Robban_C
Gubbfan åker knarr!
Det är dyrare att tf:a i storstan därför att det sker fler olyckor där.
Fler olyckor = större risk (enligt statistiken).
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Robban_C skrev:Det är dyrare att tf:a i storstan därför att det sker fler olyckor där.
Pejo skrev:Fråga: Skenförsäkring eller inte ?
Nä, skenförsäkring är det inte. Men din fråga är kanske om det kan bli problem med ersättningen om Pelle kraschar med den? Och det är väl inte alldeles omöjligt. Försäkringsbolaget kan i princip hävda att den är trimmad, ej i försäkrat originalskick eller nåt liknande. Låter för mig väldigt osannolikt men vill Pelle vara helt säker mailar han uppgifterna ovan till försäkringsbolaget och ber dem bekräfta att försäkringen gäller.Pejo skrev:Fråga: Pelle har en motorcykel, som är importerad. I landet den kommer ifrån, har motorcykeln 100 hk i ursprungseffekt. När motorcykeln importerades, skrevs denna siffra av, och motorcykeln har även i svenska papper 100hk.
I verkligheten har motorcykeln en högre effekt, låt oss säga 125 hk.
På Pelles försäkringsbolag räknar man ut en premie utifrån att motorcykeln har 100 hk. Pelle påpekar för försäkringstjänstemannen att samma motorcykel i som säljs i sverige har 125 hk, men försäkringstjänstemannen replikerar att "Vi går strikt på ursrpungseffkten, ingenting annat.".
Pelle blir nöjd, då hans premie är lägre än kanske förväntat, men för den skull inte acceptabel. Pelle tecknar försäkringen och så levde dom lyckliga i alla sina år.
Skenförsäkring eller inte ?
Robban_C skrev:Nysse:
Nja, jag vet inte hur du menar men jag utgår från att det sker fler olyckor i storstan. Och jag menar givetvis per körd kilometer eller nåt åt det hållet. Dvs att man är en större risk.
Robban_C skrev:Jag har råd med de hojar jag har men jag har inte tid med dom. Hur bra är det?![]()
Robban_C skrev:Och jag fyller 40 om ett tag, borde väl ramla ner lite i premie då, inte sant?![]()
Gammal kanske inte är klokast men gammal lever i alla fall billigast!![]()
Superbee skrev:Där sa du fan dagens sanning!
Hjälpte en polare kolla lite premier på en bil idag...
han är 19 år gammal...det vi kollade på var saab 900gl 1983 (rättare sagt min gamla bil!) vad ska man säga om den...4 vxl 73kw(varav en hel del försvinner spårlöst i drivlinan...)
sträcka 501-1000 mil per år bara trafikförsäkring. Det kostade 10 800kr på ett bolag och 9000nånting på trygg hansa... sen hamnade resten därimellan...
Såå när folk menar att "man inte ska köra det man inte har råd med" tycker ni det verkar vettigt?
att man inte ska kunna försäkra en gammal skorv från 1983 på sig själv bara för att man är under 25? Och jo det är sant det jag skrivit.
kände bara att jag måste kasta in några vedkubbar "i elden"![]()
Tom skrev:Nu är det ju så att trafikförsäkringens kostnad inte alls har att göra med vad det kostar att reparera bilen du försäkrar. En trafikförsäkring prissätts efter vilken risk föraren utgör, dvs hur sannolikt det är att han orsakar en skada där försäkringsbolaget behöver ersätta någon annan.
yonsson skrev:För man kan ju itne diskutera i den tråden som redan finns. hehe
Skenförsäkring är enligt mig när inte hojen är försäkrad på den som brukar hojen dagligen. PUNKT SLUT
Tror att det är jag som har myntat det uttrycket och jag håller fast vid det men jag måste säga att ditt exempel verkar skruvat (dvs jag klagar inte på dig, jag klagar på premierna).Superbee skrev:... Såå när folk menar att "man inte ska köra det man inte har råd med" tycker ni det verkar vettigt? ...
Vettiga priser på försäkringar var det lättare att få förr om åren. Då kunde man flytta till Sovjetunionen, Albanien, Rumänien, Östtyskland och en massa andra länder. Där satte man priser vettigt. Nuförtiden funkar det så bara på Cuba och nåt ställe mer, minns inte vad det heter tyvärr. I Sverige sitter de jävlarna på försäkringsbolagen och kalkylerar i akt och mening att fastställa premienivåer som ger dem vinst. Inte klokt vad giriga de är. Låga försäkringspremier är fan i mej en mänsklig rättighetSuperbee skrev:sträcka 501-1000 mil per år bara trafikförsäkring. Det kostade 10 800kr på ett bolag och 9000nånting på trygg hansa... sen hamnade resten därimellan...
Såå när folk menar att "man inte ska köra det man inte har råd med" tycker ni det verkar vettigt?
Robban_C skrev:Tror att det är jag som har myntat det uttrycket och jag håller fast vid det men jag måste säga att ditt exempel verkar skruvat (dvs jag klagar inte på dig, jag klagar på premierna).
Jämför med detta:
Renault Express -91 (förvisso lätt lb), snart 40 bast, bor i mindre stad. Betalar 12-1400:- (minns inte exakt) per år för en halvförsäkring.
Kan förstå att en yngre förare med tyngre bil i storstad är dyrare men 10 flagg för en tf? Min erfarenhet av de där gamla Saabarna är att de är rejält trafiksäkra. Dock är de lättstulna vilket kanske påverkar tf-premien eftersom några olyckor sker med stulna fordon. Fick själv hämta min sista 900:a ramsne mitt emot stadshuset en natt för många år sen.
Att det är skiten bakom styret som bestämmer må vara sant till del men att kromsläden skulle vara lika stor risk som en GSXR1000 håller jag inte med om med anledning av en "viss" skillnad i prestanda. Dvs samma skit bakom styret kommer aldrig upp i samma hastigheter på kromsläden som på GSXR1000.
Jaja, jag vet att en GSXR1000 har bättre väghållning och bättre hejdare men dt räcker uppenbarligen inte till fullt ut, det har vi sett i statistiken. Om bättre väghållning och hejdare gjorde en GSXR1000 säkrare än kromsläden så skulle vi se det i premierna. Det är min fasta övertygelse.
Robban_C skrev:Att typa om ett fordon låter sig inte alls göras pga de höga kostnader detta medför. Detta görs i princip enbart av tillverkare.
Däremot kan man registreringsbesiktiga ett fordon. Det är inte ens överdrivet svårt om vi bortser från nyare helfordonsgodkända knarrar (dvs från ca -03).
Men som vi redan sagt ovan så spelar det ingen större roll för premiens skull eftersom systemet (tyvärr) är sådant att de flesta knarrar fortfarande hamnar i klass 7.
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner
En exklusiv motorcykel med ... |
|
![]() |
BMW Motorrad Vision CE
På IAA Mobility 2025-mässan... |
![]() |
Höstrusch för våra fotografer
Inte bara sommarmånaderna, ... |
![]() |
Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär
Efter nästan två decennier ... |