Vad är expantionskärl till kylaren?

tore125 skrev:
Jag har en fråga "Vad är expantionskärl tll kylaren" :va

Nån kunnig som vet? :Bugar

Där du fyller på vätskan?
Brukar stå min och max på burken.
Körskolan brukar lära en att den är farlig att öppna när den är varm för att
det kan spruta ut varmvatten då. Mer sport så...

Kunnig? Nu ska vi inte ta i... :hihi
 
jaha är det den haha jag tänkte på den här bilden!... det var kanska fränt!!
 

Bifogat

  • 35-35982395235rjeyj.JPG
    35-35982395235rjeyj.JPG
    84.1 KB · Visningar: 320
tore125 skrev:
jaha är det den haha jag tänkte på den här bilden!... det var kanska fränt!!
"Nej jag har en modifierad Vega" /Ole
Inte så snyggt med en orginalburk kanske, eller inte ens möjligt...
 
Det är vatten-reservoaren till kylsystemet och finns där för att tillåta att vattennivån varierar utan att det finns risk för att det blir för lite vatten i kyl-systemet.

(har ett bestämt minne av att bilar förr, saknade detta, och väldigt ofta såg man bilar som kokade. Var bara typ 6-7bast så minnet kan ju svikta)

Varför vattennivån varierar skulle jag gissa på temperatur men vad jag minns så ändras inte vattnets volym med temperaturen så egentligen vet jag inte det :tomten

Den sitter högst upp i systemet så den finns oftast under sadel (typ)
 
tore125 skrev:
Jag har en fråga "Vad är expantionskärl tll kylaren" :va

Nån kunnig som vet? :Bugar

Det är burk som gör att vattnet kan expandera när det blir varmt utan att det försvinner ur kylaren som det gjorde på gammla bilar efter en tid.på en del fordon fyller man på där också och en del häller man rätt ner i kylaren.Oftast är det en genomskinlig bur med max o min märke på och kan sitta lite varsom på fordonet,den behöver inte alltid sitta högst upp i kylsystemet.
 
ultra marine har inte provat flaskmetoden(koka och frys sedan vattnet)

info:
varmt vatten expanderar, så gör is också
(Enkelt talat mera luft i systemet)
Densiteten varierar.


sprängda slangar och trasiga kylare när det saknas glykol i vattnet så blir det frostsprängningar.

så visst ändras volymen i vattnet.

Så nu vet du det :tummenupp
 
redbird skrev:
info:
varmt vatten expanderar, så gör is också
(Enkelt talat mera luft i systemet)
Densiteten varierar.


sprängda slangar och trasiga kylare när det saknas glykol i vattnet så blir det frostsprängningar.

så visst ändras volymen i vattnet.

Så nu vet du det :tummenupp

Det visste jag men jag vet också att vatten inte kan komprimeras.

Det du talar om är ju fast form/flytande och gasform vilket inte är det jag menade...

Anledningen till att den sitter högst upp i systemet är ju för att vattnet ska kunna rinna ner utan att det bildas luftfickor...
o jag har tjuvkikat i Haynes om det :)
 
Last edited:
Vatten tryck

UltraMarine skrev:
Det visste jag men jag vet också att vatten inte kan komprimeras.

Det du talar om är ju fast form/flytande och gasform vilket inte är det jag menade...

Anledningen till att den sitter högst upp i systemet är ju för att vattnet ska kunna rinna ner utan att det bildas luftfickor...
o jag har tjuvkikat i Haynes om det :)

Vatten kan väl komprimeras pga av tryck utifrån
En ubåt imploderar om den kommer för långt ner i havsdjupet

vad beror detta på? :va
Molykylstrukturn är kanske den samma?

Men gaser komprimeras när trycket ökar.
 
redbird skrev:
Vatten kan väl komprimeras pga av tryck utifrån
En ubåt imploderar om den kommer för långt ner i havsdjupet

vad beror detta på? :va
Molykylstrukturn är kanske den samma?

Men gaser komprimeras när trycket ökar.

Nja, vatten komprimeras väl inte speciellt mycket på stora djup, men däremot utövar det ju ett stort tryck mot allt som inte har samma tryck, som t.ex. en luftfylld u-båt.

Man höjer ju föresten kokpunkten på kylarvattnet genom att ha vätskan instängd, och alltså blir gas till vätska igen om man komprimerar gasen extremt mycket. T.ex. tror jag att rymdfärjor och liknande har flytande syre i tankarna för att få med sig så mycket som möjligt.
 
redbird skrev:
Vatten kan väl komprimeras pga av tryck utifrån
En ubåt imploderar om den kommer för långt ner i havsdjupet

vad beror detta på? :va
Molykylstrukturn är kanske den samma?

Men gaser komprimeras när trycket ökar.
/BW-mode on/ - igen..
Allmänna gaslagen: PV/T = konstant
P=trycket
V=volymen
T= temp (i kelvingrader)
Ett exempel:
Om temperaturen,T ökas, så ökar volymen, V.
Det är faktiskt det som gör att en förbränningsmotor öht fungerar..
eller, öka trycket P, så ökar temperaturen T, pumpat cykeln nån gång? Pumpen blir varm..

Vätskor är INTE kompressibla (nja oerhört, oerhört lite..) Funderat över varför vätskehydrauliska bromsar fungerar - och varför de INTE fungerar när det är luft i systemet???
Grundläggande fysik.
/BW-mode off/

Vad i h-e lär ni er i skolan idag? Tempeldans???

Edit:
redbird..
"så visst ändras volymen i vattnet."
Inte alls!!!! När vattnet fryser övergår det till ett annat fyskaliskt tillstånd och är inte längre en vätska!
Andra regler gäller alltså då.
 
Last edited:
Eftersom tråden redan är helt off topic.

Vattnets densitet i vätskeform ändras med temperaturen. Det som är unikt med vatten är att dess densitet är som högst vid fyra grader. Höjer du temperaturen på vattnet över fyra grader (eller sänker den ner mot noll) kommer dess densitet att minska, dvs vattnet kommer ta mer plats. Det är för att ta hand om vattnets ökade volym när det närmar sig kokpunkten som expansionskärlet är till (för att slippa en tryckökning i kylsystemet).

Ännu mer ot:
Förhöjda temperaturer vid ekvatorn pga av växthuseffekten ger minskad densitet på vattnet där och det ger i sin tur en höjning av havsytans nivå. Att polarisarna smälter påverkar egentligen inte havsytans nivå utan det är främst en densitetssänkning (alltså att vattnet tar mer plats) som ger höjningen.
 
redbird skrev:
Vatten kan väl komprimeras pga av tryck utifrån
En ubåt imploderar om den kommer för långt ner i havsdjupet

vad beror detta på? :va
Molykylstrukturn är kanske den samma?

Men gaser komprimeras när trycket ökar.

Nej. Vatten kan inte komprimeras. Det kan inga vätskor. Att en ubåt imploderar beror på att gaser KAN komprimeras, och då trycket från vattnet blir större än mottrycket inifrån - så trycks den sönder. Därför uppstår problem när man har luft i bromssystemet. Bromsvätskan komprimeras ej, det gör däremot luften.
 
UltraMarine skrev:
Anledningen till att den sitter högst upp i systemet är ju för att vattnet ska kunna rinna ner utan att det bildas luftfickor...
o jag har tjuvkikat i Haynes om det :)

Det låter logiskt.
Kan du nu förklara varför kärlet på min zx9:a sitter under kylarnivå?
 
Daddy skrev:
Det låter logiskt.
Kan du nu förklara varför kärlet på min zx9:a sitter under kylarnivå?
Hur pass mycket under då?
Måste väl helt enkelt vara ett måndagsex annars då. :hihi
 
Nyheter
MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Back
Top