Vad är ni som åker plastraketer villiga att betala? Egentligen???

Mr Skutt skrev:
Å jag som betalar 10500 hel/hel för en sån.
Man får känna sig lycklig alltså med den premien.

hade jag fått den premien hade jag varit lycklig iaf

Ett bolag som försäkrar sporthojar och erbjuder låga premier är en utopi som aldrig kommer att bli verklighet så det spelar ingen roll vad vi är beredda att betala, för våra premier skulle aldrig räcka. Hade en sån tanke fungerat hade försäkringsbolagen fixat det för länge sen.

Personligen förstår jag inte folk som betalar tex 20K om året för att försäkra en hoj som är värd runt 100K. På 5 år har man betalt hela hojen och inte fått nånting för det. Man måste ju i princip råka ut för ett par skador på hojen per år för att få tillbaka pengarna.

Kör själv med trafikförsäkring och sparar drygt 15K per år, så länge jag inte kraschar förstås.

Ett tips kan ju vara att det bolag som ger en lägst premie på hojen också får resten av ens försäkringar: hem, bil, båt etc.

fazerfun skrev:
Låt säga att ett nytt, helt fristående försäkringsbolag dyker upp till våren som motvikt till jättarna. Bolaget ifråga är bara intresserade av den farliga gruppen effektstinna sporthojar som många andra bolag skyr som pesten. Man säljer bara helförsäkringar på årsbasis. Vad är ni, seriöst, villiga att betala? 5000? 10000? Alla klagar på sjuka premier men ingen kommer med ideer om vad man ska göra åt saken.....så vad är ni villiga att pröjsa? Vad är rättvist?

Tycker smärtgränsen går vid 4000 kr, tänk om alla som har för dyr omotiverad försäkring skulle lämna bolagen så skulle de till slut sänka premierna.

Blir det för dyrt så väljer jag en annan hoj, helt horribelt att betala in som någon tyckte 20 000 kr, 5 säsonger och man har betalt in 100 000 kronor för en hoj som kanske köptets för 50 000 kronor, det är inte rimligt!!

sporTlovEr skrev:
Tycker smärtgränsen går vid 4000 kr, tänk om alla som har för dyr omotiverad försäkring skulle lämna bolagen så skulle de till slut sänka premierna.
HAHAHAHAHAAAAA!
Fortsätt drömma! Kom ihåg att inget bolag går plus på plastraketer. Varför skulle dom sänka premien? För att locka tillbaka kunder? DOM VILL JU BLI AV MED DOM KUNDERNA! Inte ha tillbaka dom :huvet

Det är märkligt att vi bara tänker på de matriella skadorna. Ett brutet ben med öppen fraktur och några titanskruvar är betydligt dyrare än en ny 1000r eller en 996. Klarar man sig med det i en redig klotning så kan man vara nöjd. Det kommer inte att fungera med ett FB som har lägre premier och bara försäkrar plastraketer. :3freak

Nr:18 skrev:
HAHAHAHAHAAAAA!
Fortsätt drömma! Kom ihåg att inget bolag går plus på plastraketer. Varför skulle dom sänka premien? För att locka tillbaka kunder? DOM VILL JU BLI AV MED DOM KUNDERNA! Inte ha tillbaka dom :huvet

Kraftigt höjda försäkringspremier har fått rejäl snurr på Trygg-Hansas resultat.

Under de nio första månaderna i år ökade premieintäkterna med närmare en miljard kronor eller 18 procent, jämfört med motsvarande period i fjol.

Därmed redovisar det danskägda försäkringsbolaget också en vinst på 246 miljoner kronor. Under motsvarande period i fjol blev det förlust på 477 miljoner kronor.

Går dom inte plus??? :va

Jag tycker att många här har en anmärkningsvärd hög gräns på vad de är villiga att betala per månad. För mig, som har en "normal" inkomst, skulle 2000:- per månad kännas riktigt tungt. Jag är kanske lyckligt lottad som betalar under 5.000:- per år för helförsäkring på min hoj. Den är visserligen 10 år gammal men det känns inte som det är värt mer.

Kostar det för mycket att ha hojen förtas lite av glädjen tycker jag.
Det är i mina ögon absurda premier många betalar...

Lite reflektioner bara...

/ Johan

Il Mostro skrev:
Jag tycker att många här har en anmärkningsvärd hög gräns på vad de är villiga att betala per månad. För mig, som har en "normal" inkomst, skulle 2000:- per månad kännas riktigt tungt. Jag är kanske lyckligt lottad som betalar under 5.000:- per år för helförsäkring på min hoj. Den är visserligen 10 år gammal men det känns inte som det är värt mer.

Kostar det för mycket att ha hojen förtas lite av glädjen tycker jag.
Det är i mina ögon absurda premier många betalar...

Lite reflektioner bara...

/ Johan

Jag betalar 2000:- / månad :fakta
Värt varje öre

aci skrev:
Jag betalar 2000:- / månad :fakta
Värt varje öre

Jag skulle troligtvis vackert betala om jag fick den premien också, tyvärr.
Intresset är ju intakt i alla fall. Ungefär som bensinpriset, inte skulle jag sluta köra bil även om bensinen kostade 20:-/litern!?

Vad jag menar är att nivån är så pass hög idag. När de gäller "hobbyrelaterade" intäkter ser väl försäkringsbolagen sin chans. Smärtgränsen känns extremt hög. Är du med på mitt resonemang?

Ber om ursäkt om de feltolkades.

/ Johan

Il Mostro skrev:
Jag skulle troligtvis vackert betala om jag fick den premien också, tyvärr.
Intresset är ju intakt i alla fall. Ungefär som bensinpriset, inte skulle jag sluta köra bil även om bensinen kostade 20:-/litern!?

Vad jag menar är att nivån är så pass hög idag. När de gäller "hobbyrelaterade" intäkter ser väl försäkringsbolagen sin chans. Smärtgränsen känns extremt hög. Är du med på mitt resonemang?

Ber om ursäkt om de feltolkades.

/ Johan

Jag är helt med, när man har ett stort intresse så har man en smärtgräns uppe i det blå. Hur många andra sorters människor försakar ett lungt lyxigt liv mot oljiga fingrar dålig mat och konstant pank bara för att köra hoj eller liknande.

"I have a mission from god" för att citera Blues Brothers

heliac skrev:
Kraftigt höjda försäkringspremier har fått rejäl snurr på Trygg-Hansas resultat.

Under de nio första månaderna i år ökade premieintäkterna med närmare en miljard kronor eller 18 procent, jämfört med motsvarande period i fjol.

Därmed redovisar det danskägda försäkringsbolaget också en vinst på 246 miljoner kronor. Under motsvarande period i fjol blev det förlust på 477 miljoner kronor.

Går dom inte plus??? :va
Inte på att försäkra klass 7-hojar. Premierna på bilförsäkringar har stigit otroligt mycket, det samma gäller i stort sett alla andra försäkringar också. Vi kan inte räkna med att hemförsäkringar, bilförsäkringar osv, ska ge oss lägre premier på hojförsäkringar. Varför skulle dom ge oss del av vinstkakan när vi inte kan göra rätt för oss i nuläget? Förare av plastraketer i allmänhet har stor andel skador i förhållande till premierna vi betalar.

pidda skrev:
Ju dyrare hojen är att köpa ju mindre vill jag betala i försäkring. Men samtidigt vill jag inte betala hög försäkring för en gammal hoj (som jag förmodligen köpt billigt). Allting har ett pris och visst är det roligt att köra hoj men mer än ett 4-siffrigt belopp är det inte värt tycker jag.
Jag tror jag hade kört olagligt då och hellre betalt böterna.

Exakt vad tror du ar anledningen till kravet pa trafikforsakring? :va
Att kora helt oforsakrat (las: utan trafikforsakring) innebar total och fullstandig avsaknad av respekt for andra manniskor. :kocko
Dessutom visar det att man inte klarar att tanka langre an nasan racker, eftersom de ekonomiska foljderna av en ev. olycka som man sjalv vallat ar mycket svara att overblicka.

Last edited:
Nr:18 skrev:
Inte på att försäkra klass 7-hojar. Premierna på bilförsäkringar har stigit otroligt mycket, det samma gäller i stort sett alla andra försäkringar också. Vi kan inte räkna med att hemförsäkringar, bilförsäkringar osv, ska ge oss lägre premier på hojförsäkringar. Varför skulle dom ge oss del av vinstkakan när vi inte kan göra rätt för oss i nuläget? Förare av plastraketer i allmänhet har stor andel skador i förhållande till premierna vi betalar.

Givetvis har dom inte gjort den vinsten på r-hojar, men som i alla branscher är vinstmarginalen olika på olika saker. Men därför behöver man inte sätta överpriser, högre självrisker vore bättre så att det blir den som klantar till det som får betala och inte alla andra. För den som inte klotar kan dom tjäna grova pengar på i nuläget.. Jag lade ut en poll för ett tag sedan som frågade hur många som betalt mer i premier än vad de kostat FB i utbetalningar och där var det ca 75% som inte varit till någon kostnad för FB (om dom nu har rent mjöl). Däremot väger kanske de andra 25% tungt...

När man ser era premier funderar man nästan på att behålla 125:an till våren.. :hihi betalar 1400kr/året för halvförsäkring.

heliac skrev:
Givetvis har dom inte gjort den vinsten på r-hojar, men som i alla branscher är vinstmarginalen olika på olika saker. Men därför behöver man inte sätta överpriser, högre självrisker vore bättre så att det blir den som klantar till det som får betala och inte alla andra. För den som inte klotar kan dom tjäna grova pengar på i nuläget.. Jag lade ut en poll för ett tag sedan som frågade hur många som betalt mer i premier än vad de kostat FB i utbetalningar och där var det ca 75% som inte varit till någon kostnad för FB (om dom nu har rent mjöl). Däremot väger kanske de andra 25% tungt...

Joo, men jag tror ändå att prissättningen beror på att bolagen helt enkelt inte vill ha några sporthojskunder. Skulle dom slippa från oss helt hade dom förmodligen varit väldigt glada.

heliac skrev:

Skall man ha så pass höga självrisker så kan man lika gärna stå hela risken själv och bara teckna trafikförsäkring. Sen förlorar man hela iden med försäkring om den enskilde skall bära upp nästan hela kostnaden själv.

Trango_B skrev:
Pappa betalar 1400 va?
Ne han har ingen MC..
Min hoj står föresten på mig och om du undrade över vem som betalar MIN försäkring så är det ju såklar jag. man är ju inte bortskämd.. :tungan

Kevorkian skrev:
Skall man ha så pass höga självrisker så kan man lika gärna stå hela risken själv och bara teckna trafikförsäkring. Sen förlorar man hela iden med försäkring om den enskilde skall bära upp nästan hela kostnaden själv.
Halvförsäkring tycker jag är vettigast på lite äldre hojar.. täcker ju stöld, brand mm.. Försäkringsbolaget betalar skador på dom andra inblandade fordonen. (dock ej ditt eget). Men har man ingen dyr hoj så tjänar man in hela hojen rätt fort på att dra ner från hel till halv försäkring. :tummenupp
Hoppas inte jag är ute och cycklar :hihi

Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...