Vad är ingenting ???

Nicko@K.A.P skrev:
Såhär e d! Fortsätter du allra längst bort så kommer du runt tillslut. till andra änden alltså och så börjar det om från början.
Som att åka jorden runt, lätt eller hur :7peta
Och då får man ju fråga hur man lyckas nå detta "längst bort"?

Vi människor gillar(lr inte) denna fråga eftersom svar finns där ute men vi kan inte kontrollera det att det stämmer, frustrerande!! Men att under våran livstid behöver vi inte oroa oss för att få ett svar. :3freak

Jag blir helt :dummer när jag tänker på detta...

IronMike skrev:
"Om masstätheten är större än den kritiska tätheten, kommer utvidgningen att avstanna när universum nått en maximal storlek. Därefter kommer universum att börja dra sig samman, komprimeras. På grund av detta kommer tätheten och temperaturen att öka. Universum blir alltså mindre och mindre hela tiden.

Det blir det totalt motsatta förhållandet mot det vi har idag, där universum utvidgar sig hela tiden. Tillslut, när universum har dragit sig samman enormt mycket, går tätheten och temperaturen mot oändligheten och hela universum bryter samman. Astronomerna kallar detta för ”Det stora sammanbrottet”, eller ”The Big Crunch”."

Utanför. oändligheten är det nog bara svart, somrum, i oändlighet, inget finns "längst bort"

Men idag pekar väl det mesta på att Universum kommer att fortsätta utvidga sig i all oändlighet?

Fö är termen "Big Bang" och "explosion"/"utvidgning" något missvisande begrepp då man gärna tänker det sig som att universum har en form och expanderar utåt. Så är det inte, det bildas hela tiden mer rum och lika mycket överallt, det är detta som gör att alla punkter i universum verkar vara dess mittpunkt, allting avlägsnar sig bort från allting annat, utom på "lokal" nivå, där gravitationskraften kan bestämma villkoren.

Chris Ash skrev:
Fö är termen "Big Bang" och "explosion"/"utvidgning" något missvisande begrepp då man gärna tänker det sig som att universum har en form och expanderar utåt. Så är det inte, det bildas hela tiden mer rum och lika mycket överallt, det är detta som gör att alla punkter i universum verkar vara dess mittpunkt, allting avlägsnar sig bort från allting annat, utom på "lokal" nivå, där gravitationskraften kan bestämma villkoren.

??? Den var ny :4skrika Rubba inte mina cirklar...
Vad kallas den teorin? Kan du utveckla? Kan man tänka sig modellen i 3 dimensioner eller är den helt matematisk med massa dimensioner?

General E skrev:
??? Den var ny :4skrika Rubba inte mina cirklar...
Vad kallas den teorin? Kan du utveckla? Kan man tänka sig modellen i 3 dimensioner eller är den helt matematisk med massa dimensioner?

Det är just detta som är Big Bang-teorin. Hade den INTE varit sådan hade universum sett helt annorlunda ut, det finns alltså inget "utåt" eller mittpunkt, även om det upplevs så eftersom alla galaxer avlägsnar sig "utåt" sett ut vårt perspektiv, det bildas alltså hela tiden mer rum och lika mycket i alla riktningar. Det är inte fråga om materia som "flyger utåt" från ett explosionscentra.

Det är detta som gör alla resonemang kring "kanter", "gränser" osv meningslösa.

HanneZ skrev:
Muterade könssjukdomar?

Oändlighet kan man inte måla upp via en liten skiss... Fysiker vet inget om det helt enkelt, så är det!

Så har jag fått det förklarat av Illustrerad vetenskap. Min bild var en illa paint-illustrering av det hela.

Det är ju en teori att universum ser ut ungefär som en donut, men så stor att an aldrig uppfattar krökningen. Men samtidigt borde det ju finnas någonting rumtomkring..

Jag får huvudvärk :3freak Måste jogga

Enklast skulle det vara om det fanns nån vägg som var änden..... men då måste det väl ändå finnas någonting bakom väggen??
hit, efter all läsning blir man inte helt hundra i huvudet..

MikkE skrev:
Enklast skulle det vara om det fanns nån vägg som var änden..... men då måste det väl ändå finnas någonting bakom väggen??
hit, efter all läsning blir man inte helt hundra i huvudet..
Om du fortfarande ställer dig den frågan verkar inte det du har läst gått in.

Sofiiaa skrev:
Så har jag fått det förklarat av Illustrerad vetenskap. Min bild var en illa paint-illustrering av det hela.

Det är ju en teori att universum ser ut ungefär som en donut, men så stor att an aldrig uppfattar krökningen. Men samtidigt borde det ju finnas någonting rumtomkring..

Såna där illustrationer är lite olyckliga då de alltid ger upphov till missuppfattningar. Nu har jag inte läst artikeln men jag kan inte föreställa mig att den hävdade att universum såg ut som en jättestor donut. Det kan däremot vara ett sätt att illustrera universums krökning i rumtiden. Det finns flera artiklar på nätet och i böcker/tidningar som visar formerna av ett klot, en stor sadel, och ett plant pappersark och det mesta tyder på att universum är "platt med en svag krökning" ungefär som ett papper som varit ihoprullat, men universum har ingen "form" som vi kan tänka oss den, det är bara ett sätt att visa geometrin i det krökta rummet över stora avstånd. Gränserna inåt och utåt i Donuten är alltså ingenting som finns ute i universum.

Nyheter
Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande