Vad är egentligen jämlikhet i förhållanden?

Missvims

MrsVims
Gick med
24 Apr 2006
Hoj
Formally known as Gulan
Eftersom frågan kommer upp rätt ofta i alla möjliga sammanhang så har jag funderat över vad som egentligen menas med det hela.
Enligt dom flesta så lever jag i ett förhållande som inte är det minsta jämlikt, min gubbe får ta mycket skit för att han inte hjälper till hemma, men det är trots allt jag som valt att ha det så. Däremot har jag varnat honom för att berätta vad jag ska göra, skulle han att det behöver dammsugas så gör han det själv eller är smart och kniper igen.
Vi tjafsar inte om vem som betalar vad eller vem som betalar mest i förhållandet, alla räkningar och mat ska ju betalas och blir det nåt över så är det ju plus.
Rent mentalt är vi totalt jämlika och behandlar varandra med respekt och ärlighet. Vi pratar igenom alla saker som måste lösas och gör upp planer för hur vi ska göra, ingen bestämmer över den andra personen. Det är jämlikhet för oss.
Men, vad är jämlikhet egentligen?
(Sömnbrist ger filosofimode on)

Jämlikhet är jättesvårt, för att inte säga omöjligt.

Jag tror att huvudsaken är att man lever i ett förhållande med ömsesidig respekt.

Jag tror att du kommer undan med att inte byta hälften av däcken på bilen, göra hälften av service på hojarna och att inte lyfta exakt lika tunga saker lika ofta som din gubbe.
Han gillar dig ändå!

Det låter ungefär som mitt förhållande. Jag städar t.ex extremt sällan hemma. Dock så är det som GuW säger, min donna håller sig borta från saker som jag är bra på och tar hand om. Bilarna, service, däck, rep osv.

Ett helt jämlikt förhållande är svårt att uppnå, iaf för oss. Däremot är vi båda nöjda med hur vi har det.

Fast man får vara jävligt smidig när det gäller påpekande om det behövs städning. det kan släppa loss demonerna. :D

Vi funderar inte så mycket på vad som är jämlikt eller inte här hemma. Vi hjälps åt med det tråkiga som tvätt, städ och disk. Kommer man ner i källaren och ser att tvättmaskinen är klar, då tömmer man den. Kommer man in i köket och ser att diskmaskinen är klar, då tömmer man den. Ser man att det behövs dammsugas, då gör man det. Så tänker vi båda två så det blir aldrig nåt tjafs om vem som ska göra vad eller vem som gjorde det sist.
Gabor jobbar skift och väldigt långa pass så när han jobbar så blir det automatiskt så att jag gör allt den dagen/kvällen. När han är ledig tycker han om att skämma bort mig med sovmorgon, god mat och lite vila på soffan. Vem som ska göra vad hemma faller sig väldigt naturligt i ett förhållande där båda två vill underlätta för den andra. Det blir mycket tid över till sånt som är roligt. Å väldigt lite tjafs.

Jajjemän, många killar är skitbra på att ta på sig alla de där uppgifterna som inte behöver göras varje dag. Däckbyte - två ggr per år, mek med hoj - såvida du inte har en skrothög så är inte det nåt som görs dagligdags. Ja, listan kan göras lång...

Skulle nog inte påstå att vi lever ojämlikt här hemma men fördelningen av arbetsuppgifter har blivit lite sned när det kommer till vilka saker som måste göras varje dag eller flera gånger i veckan kontra sånt som kan göras vilken dag som helst.

Skulle kunna ge vad som helst för att ha middag serverad när jag kommer hem nångång istället för att hitta LF ute i garaget dit han smitit för att slippa fajtas med spisen. Dock får jag säga till hans försvar att jag inte behövt röra dammsugaren de senaste två åren.

Personligen jämställer jag inte service av bilar, däckbyte ett par ggr om året, etc med vardagssysslor såsom diskning,tvätt, matlagning och städning.

Sen är jag mer intresserad av bilar, mc, hemmabio, mekaniska klockor, datorer och tagit initiativ till dessa inköp till stor del. Då tycker jag det är en självklarhet att det är mest upp till mig att ta hand och serva dessa saker som är av mitt intresse.

Vad är jämliket?
Hur långt är ett snöre?

Jag tror inte att det finns ett (1) svar på det utan ungefär lika många som det finns förhållanden. För mig handlar det iaf inte om vilka sysslor man utför hemma utan jämlikheten ligger på en mer psykologisk nivå. Att visa varandra respekt och uppskattning, att lyssna på varandra och inte ta saker för givet.
Skulle det handla om sysslorna så är det jag som varit tJerRingen i mina senaste förhållanden :sissy

Fast det är väl därför man är singel oxå... cheyer gillar ju bad boys :gnissla

Jämlikhet i samhället känns som en fråga av mer praktisk karaktär. Lika lön för lika arbete, samma rättigheter, samma skyldigheter osv...

Hemma sköter min tjej istort sett alla vardagssyslor och det är jag jävligt glad för:tummenupp försöker ibland att hjälpa till med sysslorna men då jag jobbar grymt mycket så blir dessa tillfällen få.
Vi har ett förhållande där båda är nöjda med situationen så jämnlikare kan det inte bli.

Hemma sköter min tjej istort sett alla vardagssyslor och det är jag jävligt glad för:tummenupp försöker ibland att hjälpa till med sysslorna men då jag jobbar grymt mycket så blir dessa tillfällen få.
Vi har ett förhållande där båda är nöjda med situationen så jämnlikare kan det inte bli.

Precis. Det handlar om att känna balans och inte om vad man gör.

Frågan är också om ett helt jämlikt förhållande ens är önskvärt.

Nu menar jag inte att det skall vara olika lön för samma arbete. Det är ju självklart. Men det här med att klippa gräset varannan gång, städa varannangång osv. Det är bättre att låta alla enskilda par komma överrens om vad som passar just dem.

Ömsesidig respekt och en vilja att hjälpa varandra är väl det som räknas, inte att man håller på någon slags ouppnåelig petimeterrättvisa. Någon kommer alltid anse se göra mest i ett förhållande. Inte sällan tycker säkert båda att de gör mest/viktigast saker.

Är man inte nöjd med sin partner och inte lyckas komma överrens i tillräckligt hög grad så får man väl leta rätt på en ny kille/tjej som passar än bättre :) n

Får ju säga att din avatar inte stämmer överens med hur du tänker! :rolleyes:

...jämlikhet är väl rätt enkelt... Det handlar inte om vem som gör vad utan om vem som lägger huvuddelen av den "lediga" tiden på att sköta sådant som måste skötas... Sysslorna är inte könsspecifika utan snarare hushållsspecifika. Städning, däckbyte, tvätt, biltvätt, gräsklippning, tapetsering, handla mat, laga mat och diska....

Listan kan som sagt göras lång.
I 8 av 10 hushåll som jag känner till drar tyvär tjejerna det tyngsta lasset och "vi" män gömmer oss bakom kommentarer som att vi minsann sköter däcksbyte och gör alla tunga saker som att snickra en veranda..(även om det bara är vart tioende år)..

....men om man är självkritisk så inser man att det trots allt är tjejerna som gör merparten av arbetet även om man strävar efter att vara jämställda..
Så är det även hemma hos oss. Vi försöker vara jämställda. Den som inte lagar mat diskar, jag sköter all tvätt och gör allt bilrelaterat och hon städar.
Båda handlar o.s.v. och om man bara fokuserar på alla stora och uppenbara saker så är vi "jämställda"... Men sen kommer den långa listan på småsaker och det är då jag tvingas erkänna att hon drar ett större lass..

..det är hon som byter gardiner, köper kläder till grabben, ser till att alla hushållskemikalier finns hemma, ser till att sängkläder byts, att födelsedagar koms ihåg, att semesterpengarna läggs undan, att skötväskan till lillgrabben är packad när vi ska iväg på helgerna o.s.v....

Och när jag ser hur det är hemma hos mina "jämställda" polare är det samma sak. Räknar man antalet nedlagda timmar på ett år så ägnar tjejerna större del av sin "lediga" tid till hushållsarbete även om man räknar in däcksbyten och gräsklippning, bilservice och andra saker som de där förbannade feministerna aldrig nämner när de pratar om hushållsarbete...

Jämlikhet i samhället känns som en fråga av mer praktisk karaktär. Lika lön för lika arbete, samma rättigheter, samma skyldigheter osv...

Jag hade nog räknat med "lika mycket fritid" i jämställdhetsbegreppet...(Fritid är att vara ledig från ALLA typer av arbete, betalt OCH obetalt).. För hade jag varit kvinna hade jag knappast varit nöjd bara för att jag fått lika mycket pröjs som min gubbe om jag sedan lägger huvuddelen av min lediga tid på att sköta hushåll medans han lökar på soffan med argument som:
- men vaffan, jag satte ju på vinterdäcken och krattade gräsmattan innan snön kom!

Last edited:
Jag hade nog räknat med "lika mycket fritid" i jämställdhetsbegreppet...(Fritid är att vara ledig från ALLA typer av arbete, betalt OCH obetalt).. För hade jag varit kvinna hade jag knappast varit nöjd bara för att jag fått lika mycket pröjs som min gubbe om jag sedan lägger huvuddelen av min lediga tid på att sköta hushåll medans han lökar på soffan med argument som:
- men vaffan, jag satte ju på vinterdäcken och krattade gräsmattan innan snön kom!

Nåja, att börja blanda in arbetsuppgifter som sköts på fritiden handlar nog mer om den privata jämställdheten än den samhälleliga... ;)

Fast annars håller jag med dig rätt bra i det du skriver. Finns såklart undantag men på det stora hela är det tyvärr så det är.

Nåja, att börja blanda in arbetsuppgifter som sköts på fritiden handlar nog mer om den privata jämställdheten än den samhälleliga... ;)

...ah, glömde bort att de två skiljer sig åt! :rolleyes: :) Så länge samhället/arbetslivet är jämställt så är det självfallet ok att tvinga brudarna bära burka och kedja fast dem vid spisen på fritiden! :tungan

Självklart finns undantag. Om den ena på eget initiativ bara jobbar deltid så tycker jag att det är ganska självklart att denne får dra ett större lass hemma. Det är den totala andelen av arbetsbördan som är det viktiga.

Å andra sidan är det galet att någon "tvingas" göra allt hushållsarbete bara för att den andra själv valt att jobba tokmycket varje vecka.

Å andra sidan är det galet att någon "tvingas" göra allt hushållsarbete bara för att den andra själv valt att jobba tokmycket varje vecka.

Valt och valt, om den ena har ett krävande jobb och den andre inte har det så faller det sig väl naturligt så att den som jobbar mindre med sitt yrke jobbar mer hemma?
För övrigt brukar de (oftast kvinnor) som har det på det vämjeliga sätt du beskriver inte klaga så mycket när det är dags att slanta. :rolleyes:

...ah, glömde bort att de två skiljer sig åt! :rolleyes: :) Så länge samhället/arbetslivet är jämställt så är det självfallet ok att tvinga brudarna bära burka och kedja fast dem vid spisen på fritiden! :tungan
Ja, såklart att det är okej. Vad ska man annars ha spisen till? :gnissla

Självfallet så är det ju inte okej, det jag menar är att det känns lite avlägset att lagstifta om att gräsklippning ska räknas in i arbetstiden. Även om det skulle ge mig betydligt mer fritid :storgräsmatta

Självklart finns undantag. Om den ena på eget initiativ bara jobbar deltid så tycker jag att det är ganska självklart att denne får dra ett större lass hemma. Det är den totala andelen av arbetsbördan som är det viktiga.

Det är det här jag menar med att det förmodligen finns lika många svar på vad jämlikhet är som det finns förhållanden. Inget förhållande är det andra likt. För vissa kanske det it.ex. nte alls är en arbetsbörda att tvätta eller klippa gräs, ska då dessa fortfarande räknas in i den totala arbetsbördan som ska delas?

För vissa kanske det it.ex. nte alls är en arbetsbörda att tvätta eller klippa gräs, ska då dessa fortfarande räknas in i den totala arbetsbördan som ska delas?

....visst kan det vara så och om man då väljer att kalla gräsklippning för hobby så är väl det ok... Däremot kan man väl ganska enkelt konstatera att det snarare är vi grabbars "att-göra-listor" som krymper om man börjar hobbyklassa vissa sysslor...

- "Vaddå 'du har städat badrummen och toaletterna varje vecka', jag monterade ju ett kjolpaket på bilen förihelvete och det tog en djävla massa timmar!" :mad:

en stor o välditg svår fråga i många fall. :/

Själv har jag det dock faktiskt riktigt lyckat hemma. Hehe.
Killen hatar att tvätta och hålla på med sådant. Jag fixar det.
Jag hatar att hålla på med diskmaskinen och sådant. Han fixar det.
Städningen är fixad när det behövs. Ibland av mig ibland av honom. Utan att nån behöver påpeka att det behöver göras. Hehe.
Han kan aldrig säga att äh vadå jag fixade däckbytet o så då det är jag som gör det eftersom jag tycker det är kul. :P
Båda är lika händiga hemma så det är inte heller nått problem. Jag älskar att måla saker och hatar att hålla på med förarbetet som slipa, spackla maskeringstejpa osv. Han fixar det så jag kan måla. hihi.

Mitt förra förhållande var dock nått heeeeelt annat. *asg*
Det roliga är egentligen att han ansåg ju att det var jämställt. Haha. När jag inte hade plockat nått alls på en månad började han fatta att vänta det är nog så att vi tjejer faktiskt egentligen går o plockar konstant eftersom det för många faller sig naturligt att plocka undan det som bara ligger överallt. :P

Valt och valt, om den ena har ett krävande jobb och den andre inte har det så faller det sig väl naturligt så att den som jobbar mindre med sitt yrke jobbar mer hemma?
För övrigt brukar de (oftast kvinnor) som har det på det vämjeliga sätt du beskriver inte klaga så mycket när det är dags att slanta. :rolleyes:

....tror du blandar ihop lön med arbetsbelastning... eller så är jag bara så äckligt blåögd och naiv att jag faktiskt inte tror att sjuksköterskor jobbar så väldigt mycket mindre än dig bara för att de har halva lönen...

Om någon däremot jobbar 20-30 timmars arbetsvecka och den andra jobbar heltid så är det inte mer än rätt att den deltidsarbetande drar ett större lass därhemma...

...får hoppas att min sambo aldrig ser den här tråden för då är lökandet vid SH ett minne blott...

Last edited:
Jajjemän, många killar är skitbra på att ta på sig alla de där uppgifterna som inte behöver göras varje dag. Däckbyte - två ggr per år, mek med hoj - såvida du inte har en skrothög så är inte det nåt som görs dagligdags. Ja, listan kan göras lång...

Visst, däckbyte görs bara två gånger per år, gräsklippningen bara en gång i veckan, snöskottning en/ett par gånger i veckan, fixa något på bilen en/ett par gånger i månaden, något på hojen (smörja kedja, fylla på olja/vatten) ett par gånger i veckan, bära tunga saker en gång i veckan, rensa ett avlopp en gång i månaden osv...

Tror du att du skulle kunna känna dig jämnställd med en kille som bara lagar middag 3 gånger i veckan istället för 3½?

DET GÅR INTE ATT DELA ALLT RÄTTVIST!

Huvudsaken är väl att man säger till när man tycker att det börjar bli allt för orättvist, istället för att sura ihop för att den andre gör mindre hemma.

Men det är klart, allt det där som killar per automatik ska göra för att dom är killar uppvägs ju av att tjejer föder barn, så det går ju inte ens att diskutera.

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti