Vad är straffet...

Indraget körkort har jag hört. Det är som att köra bil utan körkort. Vilket är jääävligt dumt, körde första sommaren en del, andra sommaren knappt nåt, fick sån jävla snutnoja så jag knappt vågade köra hojen till licenskursen. Körde väl en 50 mil på gata kanske i sommras med R1an, lånade en Supermotard en del istället. Det är bättre att strypa hojen än att åka dit.

Han menar att trafikförsäkringen alltid gäller, och det gör den, även om man kör full etc. men försäkringsbolaget lär kräva dig på en jävla massa pengar(alla pengar?!) om de händer något.

MostWanted skrev:
om man kör tung med endast begränsad första gången?

Tja, jag fick ingen påföljd eller böter i alla fall! Kan kanske bero på att polisen upptäckte det hela medans jag låg på sjukhus efter en olycka, som jag inte orsakat, och då sket dom i det! Jag hade ca 1,5 månader kvar tills kortet blev tungt. Dom frågade lite dumt "vad betyder det att man har begränsad behörighet", svarade att det betyder att jag inte för köra den hojen jag just skrotat. Dom tyckte det var bra att jag visste det och lämnade det vid det!

//Luka

Jaha, är det här nya dokusåpan "Fråga och få tusen olika svar"? :D

Firefly skrev:
Jo, det fattar jag också.
Jag syftade på att man har hel eller halvförsäkrat... Vilken de flesta har eller? :va
Halv täcker ju stöld, då är det oftast ingen som kör hojen :)

Vid hel så lär det som sagt bli ett jävla liv och man kan utgå från att dom nekar utbetalning. Efter massa gnäll och slit o släp o 3 år senare så kanske man kan få ut några pengar med lite tur.

HanneZ skrev:

Vid hel så lär det som sagt bli ett jävla liv och man kan utgå från att dom nekar utbetalning. Efter massa gnäll och slit o släp o 3 år senare så kanske man kan få ut några pengar med lite tur.
kommer betala 16k i sommar för halv.
hel vill ja inte ensveta så om du fireflyyy tror att de flesta har hel så har du fel! då kostnaden för försäkringen är dyrare än oftast en vanlig klotning... ex lowside skulle kosta att repa.

HanneZ skrev:

Ja, ja, jag lägger ner...

De som inte tycker att det är så kul att märka ord och peta på allt fattar nog vad jag menar.

Man får inga pengar om man inte kör helförsäkrat, men oavsett om man har hel eller halv eller trafik eller inget alls så får man inga pengar om man inte har behörigheten att köra hojen i fråga.... SUCK! :huvet

Firefly skrev:

De som inte tycker att det är så kul att märka ord och peta på allt fattar nog vad jag menar.

Man får inga pengar om man inte kör helförsäkrat, men oavsett om man har hel eller halv eller trafik eller inget alls så får man inga pengar om man inte har behörigheten att köra hojen i fråga.... SUCK! :huvet
där har du fel! har inga belägg för det ja säger men det har inte du heller eftersom du inte angav dem... fordonet är trafikförsäkrat och får ut betalning även med förare som inte innehar körkort.! fast högre självrisk om de skulle varit hel! läs försäkringsbolagens vilkor...

MostWanted skrev:
där har du fel! har inga belägg för det ja säger men det har inte du heller eftersom du inte angav dem... fordonet är trafikförsäkrat och får ut betalning även med förare som inte innehar körkort.! fast högre självrisk om de skulle varit hel! läs försäkringsbolagens vilkor...
Suck.... Hur mycket pengar får DU ut för din hoj om du smäller med den som trafikförsäkrat????????????? :va

Firefly skrev:
Suck.... Hur mycket pengar får DU ut för din hoj om du smäller med den som trafikförsäkrat????????????? :va
skador på mig själv å vise värsa. skulle det vara hel, så är självrisken jävligt hög...

Last edited:
MostWanted skrev:
skador på mig själv å vise värsa
Dom betalar ut fullt för allt du pajat som inte är ditt... Hurvida de betalar dina sjukhusräkningar vet jag ärligt inte. Men din hoj får du inte ett rött öre för..........

Men som jag skrev tidigare. Kör man det man har behörighet till så behöver man inte oroa sig...

Och på så vis så spelar det ingen roll om du så har helförs. för de batalar inget på din hoj för det.... Det är det jag menar och har syftat på hela tiden... Nu orkar jag inte mer. Jag bryr mig ju egentligen inte... Suck...

Firefly skrev:

Va? Jag har inte anmärkt på något ord? Nu förstår jag däremot inte vad du menar.

"Man får inga pengar om man inte kör helförsäkrat". Nej det är ju ganska givet om man själv är vållande och avser skador på sina egna hoj.

Och trafikförsäkringen gäller som sagt ALLTID. I fall som fyllekörning etc. däremot så kräver oftast f-bolaget hela summan tillbaka från försäkringstagaren. Men försäkringen gäller alltid och motstående part får sina pengar. Om man inte är försäkrad så tas pengar från den där fonden(som man betalar till när man glömt o ställa av och inge har någon försäkring).

/ Hannes

Nyheter
Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...