Vad är straffet...

Indraget körkort, det är olovlig körning. Fast alla poliser kanske inte är lika stränga?

Jag vet inte säkert men en gissning är att det blir olovlig körning, för personen i fråga har ju inte rätt behörighet

det där är bara taget ur tomma intet... har hört att det är 400kr böter vid flertal tillfällen så ryker lämp/körkort...

Hagster??!! :tungan

Man blir bestraffad genom att sitta på ett forum med överhängande många medlemmar med jobbiga personligheter.

ifall du har körkort för bil men ej mc och blir tagen så blir straffet 600kronor i böter, mest troligt en prick på kortet, lämpen blir inte indragen. Så var det iallafall för en som jag känner.

honkiie skrev:
ifall du har körkort för bil men ej mc och blir tagen så blir straffet 600kronor i böter, mest troligt en prick på kortet, lämpen blir inte indragen. Så var det iallafall för en som jag känner.

Jag torskade för "olovligt brukande av tungt fordon" och fick 800:- i böter, inga andra påföljder.

Beror nog mycket på om man har prövotid eller inte.
Förr var det ju så att minsta lilla rolighet gjorde att man fick ta om lappen när man hade prövotid, vet inte hur det är nu.
/fredde

MostWanted skrev:
om man kör tung med endast begränsad första gången?

Tror det är 1200 i böter och en varning. Om det är så att det bara är några hundra så skulle ju alla köra runt utan behörighet.
Och om man har bil körkort så skulle man få mildrare straff, låter mycket konstigt.
Då skulle man kunna köra mc utan något mc kort alls å få bara några hundra i böter för man har på bil.

Ring till polisen och kolla så får du veta exakt.

Undra vad som händer om man kör TUNG MC med eller utan begränsning på A1 behörigheter.. :hihi

Första gången blir det olovlig körning, andra gången blir det grov olovlig körning. Olovlig körning gav tidigare en ordningsbot men ger numera dagsböter och kan alltså variera då den räknas fram. Min polare åkte på 3600:- för olovlig körning. :mad:

Påföljden kommer att ändras från böter till stegling 1 januari 2005.

/S

ljungen_79 skrev:
Om det är så att det bara är några hundra så skulle ju alla köra runt utan behörighet.

Det tror jag inte. För om du inte har rätt behörighet och det skulle hända något så gäller nog inte försäkringen överhuvudtaget..... :död

Varför ens fundera över saken? Skaffa rätt behörighet så behöver man inte oroa sig över det... :kocko (Det sista var inte till dig Ljungen_79, det var till trådstartaren...)

Firefly skrev:
Det tror jag inte. För om du inte har rätt behörighet och det skulle hända något så gäller nog inte försäkringen överhuvudtaget..... :död

Varför ens fundera över saken? Skaffa rätt behörighet så behöver man inte oroa sig över det... :kocko (Det sista var inte till dig Ljungen_79, det var till trådstartaren...)
hojen är alltid trafikförsäkrad

Nyheter
Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...