vad är minsta mönsterdjup på ett mc däck

[QUOTEPå mitt däck är det flera ställen som saknar mönster, är dom ok ändå?][/QUOTE]

Bara det är 1 mm :tummenupp

DSCN0746_resize.JPG

Last edited:
Men ibland är ju mönsterdjupet ifrån 0 till flera mm när däcket är nytt. Ett spår kan ju vara som "uttonat". Då går det ju inte att säga att mönsterdjupet är min 1mm förän det är max 1mm.

Om man inte har skinnställ måste man ha minst 5 mm mönsterdjup.

http://www.bilprovningen.se/externt/bpweb.nsf/54FA1AAB5D8FECBDC12571FC00340A93/$file/mc_webb.pdf

"Sanningen finns därute"
Mulder

http://www.bilprovningen.se/externt/bpweb.nsf/54FA1AAB5D8FECBDC12571FC00340A93/$file/mc_webb.pdf

"Sanningen finns därute"
Mulder

- däckens mönsterdjup – minst 1 mm över hela slitbanan

Problemet är att det finns däck som inte har 1mm överallt ens som nya.

Sliter man lite på mitten kan det snabbt bli helt mönsterlöst där.

Om man inte har skinnställ måste man ha minst 5 mm mönsterdjup.

Om man har två skinställ så får man köra på kården :va
Jag har alltid en kådis på snorren när jag kör. Extra skin och då får man även
buööörna på hundbajs tills däcket smäller. :näsblod

- däckens mönsterdjup – minst 1 mm över hela slitbanan

Problemet är att det finns däck som inte har 1mm överallt ens som nya.

Sliter man lite på mitten kan det snabbt bli helt mönsterlöst där.

Vänra nu...
Om ett däck skulle ha 1mm mönsterdjup ÖVERALLT skulle inte det då bli ett slicksdäck vilket i sin tur inte har något mönsterdjup alls och är då olagligt eller? :va :va :va

Last edited:
Vad jag har hört och fått lära mig så är de väl 1mm ? eller har jag fel?

Pilen pekar på en mönster som tonas ut till inget mönster. Detta område flyttar sig utåt ju mera däcket slits.

Bifogat

• 1mm.JPG
    1mm.JPG
    12.8 KB · Visningar: 129
hahah *leer* hur kan alla missuppfatta så stenhårt ... det är ju 1 mm!

så länge man inte dividerar med grisen så är mönster inget som behövs :)

Tror det är 1 mm minsta mönsterdjup som gäller.

Har också tänkt på mönster som "fejdar" ut... Le Cops kan säkert klaga på dom i flera timmar om man blev stannad, fast de precis e inkörda. Eller vad tror millimeter-klubben?

Njaaaa......efter ha läst alla svaren å insett att alla har fel så säger jag nog bestämt 1mm,men jag kan ha fel,fast d har jag aldrig haft förut,eller har jag,ähhhh jag vettefan,jag får använda min sista livlina å ringa en vän å fråga:D :D

Apapappp

Det är en millimeter som gäller, varför har alla såååå torftiga svar

:) :) :D

Däck och däckmontering

Övergripande krav

1 § Motorcykel som tagits i bruk den 17 juni 1999 eller senare skall med avseende på montering av däck uppfylla

1. kraven i bilaga 3 till kapitel 1 i direktiv 97/24/EG (se 2 kap. 18 §), eller

2. kraven i ECE-reglemente 64 (se 3 kap. 1 §).

2 § Motorcykel som tagits i bruk den 17 juni 1999 eller senare skall ha däck som är typgodkända

1. enligt bilagorna 1 – 2 till kapitel 1 i direktiv 97/24/EG, eller

2. enligt ECE-reglemente 30, 54 eller 75 (se 3 kap. 1 §).

3 § Motorcykel som tagits i bruk före den 17 juni 1999 och släpvagn som dras av motorcykel skall ha däck som är

1. typgodkända enligt bilagorna 1 – 2 till kapitel 1 i direktiv 97/24/EG,

2. typgodkända enligt ECE-reglemente 30, 54 eller 75, eller

3. uppfyller kraven i 7 – 10 §§.

Motorcykel av 1968 eller tidigare års modell behöver inte uppfylla kraven i 7 § om däcksutrustningen, beträffande axelbelastning och maximal hastighet, är likvärdig med den som fanns på fordonet vid dess typbesiktning eller första registreringsbesiktning.

4 § Regummerade däck skall uppfylla kraven i 15 §.

5 § Mönsterskurna däck skall uppfylla kraven i 16 §.

6 § Anordningar som anbringas på motorcykel till skydd mot slirning skall vara så beskaffade, att de inte skadar vägen. Dubbade däck enligt detta kapitel anses uppfylla detta krav.

Krav enligt 3 § 3

7 § Motorcykel och släpvagn som dras av motorcykel skall ha däck som är dimensionerade för fordonets maximala hastighet och för minst den axelbelastning som däcken har att uppbära. Däcken behöver dock inte vara dimensionerade för högre axelbelastning än den som fordonet får framföras med.

Om däcket inte är av godkänd typ får det belastningsvärde som meddelats av The Scandinavian Tire & Rim Organization (STRO) i ”Databok 2002” tillämpas för respektive däckdimension.

8 § Däck får inte visa tecken på brott eller separation. Däck får inte ha hål, skåra eller annan skada som blottlägger däckets armering.

Första stycket gäller inte däck (hjulenheter) som konstruerats för att under kortare tid köras lufttomma eller med reducerat tryck.

9 § Slitbana får inte vara mer nött än att det kvarvarande profildjupet i huvudmönstret uppgår till 1,0 mm, varvid skall bortses från slitagevarnares ribbor.

10 § Om befintliga däck skall ersättas av andra, bör det ske så att hjulen på en axel har lika däck.

Däck bör ha rekommenderat lufttryck och lufttrycket i däck på hjul på en och samma axel bör vara lika.

Generella krav på dubbdäck

11 § Dubb i däck får endast finnas i däck som av däcktillverkaren är avsett för dubbning.

12 § Däck får inte ha så kallade rördubbar.

13 § Antalet dubbar bör vara lika stort i fordonets samtliga dubbade däck och däck med det största dubbutsticket bör vara monterade på hjul på fordonets bakre axel.

14 § Dubbade däck får inte användas under tiden från och med den 1 maj till och med den 30 september om inte under denna tid vinterväglag, som motiverar användning av dubbade däck, råder eller kan befaras.

Regummerade däck

15 § Däck som regummeras skall vara lämpade för regummering. Regummeringen skall utföras med metod som godkänts av Vägverket eller Trafiksäkerhetsverket och märkas i enlighet med beslutet.

Mönsterskurna däck

16 § Däck som mönsterskärs skall vara lämpade för mönsterskärning. Mönsterskärningen skall utföras med metod som godkänts av Vägverket eller Trafiksäkerhetsverket.

Nyheter
Recension: Gilles MUE2 fotpinnsats

Om du vill förfina din hoj ...

Recension: Gilles MUE2 fotpinnsats

Om du vill förfina din hoj ...

Australiskt stjärnskott klart för GGN 2026

20-årige australiensaren Wi...

Alltid redo för regn

Håll dig torr på hojen – ny...

Bridgestone dominerade i Suzuka 8 Hours

Pressrelease från Bridgesto...

Publikrekord under World Ducati Week

Ducati slog publikrekord un...

Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Back