Vad är ni som åker plastraketer villiga att betala? Egentligen???

fazerfun skrev:
Låt säga att ett nytt, helt fristående försäkringsbolag dyker upp till våren som motvikt till jättarna.. Vad är ni, seriöst, villiga att betala? 5000? 10000? Alla klagar på sjuka premier men ingen kommer med ideer om vad man ska göra åt saken.....

Ha ett system med individkonton, m a o du sköter ditt konto utifrån hur du kör.. Alla får en chans från början, smäll en gång o det blir dyrare framöver för DIG! råka ut för en stöld.. o det blev ännu dyrare för DIG, osv.. dt torde göra att ett antal personer tänker till INNAN man försöker sig på nåt man inte behärskar/nattparkerar på fel ställe/ blaaa bllaaaa...
Detta skulle påverka kostnaderna f-bolagen har idag nedåt=billigare premier.
/E

Ett försäkringsbolag som kravet på alla att dem tar sig runt en viss rr bana på en viss tid?
= bra förare och mindre olyckor?

Ernst skrev:
fazerfun skrev:
Låt säga att ett nytt, helt fristående försäkringsbolag dyker upp till våren som motvikt till jättarna.. Vad är ni, seriöst, villiga att betala? 5000? 10000? Alla klagar på sjuka premier men ingen kommer med ideer om vad man ska göra åt saken.....

Försäkringarna kostar förmodligen som de gör för att det kostar även för bolagen. Annars skulle ett bolag sänkt premierna och tagit upp marknaden. Tror Susab försökte med det och insåg att de kanske räknat fel någonstans.

Men kanske stämmer det inte. Vet inte om bolagen särredovisar områdena (tror jag inte), men för de som tror att det skulle kunna vara billigare har jag ett alternativ. Samla ihop till en egen toppförsäkring ENBART för motorcykeln (dvs inte ersättning för förlorad arbetsinkomst etc.) t.ex. bland medlemmarna på sporthoj.

Låt försäkringbolagen ta trafikdelen och dela sedan kostnaderna för stöld och vurpning när det sker. Om det nu är så att ingen vurpar så tjänar ni pengar. Självrisken sätter ni själva, liksom kraven, bonussystemet och värderingen.

Och eftersom det är medlemmar som kontrollerar medlemmar är sannolikt risken för bedrägeri (förhoppningsvis) mindre än för de vanliga bolagen.

Med 500 medlemmar och en självrisk på 10.000kr skulle en stulen -04:a R1:a värderad till 100.000kr gå på 180kr/person. Antar att de flesta har råd med några sådana innan de kommit upp i vad helförsäkringen kostar.

EDIT: Ett tips till. Köp en aktie i varje försäkringsbolag, gå till stämmorna och be dem särredovisa MC. Gör tillräckligt många det så kanske...

/Y

Last edited:
Det har inget med hur bra man tar sig runt en bana på en viss tid.
möjligen om du sitter o åker runt i en rondell hela dagen.

Att försäkringarna blir dyra beror på att man nästan får en helt ny hoj om den bara vält. Min skulle kosta 110000 i delar att laga, fixade detta själv för 15000, men då är inte ljuddämparen bytt ännu.

Betalar idag ca 7000 halv/halvår. byter jag bolag kommer jag ner till 7000 Halv/helår 16000 hel/hel

Kevorkian skrev:
Skall man ha så pass höga självrisker så kan man lika gärna stå hela risken själv och bara teckna trafikförsäkring. Sen förlorar man hela iden med försäkring om den enskilde skall bära upp nästan hela kostnaden själv.

Förlorar man inte hela iden med försäkring när premien vida överstiger hojens värde då?

För er som är intresserad av årsförsäkringar på sporthojar så är det på G under våren 2005.
Det kommer röra sig om just ETT MÄRKE och ägarna till dessa sporthojar kommer bli positivt överaskad =)

För er som vill veta mer infinn er på MCmässan i GBG i slutet av januari!

swejen skrev:
För er som är intresserad av årsförsäkringar på sporthojar så är det på G under våren 2005.
Det kommer röra sig om just ETT MÄRKE och ägarna till dessa sporthojar kommer bli positivt överaskad =)

För er som vill veta mer infinn er på MCmässan i GBG i slutet av januari!
Eftersom jag, likt dig, har en SUZUKI så hoppas man givetvis på att det är det märket du menar :confused: Finns ju en del andra sportmc som har rabatt på försäkringar - SÅ DET MÅSTE VARA SUZUKIS TUR NU......samt att premien verkligen gör att man blir positivt överraskad. Men sån tur har man väl INTE :(

Jag vet vilka det är, det är HONDA :banana , Jag kommer nog få pengar av bolagen för att köra runt :rolleyes:

fogerty skrev:
Jag vet vilka det är, det är HONDA :banana , Jag kommer nog få pengar av bolagen för att köra runt :rolleyes:

Ja vilket märket är kan jag inte avslöja då avtalet inte är 100% klart, men
bra blir det!!! =)

Last edited:
vet hur man försäkrar billigt!!!!

Stryp hojen som 25kw. Ring sedan till ditt lokala sockenbolag de tar strypta hojar!!!!

swejen skrev:
bra blir det!!! =)
Jag kommer att vara på plats i ett av stånden på GBGmässan så va på plats!
Kommer det att annonseras ut i media så att vi som inte är på mässan också får veta? (Svaret borde vara ja men.....)

sandstream skrev:
Kommer det att annonseras ut i media så att vi som inte är på mässan också får veta? (Svaret borde vara ja men.....)

Självklart!

Jag kommer lägga ut detaljerad info här i forumet också men dock inte förrän
1:a Feb 2005.

Last edited:
Jag inbillar mig att om bolagen sänker premien och höjjer självrisken ganska kraftigt, så skulle dom nog i slutändan vinna på det.

nu "får" man väl en ny hoj av fb för drygt 5000:- om den blir eller "stulen", tror det är ganska vanlig hos mindre seriösa individer vid olycka och man bara har halv.

är självrisken dyr så försöker man nog laga det själv i större utsträckning.

plus att de som inte skrotar sin hoj eller får den stulen i tid och otid slipper bli lidande,

alltså, fb tjänar pengar på de som använder försäkringen.

det är iaf min teori.

swejen skrev:
bra blir det!!! =)

Jag kommer att vara på plats i ett av stånden på GBGmässan så va på plats!
Har förfallodag på försäkringen som ska förnyas den 2/2, så jag kommer bort till dig på mässan och så fixar vi till en kanonpremie till mig :tummenupp ;)

Du kan inte berätta i vilken monter du står i, sektion eller något annat? Vill inte missa - och kanske sumpa en försäkring som ev. är till för det märke jag åker.

Du får gärna skicka pm till mig om detta.

Gixxer 1 skrev:
Du kan inte berätta i vilken monter du står i, sektion eller något annat? Vill inte missa - och kanske sumpa en försäkring som ev. är till för det märke jag åker.

Jag har faktiskt ingen aning var vårat skyffe kommer att vara. Jag får
mer info 19:e Januari.
Tyvärr Gixxer så kommer detta avtal varken gynna dig eller mig! :(

Last edited:
loser skrev:
Jag skulle vilja se en premie som är lägre än dagens, säg en tusing i månaden men jag skulle inte ha något emot en grundsjälvrisk på ca 20K. Däremot så skulle jag vilja se att t.ex vid stöld så:
Har du garage till hojen sätts självrisken ner x%.
Har du larm på hojen sätts självrisken ner x%.

På detta sätt ger man försäkringstagaren ett incitament att påverka sin självrisk genom att lägga pengar på larm / garage etc.

Hepp

//D

Håller med denna person. Det borde finnas en sån här försäkring som är billig för de som aldrig hamnar i problem, men som kostar så fort det händer något. Visst förlorar man hela idén med försäkring att man kan vara lugn då det händer ngt men man vinner ju på det ändå i längden. Pengar går till lås, larm, garage istället för försäkringsbolag.

Jag har haft samma hoj i 3 år utan att använt försäkringen. För mig skulle dyr självrisk passa perfekt.

Låt oss säga att man har en självrisk på ca 1/3 av motorcykelns värde. Denna höga självrisk tillsammans med billiga årspremier (ca 1/20 av värdet), gör att förarna blir mera aktsamma som de borde vara. Larm, lås, kör försiktigare, parkerar försiktigare. Samtidigt belönas de med låga kostnader. Händer inget, så kostar det lite också. Något som knappast kan sägas om dagens värsta försäkringar som kostar 1/3 av motorcykeln årligen.

Så istället för att betala 1/3 av hojjen i premie och 1/20 i självrisk så ska man kunna betala 1/3 av hojjen i självrisk och 1/20 i premie. (För en ZX-10R blir det ungefär 33000kr självrisk och 5000kr premie, för en ZX-6R '98 blir det 2000 kr i premie och 13300kr självrisk.)

Går säkert att finslipa på idén ytterligare men grunden tycker jag är viktig.

/a

Jag kommer för min kommande bajk betala ca 1300:- /månaden för en trafikförsäkring... Där går smärtgränsen helt klart.

swejen skrev:
Jag har faktiskt ingen aning var vårat skyffe kommer att vara. Jag får
mer info 19:e Januari.
Tyvärr Gixxer så kommer detta avtal varken gynna dig eller mig! :(

Är det klart? Även om du inte får uppge märke vore det kul att höra att det faktiskt blir som du gett vinkar om.

Bara det är fix så kan ju vi andra spela lite på vilket märke det är ;)

Jag tror personligen på Honda, Kawa eller HD/Buell, men skulle jag sätta en peng skulle nog mina slantar falla på Kawa :)

/Y

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...