Vad är ingenting ???

Mögel skrev:
Jag tror att det går runt..... Åker du rakt ut i rymden så kommer du komma till samma ställe som du startade på!! Det är va jag tror iallefall :tungan

då får man nog åka i en evighet :)

morlock skrev:
Vi är de minsta byggstenarna i en organism som är de minsta byggstenarna i en organism, precis som våra minsta byggstenar är som oss vilka har små vintergalaxer som byggstenar......

:corn

honkiie skrev:
För helvete, se bara den oändliga historien. :kocko
jaha ok , ville bara kolla vad det var.

Min teori= allt går rakt ut. men som sagt vad finns när det är slut? galaxhopar, fantasi ,, allting? vad är efter slutet? Ingenting??

Back to topic! Vad är Ingenting?

pw skrev:
En gång i tiden fanns samma fråga fast då gällde det sjöfart. På den tiden gick det alldeles utmärkt att segla till havet tog slut, sen ramlade kapten över kanten med båt å allt...

Nu vet vi bättre, iallafall vad segling beträffar.

Ja visst fan :) köra båt är ju spex

Tänk att man åker med sin rymdraket till kanten av universum och stannar där. man tittar ut lite och ser inte ett smack. Där finns ingenting. Inga stjärnor, inga rymdstenar. Inte ens lite rymddamm.

Finns det inga fysiska saker som referäns kan man heller inte mäta avstånd. En meter kan i så fall vara lika mycket som ett ljusår. Om du däremot kastar ut en tennisboll i ingentinget har du plötsligt vidgat gränsen för universum och gränsen till ingenting börjar där tennisbollen ligger.

Typ... :va

Mycket pseudofysik här. Universum - med andra ord dess dimensioner - utvidgar sig med c och har gjort det sedan big bang. Du kommer aldrig att kunna komma till någon kant. Vår definition av ingenting innefattar att det finns dimensioner detta ingenting kan existera i.

Jorden är platt. :mattias

Efter slutet finns resten, om och om igen.

Edit: Scary att precis när jag skrev detta så kom "-In Flames - Behind Space" i spellistan. :3freak

blacktriple skrev:
Tänk att man åker med sin rymdraket till kanten av universum och stannar där. man tittar ut lite och ser inte ett smack. Där finns ingenting. Inga stjärnor, inga rymdstenar. Inte ens lite rymddamm.

Finns det inga fysiska saker som referäns kan man heller inte mäta avstånd. En meter kan i så fall vara lika mycket som ett ljusår. Om du däremot kastar ut en tennisboll i ingentinget har du plötsligt vidgat gränsen för universum och gränsen till ingenting börjar där tennisbollen ligger.

Typ... :va

Först måste jag säga att jag inte är nån fysiker,,, men om du finns i detta sterila landskap utan rymddamm eller nåt. Du finns där , utgå från ditt skepp å räkna längd där,,, eller,, tid,, kör 10000 år till ,, då har du kommit ett antal km el år framåt i detta ingenting,,,

eller?? :va

Fotrally skrev:
Man kommer till en massiv svart vägg på slutet av universum :rolleyes:

Den enda teori hittils som verkligen håller :hihi :hihi

Neanderthalaren skrev:
Mycket pseudofysik här. Universum - med andra ord dess dimensioner - utvidgar sig med c och har gjort det sedan big bang. Du kommer aldrig att kunna komma till någon kant. Vår definition av ingenting innefattar att det finns dimensioner detta ingenting kan existera i.

Så vad fanns innan Big bang, och vad finns utanför det som universum utvidgar sig i?

Markus skrev:
Om det här var hela 40-årskrisen som kom så är det ju ingen större fara. :hihi

Haha, nä värre än så är det inte, ska ta en beer nu å fixa hemma inför ikväll

Det är inte så lätt att tänka sig med vanligt "bondförnuft", det är inte anpassat för annat än med rum och tid som förutsättningar.

Svaret att där finns "ingenting" stämmer verkligen, inte så att det är ett tomt rum utan inte ens det. Där finns ingen tid och där finns inget rum. Rum är bara en egenskap hos materien och endast rum kan vara tomt. Där finns inte ens en avsaknad av någonting och heller inget utanför som vi kan peka på och säga att där inte finns någonting.

Universum har ingen form eller "kant", alla punkter ligger lika mycket i dess mitt.

Fundera på saken, det är skoj och helt snurrigt.... :)

Chris Ash skrev:
Det är inte så lätt att tänka sig med vanligt "bondförnuft", det är inte anpassat för annat än med rum och tid som förutsättningar.

Svaret att där finns "ingenting" stämmer verkligen, inte så att det är ett tomt rum utan inte ens det. Där finns ingen tid och där finns inget rum. Rum är bara en egenskap hos materien och endast rum kan vara tomt. Där finns inte ens en avsaknad av någonting och heller inget utanför som vi kan peka på och säga att där inte finns någonting.

Universum har ingen form eller "kant", alla punkter ligger lika mycket i dess mitt.

Fundera på saken, det är skoj och helt snurrigt.... :)

Japp en skoj å helt svindlande tanke :3freak :tummenupp

Back