Knappast, vid de anställningar jag gör kontrollerar jag synnerligen noga sökandens utbildning och meriter. Jag är tämligen noga med att INTE anställa någon överkvalificerad - av den enkla anledningen att jag har den tron att de sticker så fort de hittar ett annat jobb!!
För vilken IT-architekt vill jobba som en servicetekniker? Vilken statsvetare vill jobba i verkstaden? Vilken... You get the point!
Jag är lite allergisk mot långa meritlistor med fancy names (vad fan är en account business advisor??!!) - men så har jag gått den långa vägen också!
Jag själv går mest efter personbeskrivningen, personens tidigare meriter, fritidsintressen och sociala status. Under intervjun är det personligheten som avgör - alla gånger! Även om det är synnerligen svårt att peta ut 5-10 st till intervju av mellan 3-400 sökande!!
Hellre en med lägre kvalifikationer med lite jävlar anamma, som man kan lära upp & låta växa i rollen, än någon som anser att han borde syssla med något annat!! Att anställa någon är inte ett lätt beslut och tar hårt på resurser i fråga om tid & kostnad för utbildning - man är NOGA med att anställa, om än på 3 mån prövo, någon som man tror kommer fungera i organisationen och som kommer att stanna kvar!!