Vad är din utbuldningsnivå?

Vilken är din utbildningsnivå?


  • Antal röstningar
    0
johan.simonsson skrev:
Appropå en tråd där någon hävdade att de flesta hoj-åkare är lågutbildade och fattiga, så kom jag att undra hur står det till med utbildningsnivån?

Ja vad det gäller fattig så blir man det om man både åker på gata och roadrace'ar..... hade jag inte åkt hoj hade jag legat i sängkammarn och räknat sedelbuntarna :tummenupp :banana
 
Lasker skrev:
Ja vad det gäller fattig så blir man det om man både åker på gata och roadrace'ar..... hade jag inte åkt hoj hade jag legat i sängkammarn och räknat sedelbuntarna :tummenupp :banana


Så han hade rätt i att hojåkare är fattiga,
men att döma av denna lilla ovetenskapliga poll är en
klar majoritet högutbildade....

Fattig och utbildad :3freak
 
En annan intressant aspekt av denna diskussion är att oerhört många idag är överkvalificerade för sina yrken. Till en sökt plats, som inte kräver akademisk utbildning, finns idag många gånger så många sökande att arbetsgivaren kan välja och vraka. Detta resulterar inte sällan i att jobbet går till någon som har en akademisk utbildning då denne är den mest kvalificerade sökande, men denne någon kommer inte praktiskt utnyttja sin akademiska utbildning.

F. ö. kan väl sägas att många yrken som kräver många års akademiska studier är relativt låglönesatta, t.ex. präster, lärare eller sjuksystrar. Det är sannolikt mer avgörande om man jobbar inom offentlig eller privat sektor.
 
steka skrev:
En annan intressant aspekt av denna diskussion är att oerhört många idag är överkvalificerade för sina yrken. Till en sökt plats, som inte kräver akademisk utbildning, finns idag många gånger så många sökande att arbetsgivaren kan välja och vraka. Detta resulterar inte sällan i att jobbet går till någon som har en akademisk utbildning då denne är den mest kvalificerade sökande, men denne någon kommer inte praktiskt utnyttja sin akademiska utbildning.

F. ö. kan väl sägas att många yrken som kräver många års akademiska studier är relativt låglönesatta, t.ex. präster, lärare eller sjuksystrar. Det är sannolikt mer avgörande om man jobbar inom offentlig eller privat sektor.

Jag tror mig veta att som arbetsgivare strävar man efter att anställa någon som är rätt kvalificerad för sitt arbete, inte överkvalificerad.
 
Färnbo skrev:
Jag tror mig veta att som arbetsgivare strävar man efter att anställa någon som är rätt kvalificerad för sitt arbete, inte överkvalificerad.

Det finns ganska många exempel på att det inte stämmer.

Många nyutbildade civilingejörer som gör jobb under deras kapacitet.

Så länge de inte kräver för hög lön så ser ju ofta arbetsgivare det som ett bra klipp.

/Urban

Jobbar dock med det jag är utbildad till
 
korvgubbe skrev:
Jag vet inte om du kan läsa ut det någonstans i det som skrivits... :va
Jag pluggade för att få ett stimulerande och självständigt jobb där jag får tänka själv... Lönen är ett plus i kanten.

Du har rätt, ingen nämnde lön överhuvudtaget.
 
har fullgod gymnasie kompetens 4år 1år installations elektriker 2år elektronik 4år samman lagt när man lägger till 1året som är en blandning av alltihop.
efter det blev det livets skola.ett tag som egenföretagare inom däckbranchen ett tag som rekondare ett tag som larm montör.jobbat som säljare tycker man lär sig mer i verkliga livet än man gör bakom skolbänken.
 
bad santa skrev:
har fullgod gymnasie kompetens 4år 1år installations elektriker 2år elektronik 4år samman lagt när man lägger till 1året som är en blandning av alltihop.
efter det blev det livets skola.ett tag som egenföretagare inom däckbranchen ett tag som rekondare ett tag som larm montör.jobbat som säljare tycker man lär sig mer i verkliga livet än man gör bakom skolbänken.

Förvisso sant men allt går tyvärr inte att lära sig den vägen.

/Urban
 
Det läggs lite för stor vikt på studier, det mesta lär man sig ändå när man väl börjar arbeta.

För rena arbetsyrken så tycker jag ett lärlingssystem vore nåt att införa igen, så många som gått dessa utbildningar kan absolut inte ett dugg av vikt efteråt.
 
sir Urban skrev:
Många nyutbildade civilingejörer som gör jobb under deras kapacitet.

Så länge de inte kräver för hög lön så ser ju ofta arbetsgivare det som ett bra klipp.
Många färska civilare tar jobb på stora företag som t ex Ericsson för att göra karriär. Det vet naturligtvis Ericsson så de håller nere lönerna och får många sökande i alla fall. Ett stort företag är dessutom trögare och jobbet blir oftast mer nischat än i ett mindre företag där färre får göra mer.

Sedan är väl en nyexads kapacitet inte så hög i praktiken egentligen, oavsett om det är civilingenjörer eller annat så behöver de en del erfarenhet av lokala förhållanden innan de når sin potential.

Rent allmänt vill man inte anställa överkvalificerade då de bara bidar sin tid innan de sticker till något mer utmanande. Det första året är bara en kostnad för de flesta företag med interna och externa utbildningar m m så det gäller att varje anställd blir kvar så länge att de blir produktiva. Rätt kompetens på rätt plats så blir alla nöjda.
 
Silwer skrev:
Det läggs lite för stor vikt på studier, det mesta lär man sig ändå när man väl börjar arbeta.

För rena arbetsyrken så tycker jag ett lärlingssystem vore nåt att införa igen, så många som gått dessa utbildningar kan absolut inte ett dugg av vikt efteråt.

Lärlingssystemet borde fungera fortfarande,
när du är lärling får du mindre lön och lite teori vid sidan om.
När du sedan är klar så stiger din lön automatiskt eftersom du redan
är inkörd i arbetsuppgifterna.
 
yonsson skrev:
Nästan alla har väl högskoleutbildning idag, men det beror ju på åldern såklart.

Få av dom jag åker med har pluggat, man behöver inte vara raketforskare för att söka lån :banana
 
johan.simonsson skrev:
Appropå en tråd där någon hävdade att de flesta hoj-åkare är lågutbildade och fattiga, så kom jag att undra hur står det till med utbildningsnivån?
Klart att man har lite bildning, högskola plus livets hårda skola är en bra och gångbar kombination tycker jag. :yoparty :banana
 
sir Urban skrev:
Det finns ganska många exempel på att det inte stämmer.

Många nyutbildade civilingejörer som gör jobb under deras kapacitet.

Så länge de inte kräver för hög lön så ser ju ofta arbetsgivare det som ett bra klipp.

/Urban

Jobbar dock med det jag är utbildad till

men å andra sidan en som är över kvalificerad söker ju gärna efter att annat jobb med bättre lön m.m. tar ju tid att få i gång folk på sin uppgift därför bättre att anställa en som inte är överkvalificerad så får man antagligen behålla den anstälde längre :tummenupp
 
johan.simonsson skrev:
Appropå en tråd där någon hävdade att de flesta hoj-åkare är lågutbildade och fattiga, så kom jag att undra hur står det till med utbildningsnivån?

Jag har en ganska lång utbildning. Men så kan jag fan inte köra hoj heller.

Ergo: Låg utbildningsnivå = bättre hojförare? :va
 
steka skrev:
En annan intressant aspekt av denna diskussion är att oerhört många idag är överkvalificerade för sina yrken. Till en sökt plats, som inte kräver akademisk utbildning, finns idag många gånger så många sökande att arbetsgivaren kan välja och vraka. Detta resulterar inte sällan i att jobbet går till någon som har en akademisk utbildning då denne är den mest kvalificerade sökande, men denne någon kommer inte praktiskt utnyttja sin akademiska utbildning.

F. ö. kan väl sägas att många yrken som kräver många års akademiska studier är relativt låglönesatta, t.ex. präster, lärare eller sjuksystrar. Det är sannolikt mer avgörande om man jobbar inom offentlig eller privat sektor.

Knappast, vid de anställningar jag gör kontrollerar jag synnerligen noga sökandens utbildning och meriter. Jag är tämligen noga med att INTE anställa någon överkvalificerad - av den enkla anledningen att jag har den tron att de sticker så fort de hittar ett annat jobb!!

För vilken IT-architekt vill jobba som en servicetekniker? Vilken statsvetare vill jobba i verkstaden? Vilken... You get the point!

Jag är lite allergisk mot långa meritlistor med fancy names (vad fan är en account business advisor??!!) - men så har jag gått den långa vägen också!

Jag själv går mest efter personbeskrivningen, personens tidigare meriter, fritidsintressen och sociala status. Under intervjun är det personligheten som avgör - alla gånger! Även om det är synnerligen svårt att peta ut 5-10 st till intervju av mellan 3-400 sökande!!

Hellre en med lägre kvalifikationer med lite jävlar anamma, som man kan lära upp & låta växa i rollen, än någon som anser att han borde syssla med något annat!! Att anställa någon är inte ett lätt beslut och tar hårt på resurser i fråga om tid & kostnad för utbildning - man är NOGA med att anställa, om än på 3 mån prövo, någon som man tror kommer fungera i organisationen och som kommer att stanna kvar!!
 
Akademiker tjänar oftast sämre än vanliga arbetare.
Men å andra sidan har vi ju det kuturella kapitalet :tummenupp
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top