Vad är en skenförsäkring

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
Ett exempel: Pelle som är 22 år köper en ny Gixxer 1000, eftersom F-premien kostar 45K så skriver han hojen på sin pappa Gösta som är 50 år, Gösta betalar bara 5K om året i helförsäkring.

Nu är hojen skenförsäkrad, med om FB tillåter att Gösta lånar ut sin hoj ibland och då vanligtvis med dubbel självrisk så är den inte skenförsäkrad.

Skillnaden är altså att Pelle betalar dubbel självrisk OM han klotar.

Blir hojen stulen i Göstas garage så står Gösta för självrisken.

En äkta skenförsäkring är altså när FB inte godkänner att Gösta lånar ut hojen till Pelle, men Pelle är den som vanligtvis kör hojen.

låter vettigt men är det verkligen så? Jag menar om 22-åringen använder hojen dagligen och kanske mer än den som står på försäkringen är det inte en skenförsäkring då?
Svårt för fb att kolla upp men ändå..

henkeBoy skrev:
låter vettigt men är det verkligen så? Jag menar om 22-åringen använder hojen dagligen och kanske mer än den som står på försäkringen är det inte en skenförsäkring då?
Nej inte eftersom FB själva har godkänt detta genom att ha dubbel självrisk.

Många försäkringsbolag kräver att du kör hojjen själv ibland annars är det skenförsäkring.

Om FB är överens med kunden att min son som är 22år kommer oxå att köra den så är allt ok.

Skenförsäkring är i mina ögon när man försäkrar på någon som inte har som avsikt/möjlighet att köra hojjen överhuvudtaget.
Agda 83 i Överkalix ägen en ZX-10 som står i ett garage i Tokholm och "lånas" av barnbarnet Olle 22år ett par gånger i veckan.

<ironi>
Okej, jag trodde det var när man sa till sina polare att "Jag har den försäkrad" men att man i själva verket inte har det, du vet man ger sken av det...

Själv har jag försäkringsbullimi, jag ringer och tecknar en försäkring får räkningen och går på muggen och kräks...
</ironi>

/fredde

Om Pelle har det ekonomisk intresset i hojen är det skenförsäkring. Oavsett hur man gjort efter köpet med ägandet.

Om Pappa Gösta däremot köpt MC´n (Har det ekonomiska intresset), står för ägandet och har en vanlig helförsäkring som täcker alla som är skrivna på adressen så är det inte skenförsäkring. Oavsett vem som använder hojen mest.

EDIT: min uppfattning... :)

Skenförsäkrar Kalle?

Kalle har en ZX9R från 98, i regpappert står det 55kW, i verkligheten har den dock över 100... Kalle ringer upp f-bolaget o får 6000 kr hel/hel som svar när han bett om premien. Han ifrågasätter inte detta utan accepterar nöjt då han tycker det är en kanonpremie. I pappern från f-bolaget står det att hojen har 55kW och således är den också försäkrad utifrån den uppgift. Under samtalet undrar f-bolaget över orginaleffekten då reg.pappert säger att effekten är sänkt genom strypning, Kalle har dock ingen aning (nOOb som han e... ). F-bolaget opponerar sig inte...

Skenförsäkrar Kalle???

Svane skrev:
Skenförsäkrar Kalle???
Nej (tycker jag). Han gör försäkringsbedrägeri (om han vet att där är över 100kW). Skulle det komma fram vid en olycka att den inte har 55kW så har Pelle svårt att få ett enda öre av FB.

Last edited:
amullo skrev:
Om Pelle har det ekonomisk intresset i hojen är det skenförsäkring. Oavsett hur man gjort efter köpet med ägandet.

Om Pappa Gösta däremot köpt MC´n (Har det ekonomiska intresset), står för ägandet och har en vanlig helförsäkring som täcker alla som är skrivna på adressen så är det inte skenförsäkring. Oavsett vem som använder hojen mest.

Moraliska vs ekonomiska aspekter, en äkta skenförsäkring är dock en sådan där Pelle inte ens har rätt (enligt FB) att köra Göstas hoj men gör det ändå.

Svane skrev:
Kalle har en ZX9R från 98, i regpappert står det 55kW, i verkligheten har den dock över 100... Kalle ringer upp f-bolaget o får 6000 kr hel/hel som svar när han bett om premien. Han ifrågasätter inte detta utan accepterar nöjt då han tycker det är en kanonpremie. I pappern från f-bolaget står det att hojen har 55kW och således är den också försäkrad utifrån den uppgift. Under samtalet undrar f-bolaget över orginaleffekten då reg.pappert säger att effekten är sänkt genom strypning, Kalle har dock ingen aning (nOOb som han e... ). F-bolaget opponerar sig inte...

Skenförsäkrar Kalle???
Frågan är bara hur man gör när hojen är importerad från generalagenten med ett viss effektantal. Min hoj är inreggad (likt många andra) på 44 kW. Frågan är egentligen var logiken ligger i detta fall?

Det står även i regbeviset att den är ostrypt, den är samtidigt försäkrad på fulleffekt. På mig, givetvis.

För man kan ju itne diskutera i den tråden som redan finns. hehe
Skenförsäkring är enligt mig när inte hojen är försäkrad på den som brukar hojen dagligen. PUNKT SLUT

hållundan skrev:
Frågan är bara hur man gör när hojen är importerad från generalagenten med ett viss effektantal. Min hoj är inreggad (likt många andra) på 44 kW. Frågan är egentligen var logiken ligger i detta fall?

Det står även i regbeviset att den är ostrypt, den är samtidigt försäkrad på fulleffekt. På mig, givetvis.

Står det fel effekt i regbeviset så är det självklart SKENFÖRSÄKRING

Det är lite kul o se hur folk reagerar, pratar någon om att försäkra sin hoj på fulleffekt på sin far, de bor i samma hus dubbel självrisk osv osv då blir det ett jävla liv.

Men när Börje 32 år försäkrar sin t.ex. R1 med 70hk i regbeviset då applåderas det o alla vill hitta en sådan importerad hoj.

:huvet

obs exemplet med just R1 och 70hk var påhittat för historiens skull

yonsson skrev:
Skenförsäkring är enligt mig när inte hojen är försäkrad på den som brukar hojen dagligen. PUNKT SLUT
Så även om FB är med på detta när de vet alla fakta.

Fiktivt exempel:

Olles (22år) pappa har en gsx750f. Olles pappa (50år) kör den endast på helgerna.
Olle kör den resten av veckan. FB vet om att den används såhär och godkänner det med förbehållet att Olle få betala dubbel självrisk om han vurpar.

Så enligt dig är detta en skenförsäkring? Jag tycker inte det.

amullo skrev:

Men även om Pappa Gösta har det ekonomiska intresset(dvs registreringhandlingarna) så kan även försäkringen täcka barn som INTE bor på samma adress, om man har de villkoren, dvs att man får låna ut hojen.

MEN jag undrar om folk tänker på när de lånar pappas hoj, om pappan har 50+ försäkring, så gäller den oftast bara 1 person i fråga!!

Mr K skrev:
Så även om FB är med på detta när de vet alla fakta.

Fiktivt exempel:

Olles (22år) pappa har en gsx750f. Olles pappa (50år) kör den endast på helgerna.
Olle kör den resten av veckan. FB vet om att den används såhär och godkänner det med förbehållet att Olle få betala dubbel självrisk om han vurpar.

Så enligt dig är detta en skenförsäkring? Jag tycker inte det.

Detta är ju klart o tydlig INTE en skenförsäkring i mina ögon!!

Nu är det också så här faktiskt, att många försäkringsbolag vill få in mera kunder de till och med frågar om man inte kan försäkra på någon närstående släkting för att få ner premierna!

Jag har i mina papper 74 kw effekt, en kvarleva med 100 hk gränsen som var en gång i tiden, men hos försäkringsbolaget har jag fulleffektsförsäkring på
107 kw=145 hk, men så är den dynojettad, så det är nog 147 hk..skenförsäkring :va....................

Har läst igenom det finstilta för dom flesta fbolag. Vad jag kommit fram till är att den som är det "huvudsakliga brukaren" av hojjen skall ha den försäkrad på sig. Alltså om någon vill försäkra på sin 90åriga morfar måste denne då se till att morfadern brukar hojjen till 51% annars är det försäkringsbedrägeri.

Edit: Har även diskuterat detta med diverse bolag och den som står som försäkringstagare för mcn skall vara den som har "ekonomiskt intresse" av mcn, dvs den "huvudsakliga brukaren".

Verkar som många tror dom inte kör skenförsäkrat pga att dom pröjsan en högre självrisk när dom klotar... Får nästan göra en ny poll i detta ämne när det klarnat för alla vad en skenförsäkring egentligen är.

Last edited:
Superbee skrev:
Står det fel effekt i regbeviset så är det självklart SKENFÖRSÄKRING

Det är lite kul o se hur folk reagerar, pratar någon om att försäkra sin hoj på fulleffekt på sin far, de bor i samma hus dubbel självrisk osv osv då blir det ett jävla liv.

Men när Börje 32 år försäkrar sin t.ex. R1 med 70hk i regbeviset då applåderas det o alla vill hitta en sådan importerad hoj.

:huvet

obs exemplet med just R1 och 70hk var påhittat för historiens skull

men deär ju många FB som har premien efter orginal effekt.
spelar de nån roll vad de står i papprena då??

Gråttestet, (c) Bingo;

Den som gråter när hojjen blir skrot skall stå på försäkring. Om inte=skenförsäkring.

Undantag ges emellanåt mellan familjemedlemmar som bor på samma adress.

Mr K skrev:
Många försäkringsbolag kräver att du kör hojjen själv ibland annars är det skenförsäkring.

Om FB är överens med kunden att min son som är 22år kommer oxå att köra den så är allt ok.

Skenförsäkring är i mina ögon när man försäkrar på någon som inte har som avsikt/möjlighet att köra hojjen överhuvudtaget.
Agda 83 i Överkalix ägen en ZX-10 som står i ett garage i Tokholm och "lånas" av barnbarnet Olle 22år ett par gånger i veckan.

låter bra.. vi kom överens på det där sättet.. iofs tar farsan hojjen lite nu och då när han är trött på sin sura custom, så vi har den väl tillsammans, precis som vi kom överens om med f-bolaget.

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park