Vad är en skenförsäkring

Det är dyrare att tf:a i storstan därför att det sker fler olyckor där.
Fler olyckor = större risk (enligt statistiken).
 
Fråga: Pelle har en motorcykel, som är importerad. I landet den kommer ifrån, har motorcykeln 100 hk i ursprungseffekt. När motorcykeln importerades, skrevs denna siffra av, och motorcykeln har även i svenska papper 100hk.

I verkligheten har motorcykeln en högre effekt, låt oss säga 125 hk.

På Pelles försäkringsbolag räknar man ut en premie utifrån att motorcykeln har 100 hk. Pelle påpekar för försäkringstjänstemannen att samma motorcykel i som säljs i sverige har 125 hk, men försäkringstjänstemannen replikerar att "Vi går strikt på ursrpungseffkten, ingenting annat.".
Pelle blir nöjd, då hans premie är lägre än kanske förväntat, men för den skull inte acceptabel. Pelle tecknar försäkringen och så levde dom lyckliga i alla sina år.

Skenförsäkring eller inte ?
 
Pejo:
Kan aldrig tolka detta som skenande. Pelle talade ju om läget för fb (vilket iofs kan vara svårt att bevisa i efterhand). Dessutom måste cykeln vara rätt tung för att inte vara en klass 7:a redna med 100 pållar. Till och med gamla Z1000 som jag hade för länge sen blev en 7:a trots 100 khk och 245 kilo.
Men som jag kan se det så är det inte skenande även om den skulle halka ner till en lägre klass. Han har den ju försäkrad på sig och han har ju gått ut med öppna kort. Bättre kan det väl inte bli?

Nysse:
Nja, jag vet inte hur du menar men jag utgår från att det sker fler olyckor i storstan. Och jag menar givetvis per körd kilometer eller nåt åt det hållet. Dvs att man är en större risk.
 
Pejo skrev:
Fråga: Pelle har en motorcykel, som är importerad. I landet den kommer ifrån, har motorcykeln 100 hk i ursprungseffekt. När motorcykeln importerades, skrevs denna siffra av, och motorcykeln har även i svenska papper 100hk.

I verkligheten har motorcykeln en högre effekt, låt oss säga 125 hk.

På Pelles försäkringsbolag räknar man ut en premie utifrån att motorcykeln har 100 hk. Pelle påpekar för försäkringstjänstemannen att samma motorcykel i som säljs i sverige har 125 hk, men försäkringstjänstemannen replikerar att "Vi går strikt på ursrpungseffkten, ingenting annat.".
Pelle blir nöjd, då hans premie är lägre än kanske förväntat, men för den skull inte acceptabel. Pelle tecknar försäkringen och så levde dom lyckliga i alla sina år.

Skenförsäkring eller inte ?
Nä, skenförsäkring är det inte. Men din fråga är kanske om det kan bli problem med ersättningen om Pelle kraschar med den? Och det är väl inte alldeles omöjligt. Försäkringsbolaget kan i princip hävda att den är trimmad, ej i försäkrat originalskick eller nåt liknande. Låter för mig väldigt osannolikt men vill Pelle vara helt säker mailar han uppgifterna ovan till försäkringsbolaget och ber dem bekräfta att försäkringen gäller.
 
Robban_C skrev:
Nysse:
Nja, jag vet inte hur du menar men jag utgår från att det sker fler olyckor i storstan. Och jag menar givetvis per körd kilometer eller nåt åt det hållet. Dvs att man är en större risk.

Trafiken skyddar tredje part och personskador. Så man ska tolka att en motorcykel i storstan är vållande till fler och allvarligare(person skador) olyckor. Dom allvarligaste olyckorna sker mest på mest på 70 väg alltså dom kostsamma. Dom ligger ju till större delen utanför tätort, alltså större risk. Inne i stan brukar det vara mest andra fordon som är vållande till mc olyckor alltså bör det inte drabba mc´ns försäkring . Singel olyckor i stan händer väl ganska ofta men hur mycket belastar den trafikendelen (alltså egna personskador och skador på tredje part)
Så varför skulle det va större risk i sthlm än Villhelmina för en mc i trafikdelen?

Förstår du min vinkling?
/
 
Nja, jag förstår din vinkling men tror att nåt är fel där. Trots allt är det ju så att fb konkurrerar sinsemellan. Jag har inte tillgång till samma statistik som fb har men den statistiken är garanterat underlag för premiesättningen och om det vore mindre risk att försäkra de som är skrivna inne i stan så skulle nåt fb haka på och sätta ihop en "storstadsförsäkring".
Försäkringen för dig som inte tillbringar mer än 10% av din tid utanför stadsgränsen.
Typ.
:)

Vet du att det mest är andra fordon som är vållande vid mc-relaterade olyckor inne i stan eller är det ett antagande?
 
Robban_C skrev:
Jag har råd med de hojar jag har men jag har inte tid med dom. Hur bra är det? :D

Att du kanske bör sälja en?
till mig?

BILLIGT!

:rolleyes: :hihi

näe det du säger angående de här med klass 7 och trimming stämmer på sätt och vis in men ja svårtolkat då "klassindelningen" är sjukt dålig idag, som du sa man hinner j inte få hojen o gå på alla cylindrar innan det är klass 7...
 
:rofl
Jag ska iofs sälja av några på sikt. Tänkte definitivt behålla KB1:an och Katanan, kanske även TLR:en. Men FZR:en och 600:an ska säljas framöver. Men den dan den sorgen.

Klassindelningen är såvitt jag kan förstå nåt som kom nån gån för ca 15-20 år sen men det har inte hängt med sin tid. Dagens hojar har 20-50 hk mer och ännu fler kilo mindre. Detta var uppenbarligen inte systemet tänkt för då det kom men det kan vi inte göra så mycket åt. Tror vi får köpa läget vad gäller den saken.

Och jag fyller 40 om ett tag, borde väl ramla ner lite i premie då, inte sant? :banana
Gammal kanske inte är klokast men gammal lever i alla fall billigast! :tummenupp
 
Robban_C skrev:
Och jag fyller 40 om ett tag, borde väl ramla ner lite i premie då, inte sant? :banana
Gammal kanske inte är klokast men gammal lever i alla fall billigast! :tummenupp

Där sa du fan dagens sanning!
Hjälpte en polare kolla lite premier på en bil idag...
han är 19 år gammal...det vi kollade på var saab 900gl 1983 (rättare sagt min gamla bil!) vad ska man säga om den...4 vxl 73kw(varav en hel del försvinner spårlöst i drivlinan...)

sträcka 501-1000 mil per år bara trafikförsäkring. Det kostade 10 800kr på ett bolag och 9000nånting på trygg hansa... sen hamnade resten därimellan...

Såå när folk menar att "man inte ska köra det man inte har råd med" tycker ni det verkar vettigt?

att man inte ska kunna försäkra en gammal skorv från 1983 på sig själv bara för att man är under 25? Och jo det är sant det jag skrivit.

kände bara att jag måste kasta in några vedkubbar "i elden" :rofl
 
Superbee skrev:
Där sa du fan dagens sanning!
Hjälpte en polare kolla lite premier på en bil idag...
han är 19 år gammal...det vi kollade på var saab 900gl 1983 (rättare sagt min gamla bil!) vad ska man säga om den...4 vxl 73kw(varav en hel del försvinner spårlöst i drivlinan...)

sträcka 501-1000 mil per år bara trafikförsäkring. Det kostade 10 800kr på ett bolag och 9000nånting på trygg hansa... sen hamnade resten därimellan...

Såå när folk menar att "man inte ska köra det man inte har råd med" tycker ni det verkar vettigt?

att man inte ska kunna försäkra en gammal skorv från 1983 på sig själv bara för att man är under 25? Och jo det är sant det jag skrivit.

kände bara att jag måste kasta in några vedkubbar "i elden" :rofl

Nu är det ju så att trafikförsäkringens kostnad inte alls har att göra med vad det kostar att reparera bilen du försäkrar. En trafikförsäkring prissätts efter vilken risk föraren utgör, dvs hur sannolikt det är att han orsakar en skada där försäkringsbolaget behöver ersätta någon annan.
 
Tom skrev:
Nu är det ju så att trafikförsäkringens kostnad inte alls har att göra med vad det kostar att reparera bilen du försäkrar. En trafikförsäkring prissätts efter vilken risk föraren utgör, dvs hur sannolikt det är att han orsakar en skada där försäkringsbolaget behöver ersätta någon annan.

Jodu men...jag kan halvförsäkra en motorcykel med torrvikt på si o sådär 195kg och ca 80 hk för ungefär samma pengar, det är lite skillnad på fartresurser och så?

och saab 900gl 4 vxl 1983 är ju inte direkt känd som ett fartmonster?

och om man nu enbart ska räkna på riskfaktor och inte hk kontra kilo så faller ju det här klasssystemet som finns på motorcyklar bort direkt, för en förare utgör ju lika stor "risk" på en kromsläde som på en gsxr 1000. Bara att det skiljer något enormt i fartresurser...

Det är skiten bakom styret/ratten som bestämmer o inte hojen/bilen.

tyckte det var sjukt jag hur det kan vara så dyrt, eller det är inte meningen alls att den yngre generationen ska få framföra fordon i trafik pga den hutlösa "Risken"(premien!) vi utgör?

edit: Iochförsig kan man säga att riskfaktorn ökar med Hastigheten/fartresursen men...det var inte det som var hela min poäng
 
Last edited:
yonsson skrev:
För man kan ju itne diskutera i den tråden som redan finns. hehe
Skenförsäkring är enligt mig när inte hojen är försäkrad på den som brukar hojen dagligen. PUNKT SLUT

Då är lastbilarna på mitt jobb skenförsäkrade, då jag som inte står som ägare kör...
 
Superbee skrev:
... Såå när folk menar att "man inte ska köra det man inte har råd med" tycker ni det verkar vettigt? ...
Tror att det är jag som har myntat det uttrycket och jag håller fast vid det men jag måste säga att ditt exempel verkar skruvat (dvs jag klagar inte på dig, jag klagar på premierna).
Jämför med detta:
Renault Express -91 (förvisso lätt lb), snart 40 bast, bor i mindre stad. Betalar 12-1400:- (minns inte exakt) per år för en halvförsäkring.
Kan förstå att en yngre förare med tyngre bil i storstad är dyrare men 10 flagg för en tf? Min erfarenhet av de där gamla Saabarna är att de är rejält trafiksäkra. Dock är de lättstulna vilket kanske påverkar tf-premien eftersom några olyckor sker med stulna fordon. Fick själv hämta min sista 900:a ramsne mitt emot stadshuset en natt för många år sen.


Att det är skiten bakom styret som bestämmer må vara sant till del men att kromsläden skulle vara lika stor risk som en GSXR1000 håller jag inte med om med anledning av en "viss" skillnad i prestanda. Dvs samma skit bakom styret kommer aldrig upp i samma hastigheter på kromsläden som på GSXR1000.
Jaja, jag vet att en GSXR1000 har bättre väghållning och bättre hejdare men dt räcker uppenbarligen inte till fullt ut, det har vi sett i statistiken. Om bättre väghållning och hejdare gjorde en GSXR1000 säkrare än kromsläden så skulle vi se det i premierna. Det är min fasta övertygelse.
 
Superbee skrev:
sträcka 501-1000 mil per år bara trafikförsäkring. Det kostade 10 800kr på ett bolag och 9000nånting på trygg hansa... sen hamnade resten därimellan...

Såå när folk menar att "man inte ska köra det man inte har råd med" tycker ni det verkar vettigt?
Vettiga priser på försäkringar var det lättare att få förr om åren. Då kunde man flytta till Sovjetunionen, Albanien, Rumänien, Östtyskland och en massa andra länder. Där satte man priser vettigt. Nuförtiden funkar det så bara på Cuba och nåt ställe mer, minns inte vad det heter tyvärr. I Sverige sitter de jävlarna på försäkringsbolagen och kalkylerar i akt och mening att fastställa premienivåer som ger dem vinst. Inte klokt vad giriga de är. Låga försäkringspremier är fan i mej en mänsklig rättighet :kulspruta

Edit: glömde :mad: och :kocko
 
Last edited:
Hur funkar det alla som trimmar sina hojjar med turbo och andra prylar då?
Den är ju inte ens försäkringsbar pga den uppfyller inte typningen så det borde också vara en slags skenförsäkring(jag tror inte ens att det går att besiktiga den hojjen utan att typa om och hur många gör det?Det var bara en tanke.Så igentligen så åker alla som trimmat mer eller mindre skenförsäkrat.
Jaja vad vet jag men det är ett sätt att se på detta.
 
Att typa om ett fordon låter sig inte alls göras pga de höga kostnader detta medför. Detta görs i princip enbart av tillverkare.

Däremot kan man registreringsbesiktiga ett fordon. Det är inte ens överdrivet svårt om vi bortser från nyare helfordonsgodkända knarrar (dvs från ca -03).
Men som vi redan sagt ovan så spelar det ingen större roll för premiens skull eftersom systemet (tyvärr) är sådant att de flesta knarrar fortfarande hamnar i klass 7.
 
Robban_C skrev:
Tror att det är jag som har myntat det uttrycket och jag håller fast vid det men jag måste säga att ditt exempel verkar skruvat (dvs jag klagar inte på dig, jag klagar på premierna).
Jämför med detta:
Renault Express -91 (förvisso lätt lb), snart 40 bast, bor i mindre stad. Betalar 12-1400:- (minns inte exakt) per år för en halvförsäkring.
Kan förstå att en yngre förare med tyngre bil i storstad är dyrare men 10 flagg för en tf? Min erfarenhet av de där gamla Saabarna är att de är rejält trafiksäkra. Dock är de lättstulna vilket kanske påverkar tf-premien eftersom några olyckor sker med stulna fordon. Fick själv hämta min sista 900:a ramsne mitt emot stadshuset en natt för många år sen.


Att det är skiten bakom styret som bestämmer må vara sant till del men att kromsläden skulle vara lika stor risk som en GSXR1000 håller jag inte med om med anledning av en "viss" skillnad i prestanda. Dvs samma skit bakom styret kommer aldrig upp i samma hastigheter på kromsläden som på GSXR1000.
Jaja, jag vet att en GSXR1000 har bättre väghållning och bättre hejdare men dt räcker uppenbarligen inte till fullt ut, det har vi sett i statistiken. Om bättre väghållning och hejdare gjorde en GSXR1000 säkrare än kromsläden så skulle vi se det i premierna. Det är min fasta övertygelse.

Jo att saab 900 är lättstulna håller jag med om min blev faktist stulen 2 ggr... men återfunnen och sista gången åkte tjuvarna fast på bar gärning!
:tummenupp

däremot var de enligt rapport onyktra vid tillfället de framförde min stulna saab...what to say...

Angående fartresurser har du ju helt rätt såklart! men det är ju samma "grundrisk" man utgör vi kan väl säga att riskfaktorn ökar med hastighet/acceleration. Nu var det inte dig jag "kontrade mot" i det resonemanget utan det var Tom. Ja det är svårt att kunna utrycka sig rätt i denna försäkringsdjungel dessutom sittandes på ett internetforum.

Men men poängen med o berätta om de här "saabfallet" var att påvisa att det är lätt att glömma hur dyrt det faktist är för de yngre och börja hytta om "försäkra det du har råd med".

Sen finns de ju alltid fallet med turbobusa som förstahoj :rofl

Och Bingo... :7peta
 
Robban_C skrev:
Att typa om ett fordon låter sig inte alls göras pga de höga kostnader detta medför. Detta görs i princip enbart av tillverkare.

Däremot kan man registreringsbesiktiga ett fordon. Det är inte ens överdrivet svårt om vi bortser från nyare helfordonsgodkända knarrar (dvs från ca -03).
Men som vi redan sagt ovan så spelar det ingen större roll för premiens skull eftersom systemet (tyvärr) är sådant att de flesta knarrar fortfarande hamnar i klass 7.

Jo men du hänger på en turbo så blir det svårt att reg besiktiga den hoj
(rätta mig om jag har fel).I det fallet så tror jag även att fsb är ointresserad av att försäkra hojjen.Alltså de flesta med turbo försäkrar en hoj utan turbo.
Summa sumarum Tex en R1 som är"strypt" till 55KW men sken försäkrad pga den är ostrypt i verkligheten.Då är ju även en fel försäkrad turbohoj =sken försäkrad även om det nu inte finns en högre klass än 7.
 
Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Back
Top