Vad är ingenting ???

Chris Ash skrev:
Det är inte så lätt att tänka sig med vanligt "bondförnuft", det är inte anpassat för annat än med rum och tid som förutsättningar.

Svaret att där finns "ingenting" stämmer verkligen, inte så att det är ett tomt rum utan inte ens det. Där finns ingen tid och där finns inget rum. Rum är bara en egenskap hos materien och endast rum kan vara tomt. Där finns inte ens en avsaknad av någonting och heller inget utanför som vi kan peka på och säga att där inte finns någonting.

Universum har ingen form eller "kant", alla punkter ligger lika mycket i dess mitt.

Fundera på saken, det är skoj och helt snurrigt.... :)

:corn

Mickez77 skrev:
då får man nog åka i en evighet :)

Nej då det beror ju på hur fort man kör!!!! sätt på en turbo på Nasas lilla rymd raket och össss så kommer det nog bara ta några miljoner år!!! :)

sEiKo skrev:
Det går bara runt, runt.
Har du varvat det så kommer du tillbaks till början.

Jasså du menar så!!! Men det gör ju alla spel!!!!

Jax skrev:
42 är ju såklart svaret :)

Helt rätt!!! :tummenupp
Det är ju svaret på ALLT!!!!! :)

"Ingenting" borde väl definieras som avsaknaden av "någonting", eller? Men då kom jag att tänka på detta: Oavsett vad detta "ingenting" är för något, så har vi genom att vi definierat och satt ett namn på det förvandlat "ingenting" till "någonting". "Ingenting" kan således aldrig existera. :va

Jag måste ha mer kaffe...

Halogen skrev:
"Ingenting" borde väl definieras som avsaknaden av "någonting", eller? Men då kom jag att tänka på detta: Oavsett vad detta "ingenting" är för något, så har vi genom att vi definierat och satt ett namn på det förvandlat "ingenting" till "någonting". "Ingenting" kan således aldrig existera. :va

:rofl :rofl

en teori säger att universum expanderar för att sedan implodare och skapa big-bang, så den viktiga frågan är inte vad som finns bortom gränsen, utan i vilken version av skapelsen vi lever i

Mögel skrev:
Jasså du menar så!!! Men det gör ju alla spel!!!!
Inte alla. en del ändrar sig lite varje gång man spelar.
Så att det blir olika slut varje gång i stort sett.
Typ Resident evil 2(eller var det 3?)

Jag tror att då vi väl hittar slutet av rymden, ingentinget, så är redan ghostrider där.

Halogen skrev:

:confused: ja eller nåt

först universum sen ingenting :confused: var går skiljelinjen ?

om de "utannför" universums "gräns" inte finns nåting.. tillomed avsaknad av tid... då borde de inte vara rimligt att ens åka dit..
kanske blir så att astrid i sin lilla rymdraket bränner på utavhelvete, men när hon kommer till gränsen för universum så saktas tiden ner eller nått... fast astrid upplever de som att de går framåt ändå

heimdal skrev:
om de "utannför" universums "gräns" inte finns nåting.. tillomed avsaknad av tid... då borde de inte vara rimligt att ens åka dit..
kanske blir så att astrid i sin lilla rymdraket bränner på utavhelvete, men när hon kommer till gränsen för universum så saktas tiden ner eller nått... fast astrid upplever de som att de går framåt ändå
Eftersom Astrid aldrig kommer upp i c kommer hon aldrig till någon gräns.

heimdal skrev:

Skulle Astrid kunna färdas så fort så skulle hon så småningom känna igen sig efter ett tag då hon skulle komma tillbaka till samma ställe då universum är krökt.

Chris Ash skrev:
Skulle Astrid kunna färdas så fort så skulle hon så småningom känna igen sig efter ett tag då hon skulle komma tillbaka till samma ställe då universum är krökt.

Men om man fortsätter åka rakt då, och struntar i att följa universums eventuella krökning?

ZwaniZ skrev:
var går skiljelinjen ?

Det finns ingen:)

Gustav1 skrev:
Men om man fortsätter åka rakt då, och struntar i att följa universums eventuella krökning?

Hehe...ja då hamnar man i de rosa elefanternas värld.

Man skulle givetvis uppleva det som man åkte rakt fram, ungefär som i space invaders, det loopar hela tiden.

Det här med c..

.. är helt weird :3freak

Alltså, varför är förhållandet mellan en viss punkt som säg färdas i 1/2c till en punkt som färdas i 1c = 1c :confused:

Det är ju helt sjukt egentligen.. Förhållandet borde ju vara 1/2c med om man tänker med vårt förnuft..

Men det är kanske just det som är problemet, att vi tänker med vårt förnuft.
För om vi skulle vara uppvuxna med att inte allt behöver vara logiskt så kanske exemplet ovan skulle vara helt naturligt..

Logik får vi ju bara genom erfarenhet och antaganden vi gör i livet.

Kaffe vore en bra idé som sagt :)

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...