cEf
Den som bäddar får ligga!
Apapappp
Det är en millimeter som gäller, varför har alla såååå torftiga svar
Däck och däckmontering
Övergripande krav
1 § Motorcykel som tagits i bruk den 17 juni 1999 eller senare skall med avseende på montering av däck uppfylla
1. kraven i bilaga 3 till kapitel 1 i direktiv 97/24/EG (se 2 kap. 18 §), eller
2. kraven i ECE-reglemente 64 (se 3 kap. 1 §).
2 § Motorcykel som tagits i bruk den 17 juni 1999 eller senare skall ha däck som är typgodkända
1. enligt bilagorna 1 – 2 till kapitel 1 i direktiv 97/24/EG, eller
2. enligt ECE-reglemente 30, 54 eller 75 (se 3 kap. 1 §).
3 § Motorcykel som tagits i bruk före den 17 juni 1999 och släpvagn som dras av motorcykel skall ha däck som är
1. typgodkända enligt bilagorna 1 – 2 till kapitel 1 i direktiv 97/24/EG,
2. typgodkända enligt ECE-reglemente 30, 54 eller 75, eller
3. uppfyller kraven i 7 – 10 §§.
Motorcykel av 1968 eller tidigare års modell behöver inte uppfylla kraven i 7 § om däcksutrustningen, beträffande axelbelastning och maximal hastighet, är likvärdig med den som fanns på fordonet vid dess typbesiktning eller första registreringsbesiktning.
4 § Regummerade däck skall uppfylla kraven i 15 §.
5 § Mönsterskurna däck skall uppfylla kraven i 16 §.
6 § Anordningar som anbringas på motorcykel till skydd mot slirning skall vara så beskaffade, att de inte skadar vägen. Dubbade däck enligt detta kapitel anses uppfylla detta krav.
Krav enligt 3 § 3
7 § Motorcykel och släpvagn som dras av motorcykel skall ha däck som är dimensionerade för fordonets maximala hastighet och för minst den axelbelastning som däcken har att uppbära. Däcken behöver dock inte vara dimensionerade för högre axelbelastning än den som fordonet får framföras med.
Om däcket inte är av godkänd typ får det belastningsvärde som meddelats av The Scandinavian Tire & Rim Organization (STRO) i ”Databok 2002” tillämpas för respektive däckdimension.
8 § Däck får inte visa tecken på brott eller separation. Däck får inte ha hål, skåra eller annan skada som blottlägger däckets armering.
Första stycket gäller inte däck (hjulenheter) som konstruerats för att under kortare tid köras lufttomma eller med reducerat tryck.
9 § Slitbana får inte vara mer nött än att det kvarvarande profildjupet i huvudmönstret uppgår till 1,0 mm, varvid skall bortses från slitagevarnares ribbor.
10 § Om befintliga däck skall ersättas av andra, bör det ske så att hjulen på en axel har lika däck.
Däck bör ha rekommenderat lufttryck och lufttrycket i däck på hjul på en och samma axel bör vara lika.
Generella krav på dubbdäck
11 § Dubb i däck får endast finnas i däck som av däcktillverkaren är avsett för dubbning.
12 § Däck får inte ha så kallade rördubbar.
13 § Antalet dubbar bör vara lika stort i fordonets samtliga dubbade däck och däck med det största dubbutsticket bör vara monterade på hjul på fordonets bakre axel.
14 § Dubbade däck får inte användas under tiden från och med den 1 maj till och med den 30 september om inte under denna tid vinterväglag, som motiverar användning av dubbade däck, råder eller kan befaras.
Regummerade däck
15 § Däck som regummeras skall vara lämpade för regummering. Regummeringen skall utföras med metod som godkänts av Vägverket eller Trafiksäkerhetsverket och märkas i enlighet med beslutet.
Mönsterskurna däck
16 § Däck som mönsterskärs skall vara lämpade för mönsterskärning. Mönsterskärningen skall utföras med metod som godkänts av Vägverket eller Trafiksäkerhetsverket.
Det är en millimeter som gäller, varför har alla såååå torftiga svar



Däck och däckmontering
Övergripande krav
1 § Motorcykel som tagits i bruk den 17 juni 1999 eller senare skall med avseende på montering av däck uppfylla
1. kraven i bilaga 3 till kapitel 1 i direktiv 97/24/EG (se 2 kap. 18 §), eller
2. kraven i ECE-reglemente 64 (se 3 kap. 1 §).
2 § Motorcykel som tagits i bruk den 17 juni 1999 eller senare skall ha däck som är typgodkända
1. enligt bilagorna 1 – 2 till kapitel 1 i direktiv 97/24/EG, eller
2. enligt ECE-reglemente 30, 54 eller 75 (se 3 kap. 1 §).
3 § Motorcykel som tagits i bruk före den 17 juni 1999 och släpvagn som dras av motorcykel skall ha däck som är
1. typgodkända enligt bilagorna 1 – 2 till kapitel 1 i direktiv 97/24/EG,
2. typgodkända enligt ECE-reglemente 30, 54 eller 75, eller
3. uppfyller kraven i 7 – 10 §§.
Motorcykel av 1968 eller tidigare års modell behöver inte uppfylla kraven i 7 § om däcksutrustningen, beträffande axelbelastning och maximal hastighet, är likvärdig med den som fanns på fordonet vid dess typbesiktning eller första registreringsbesiktning.
4 § Regummerade däck skall uppfylla kraven i 15 §.
5 § Mönsterskurna däck skall uppfylla kraven i 16 §.
6 § Anordningar som anbringas på motorcykel till skydd mot slirning skall vara så beskaffade, att de inte skadar vägen. Dubbade däck enligt detta kapitel anses uppfylla detta krav.
Krav enligt 3 § 3
7 § Motorcykel och släpvagn som dras av motorcykel skall ha däck som är dimensionerade för fordonets maximala hastighet och för minst den axelbelastning som däcken har att uppbära. Däcken behöver dock inte vara dimensionerade för högre axelbelastning än den som fordonet får framföras med.
Om däcket inte är av godkänd typ får det belastningsvärde som meddelats av The Scandinavian Tire & Rim Organization (STRO) i ”Databok 2002” tillämpas för respektive däckdimension.
8 § Däck får inte visa tecken på brott eller separation. Däck får inte ha hål, skåra eller annan skada som blottlägger däckets armering.
Första stycket gäller inte däck (hjulenheter) som konstruerats för att under kortare tid köras lufttomma eller med reducerat tryck.
9 § Slitbana får inte vara mer nött än att det kvarvarande profildjupet i huvudmönstret uppgår till 1,0 mm, varvid skall bortses från slitagevarnares ribbor.
10 § Om befintliga däck skall ersättas av andra, bör det ske så att hjulen på en axel har lika däck.
Däck bör ha rekommenderat lufttryck och lufttrycket i däck på hjul på en och samma axel bör vara lika.
Generella krav på dubbdäck
11 § Dubb i däck får endast finnas i däck som av däcktillverkaren är avsett för dubbning.
12 § Däck får inte ha så kallade rördubbar.
13 § Antalet dubbar bör vara lika stort i fordonets samtliga dubbade däck och däck med det största dubbutsticket bör vara monterade på hjul på fordonets bakre axel.
14 § Dubbade däck får inte användas under tiden från och med den 1 maj till och med den 30 september om inte under denna tid vinterväglag, som motiverar användning av dubbade däck, råder eller kan befaras.
Regummerade däck
15 § Däck som regummeras skall vara lämpade för regummering. Regummeringen skall utföras med metod som godkänts av Vägverket eller Trafiksäkerhetsverket och märkas i enlighet med beslutet.
Mönsterskurna däck
16 § Däck som mönsterskärs skall vara lämpade för mönsterskärning. Mönsterskärningen skall utföras med metod som godkänts av Vägverket eller Trafiksäkerhetsverket.