Vad är trim?

Långa farbron skrev:
Den blir i lagens mening trimmad här i sverge om du plockar bort strypningarna osv på den gör mer än dom 45 km (eller va fan det nu är) som den får göra.

Yes, i lagens mening. Men rent maskinellt sett är den ju inte trimmad, och det var väl egentligen det det gällde. :)

Oddjob skrev:
Nej den blir i lagens mening en moped omgjort till lätt mc.

Nej. Det är ingen lätt mc. Det är som att påstå att en cross är en lätt mc, men så är ju fallet knappast. Mopeden blir alltså i det närmaste en cross; Ett oregistrerat fordon.

Last edited:
Trimma, från engelskans ord "Trim":

Justera, Optimera för bästa funktion.

Alltså: ALLT som gör befintliga saker bättre, eller iaf får dem att arbeta bättre och förhoppningsvis på sin peak performance.

man kan alltså trimma allt.

Segel t.ex
Avstämningen av en radiokanal så den blir brusfri
Fjädringskomponenterna

Att trimma en motor kan alltså spänna från att hitta max effekt utan att ändra originalets ursprungskonstruktion, men däremot utnyttja alla toleransgränser till sin fördel.
I vardagligt tal och på svengelska: Blueprinta

Är en blueprintad motor då trimmad?

Ja och nej.

I juridisk mening är den inte det, men om man mer tänker på det engelska ursprngsordet, så är den ju det. Trimmad till perfekt funktion.
Det kan skilja rätt många % i effekt mellan två identiska motoer beroende på hur noggrann byggherren varit.
Eller byggkvinnan för den delen.

Trashcan skrev:
Yes, i lagens mening. Men rent maskinellt sett är den ju inte trimmad, och det var väl egentligen det det gällde. :)

Det var vad jag menade. Men en r1a hoj då... Låt säga att den är strypt till 25w, om man då avstryper den (håll ifrån orden från varrandra nu) så får det tex 150hk... Alltså det den har från fabriken = ORGINAL

MEN om man tex tar bort ljuddämpare så den får 1hk mer... Är den trimmad då? Eller AVSTRYPT?

Trashcan skrev:
Nej. Det är ingen lätt mc. Det är som att påstå att en cross är en lätt mc, men så är ju fallet knappast. Mopeden blir alltså i det närmaste en cross; Ett oregistrerat fordon.
Men VAFAN, jag jag är sur nu och därför jag skriver så surt

men säg fan inte emot mig, det är en oregistrerad lätt mc
det är det man får ett ordningsföreläggande för om man blir
tagen på moppe, framförande av oregistrerad lätt mc.

åå¨ååh!!! tyst om du inte vet vad du snackar om tack.

Oddjob skrev:
Men VAFAN, jag jag är sur nu och därför jag skriver så surt

men säg fan inte emot mig, det är en oregistrerad lätt mc
det är det man får ett ordningsföreläggande för om man blir
tagen på moppe, framförande av oregistrerad lätt mc.

åå¨ååh!!! tyst om du inte vet vad du snackar om tack.

Happ.

RF_Racing skrev:
Det var vad jag menade. Men en r1a hoj då... Låt säga att den är strypt till 25w, om man då avstryper den (håll ifrån orden från varrandra nu) så får det tex 150hk... Alltså det den har från fabriken = ORGINAL

MEN om man tex tar bort ljuddämpare så den får 1hk mer... Är den trimmad då? Eller AVSTRYPT?

Tar du bort ljuddämparen har du modifierat motorn till det bättre och fått mer effekt: Trimmat. Jag kan säga det några gånger till för du verkar inte greppa riktigt: Modifierar du originalutförandet till det bättre i effektväg har du trimmat. Ökar du originaleffekten har du trimmat. Nu har jag sagt det tre gånger. Börjar dimman klarna eller ska jag ta det en gång till?

RF_Racing, no offence.. eller jo det tar du säkert men jag säger det ändå.

Du är nog trögast på sporthoj :pannkyss

Oddjob skrev:
RF_Racing, no offence.. eller jo det tar du säkert men jag säger det ändå.

Du är nog trögast på sporthoj :pannkyss

Då vet jag... Men jag vågar inte säga emot... För du kanske du blir sur... :lol
Trimmad moppe är inte lätt mc...

Trashcan skrev:
Happ.

Tar du bort ljuddämparen har du modifierat motorn till det bättre och fått mer effekt: Trimmat. Jag kan säga det några gånger till för du verkar inte greppa riktigt: Modifierar du originalutförandet till det bättre i effektväg har du trimmat. Ökar du originaleffekten har du trimmat. Nu har jag sagt det tre gånger. Börjar dimman klarna eller ska jag ta det en gång till?

Alltså är inte avstrypta mopeder trimmade... Men om något företag modifeerar sina hojar till högre effekt... då är de inte trimmade... utan orginal? Jag menar motormässigt nu...

Ljuddämparen stryper ju effekten... right... så utan den borde den vara avstrypt... right?

Oddjob skrev:
I lagens mening är en trimmad moppe en lätt mc.

Ingen har sagt något annat.

Det är ju oregistrerat fordon... så hur kan det räknas som en 125a hoj då?

Har pappa blå kommit och tagit dig på din trimmade moppe, och du vill få det till att den verkligen inte är trimmad? :hihi

RF_Racing skrev:
Alltså är inte avstrypta mopeder trimmade... Men om något företag modifeerar sina hojar till högre effekt... då är de inte trimmade... utan orginal? Jag menar motormässigt nu...

Ljuddämparen stryper ju effekten... right... så utan den borde den vara avstrypt... right??

Snart bryter jag ihop! Är du helt jävla efterbliven? Ljuddämparen satt på hojen när den rullade ur fabriken! Sen hänvisar jag till samma inlägg som norton hänvisade till. Resten får du klura ut själv.

Trashcan skrev:
Snart bryter jag ihop! Är du helt jävla efterbliven? Ljuddämparen satt på hojen när den rullade ur fabriken! Sen hänvisar jag till samma inlägg som norton hänvisade till. Resten får du klura ut själv.

Men jag skiter i om den satt där orginal! Den stryper hojens effekt! That is it!

RF_Racing skrev:

Ljuddämparen stryper ju effekten... right... så utan den borde den vara avstrypt... right?

Det är ju oregistrerat fordon... så hur kan det räknas som en 125a hoj då?
Ljuddämparen är inte en strypning, det är fordonet i helhet och utgör
tillsammans med motorn originaleffekten.

för det andra, det är en oregistrerad lätt mc,
det enda lagen säger om 125cc är MAX 125cc, inte att det måste vara det.

en lätt mc är inte en 125cc
en lätt mc är MAX 125cc och MAX 11kw.

Jag kollade i din profil, du är 89a, det förklarar allt.

En motor på en tex r1 måste ju ha ljuddämpare... Den stryper effekten. Då är den alltså strypt? Så Avstrypt borde vara då man får ut maxeffekt ur motorn? Annars är den ju inte avstrypt! Man ökar ju inte motorstyrkan utan tar bara fram det som redan finns där...!

RF_Racing skrev:
Men jag skiter i om den satt där orginal! Den stryper hojens effekt! That is it!

Ska man resonera som du stryper hela motorn sig själv, kolvarna, friktionen, förgasaren, ALLT! Motorn stryper sig själv enbart genom att existera som massa i den materiella världen! Alltså skulle man enkelt kunna dra slutsatsen att eftersom förflyttningen av massa i motorn stryper den optimerar man bäst motorn genom att ta bort all massa, alla friktion och allting. Den perfekta motorn är därmed ingenting, och existerar således inte.
Nöjd?
Håll käften nu. Har du inte fattat än kommer du aldrig att göra det. "That is it!"

Last edited:
Oddjob skrev:
Ljuddämparen är inte en strypning, det är fordonet i helhet och utgör
tillsammans med motorn originaleffekten.

för det andra, det är en oregistrerad lätt mc,
det enda lagen säger om 125cc är MAX 125cc, inte att det måste vara det.

en lätt mc är inte en 125cc
en lätt mc är MAX 125cc och MAX 11kw.

Jag kollade i din profil, du är 89a, det förklarar allt.

Jaha? Du är 88a! Och? Nej men ljuddämparen stryper.

Trashcan skrev:
Ska man resonera som du stryper hela motorn sig själv, kolvarna, friktionen, förgasaren, ALLT! Motorn stryper sig själv enbart genom att existera som massa i den materiella världen! Alltså skulle man enkelt kunna dra slutsatsen att eftersom förflyttningen av massa i motorn stryper den optimerar man bäst motorn genom att ta bort all massa, alla friktion och allting. Den perfekta motorn är därmed ingenting, och existerar således inte. Nöjd? Håll käften nu.

Nej så kan man inte resonera... Utan tex svänghjul går den inte bättre.

Haha, okej så det är så du resonerar.

du vet om att energiförlusten i en bensinmotor är ca 70%.

en jävla massa strypningar där, hoppas du inte kan sova ikväll nu.

RF_Racing skrev:
Nej så kan man inte resonera... Utan tex svänghjul går den inte bättre.
Men du är helt otrolig.

FRÅN FABRIK = ORIGINAL

ändrar du effekten neråt från fabrik = strypa
ändrar du effekten uppåt från fabrik = trimma

hur kan det vara så jävla svårt att fatta :va

Nyheter
Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...