Vad är Ride-by-Wire??

mimik

Medlem
Gick med
2 Apr 2011
Hoj
Yamaha XJ6-n -10 *såld*
Ja.. kan någon förklara vad Ride-by-Wire är för något och hur det funkar?

Ride-by-wire, alltså "kör viakabel" betyder att gashandtaget inte påverkar gasspjället mekaniskt.Istället ger högerhanden elektriska impulser till motorstyrningen som i sin tur avgör hur mycket bränsleblandning som får komma in i motorn.

http://www.alltommc.se/teknikSpec.php

du har elektriskt styrda gasspjäll .

dvs has handtag ---> potentiometer via wire

potentiometer ----> motorstyrdon via elkabel

motorstyrdon -----> gasspjäll via elkabel

Fördelar = man kan koppla till roliga saker som

Anti-Wheelie
Antispinn/sladd
Launchcontrol
ha olika kör lägen som Wet/streat/race ( eller vad de brukar kallas)

kommer nog mer så småningom allteftersom utvecklingen går framåt

Bygger vidare på succen fly-by-wire
[YOUTUBE-ID]BxlBhucGayA[/YOUTUBE-ID]

Jag sätter en slant på att det är lättare att ha en sladd från styret än två vajrar också.

Frågan är ju bara vad som händer när det kommer in skräp i potentiometern så att den säger fullgas, oavsett hur du vrider rullen :rolleyes:

Frågan är ju bara vad som händer när det kommer in skräp i potentiometern så att den säger fullgas, oavsett hur du vrider rullen :rolleyes:

Att en trasig potentiometer skulle ge fullgas känns inte troligt. Det där har en professionell fordonstillverkare tänkt på. Antagligen är gassystemet dubblerat av säkerhetsskäl. När ECU upptäcker att det dubblerade systemen inte visar lika mycket gaspådrag, går hojen in i 'Limp home mode' och du kan puttra hem i max 50 knyck. Där sätter jag mina 10 cent i alla fall.

Jag sätter en slant på att det är lättare att ha en sladd från styret än två vajrar också.

Jag skulle också kunna tänka mig att det klassiska wiresystemet blir kvar. I stället för att koppla wirarna till ett spjällhus så kopplar man dem till en vinkelgivare.

Last edited:
Nyfiken fråga:
Använder man verkligen en potentiometer?

Finns säkert många olika varianter, men de har ju en tendens att slitas ut med tiden.

Gissar att motorn går till varvstopp (och inte längre). Jag skulle säkert missa i flera sekunder att dra in kopplingen för att sedan trycka på röda dödarknappen.
Eller vad ska man göra? :va

R6an hade väl även en returvajer att mekaniskt kunna stänga spjället på de tidigare modellerna, hur det är nu vet jag inte.

ja man använder en potientiometer(tps),när du öppnar gasen fullt så vrider du en klack som fungerar som max tilllåten trottelöppning,vrider du tillbaka gasen så puttar du igen spjällen.
om håller fullgas så kan motorcyklen tycka att 25 % gasöppning är optimalt för lambda värde och accelaration.
på insprutningsbryggan har du 2 tps:er,en som talar om vad du önskar för gasöppning och en som fungerar som faktisk referens.
säkerhetssystemen är däremed 2 st oberonde och gashandtaget har fortfarande 2 vajrar.
så om du kortsluter tps(nja,5v signalen med in 5v) så orkar inte den elektriska servomotorn putta upp klacken och motorn kan då inte "få gashäng".

R6 -08 och framåt har dubbelwire som går från styret till givarenheten,samma som på den gamla helmekaniska tiden,funkar alldeles ypperligt. :)

Henrik

Hur fungerar det med snabbgas på ride by wire?
Hur läser enheten av hur mycket man vill öppna?

Hur fungerar det med snabbgas på ride by wire?
Hur läser enheten av hur mycket man vill öppna?

Samma sätt som vanligt. Det enda du ändrar med "snabbgas" är utväxlingen på gashandtaget, dvs. hur fort du når full gas.

I själva servot / styrboxen sitter det en potentiometer som känner av hur mycket du vridit på rullen, detta ger i sin tur en signal till en elmotor som drar gasvajrarna som går till sprutet och öppnat trottlarna.

Samma sätt som vanligt. Det enda du ändrar med "snabbgas" är utväxlingen på gashandtaget, dvs. hur fort du når full gas.

I själva servot / styrboxen sitter det en potentiometer som känner av hur mycket du vridit på rullen, detta ger i sin tur en signal till en elmotor som drar gasvajrarna som går till sprutet och öppnat trottlarna.

Aha, jag som föreställt mig att den gjorde läsningen ända uppe i handtaget och sedan bara signalkablar ner...
Är man rädd för att tappa gaskänslan om man skulle göra på det sättet?

Menade inte snabbgasen utan att ha en elektronisk gas istället för mekanisk/elektronisk.

Tja, all elektronik innebär en fördröjning. Har du vajer direkt till förgasarna / sprutet så får du omedelbar påverkan. Går du däremot genom en motor eller något form av servo, ja, då får du lite "lagg" på gasen.

Det borde ju heta ride without vajer...
Personligen är jag ingen fan av systemet som gör att jag som förare överlåter kontrollen än mer till elektronik och servomotorer.
Men det är väl bra med traction control om man vill våga åka snabbare. Är det roligare? Tveksamt tycker jag.

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park