Fråga: Varför byta glykol EV??

Nja. Du kan nog inte dra paralleller mellan värmesystem i bostäder och en villa. I en villa är det oftast samma metaller nästan överallt i systemet vilket minimerar risken för galvanisk korrosion. I en bil har du med största sannolikhet en massa olika metaller och legeringar vilket gör att risken för galvanisk korrosion är ganska stor.
Plus att du inte har några krav på att spara vikt utan kan köra med tjockare gods överallt vilket du inte kan göra i en elbil som skall spara vartenda gram den kan för att maximera räckvidden.
Det är det som gör att du kan köra värmesystemet i villan i 50 år på kranvatten utan att det korroderar sönder totalt medan kylsystemet på en bil antagligen inte håller speciellt länge om du försöker köra helt utan glykol.

Det är väldigt olika förutsättningar så det går ointe att generalisera på det sättet. I en villa är radiatorerna av järn, rören av koppar eller PEX, plattvärmeväxlaren i Aluminium.
I en villa radiatorerna är av järn (som rostar sönder om det inte är dött vatten) rören av koppar eller PEX, även gjutjärn ibland (som också rostar om ej dött vatten) , värmeväxlaren av alu.
 
I en villa radiatorerna är av järn (som rostar sönder om det inte är dött vatten) rören av koppar eller PEX, även gjutjärn ibland (som också rostar om ej dött vatten) , värmeväxlaren av alu.
Fast det är inte oxidering folk pratar om.
 
Jag har slarvat med att byta kylvätska i min gamla 80-tals Corvette. Och kanske haft lite för lite glykol i, den står ju ändå inne i värmen på vintern.

Så, nu i vinter blir det motorlyft, då frostpluggarna agerar rostpluggar istället. Den första som det gick hål på gick att byta på plats i bilen, men vid uppstart i garaget för att se om det var tätt gick nästa plugg sönder. Upprostade från insidan.

Bilen är ju inte ny förstås, men att behöva lyfta motorn för att jag har slarvat med underhållet är lite trist. Även om det ska bli lite kul som projekt, och kan städa motorrummet och snygga till och måla motorn osv... :)

Det är inte värt att spara de få kronorna på att inte byta glykolen. Säger jag nu.
 
Back
Top