt de regler som gäller.

Jag tror bara att denna diskussion kommer leda fram till att Albert Einstein hade rätt när han sa detta: "Only two things are infinite, the universe and human stupidity. And I'm not sure about the former." (Idag påstår visserligen forskarna att universum inte är oändligt, men ett rätt av två är ju inte så illa. :D )

Nyheter
Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

Back