Vad är den roligaste breisladden bilen?

Insane87

SuperRetard
Gick med
7 Sep 2008
Ort
Västerås
Hoj
Ktm 625 -03
Har funderat länge på vad som är roligast att sladda lite med..:va

Alla har ju så olika åsikter om vad som e roligast..


Men jag tror fan jag har kommit fram till e30 325, mjuk och trevlig och lamell-diff inte fyskam när man inte kan åka hoj..
 
Har hört att e34orna ska vara bra att schladda med, dock inte prövat själv för jag känner inte för att plantera min i ett dike eller i ett träd.
 
Har hört att e34orna ska vara bra att schladda med, dock inte prövat själv för jag känner inte för att plantera min i ett dike eller i ett träd.

Jag och sonen brukar breisladda med min farsas veteranbil, en Mercedes 350SLC.

Stöttar man lite mot snödrivorna med bakskärmen så går det att åka riktigt fort med den!
Men så kördes det ju rally med dom på den tiden...

Generellt kan man säga: lång hjulbas för sävliga sladdar, kort hjulbas för snärtigare sladdar
Lätt bak sladdar lätt, tung bak kan sladda med högre hastighet.
 
Last edited:
Har hört att e34orna ska vara bra att schladda med, dock inte prövat själv för jag känner inte för att plantera min i ett dike eller i ett träd.
Kan intyga på det!
Hade en M5 e34, helt underbar o sladda med, så sjukt kontrollerbar, man vet precis var man har den och den bjuder inte på några obehagliga överraskningar!
Har även kört M3 e36, nu va ju inte jag lika van vid den bilen men jag upplevde den som svårare att sladda med.

Lång hjulbas har jag hört ska vara bra för en lyckad driftingbil... Har för mig nån vann SM i drifting med en bmw 7-serie?

Lamelldiff gör sjuk skillnad med, har haft en bmw 525 som inte har lamelldiff, den fick man hålla stumt på och fick mest styra med ratten, på M5an så behöver man inte gasa alls mycket för att hålla sladd, och man styr mest med gasen vilket är helt underbart! (effekten gör ju sitt med såklart, men känns nästan som lamelldiff är viktigare!) Utan lamelldiff spinner det ju mest på innerhjulet och det går inte att kontrollera sladden med gasen på samma sätt...

En kompis hade en 325 e30 med svetsad diff, är väll bättre än obromsad diff men det blir sjukt svårkontrollerat! Antingen understyr det eller så snurrar man, typ, ruggigt oförlåtande, lamelldiff är enormt mycket bättre än att svetsa diffen, men bilar med lamelldiff brukar ju vara dyrare...
 
Last edited:
Vadå inte kunna köra MC? Bredsladdar gör man bäst på hoj... :D


<-------
 
Volvo 360 är skoj.

Jag skulle vilja påstå att roligast har man i en skitbil som man egentligen inte behöver.

Då törs man ladda hårt in i böjarna och fläska ut ordentligt, även om det står en felplacerad stolpe på yttern.
 
Har även testat mazda rx7, diverse 740tic,940,omega,190e,audi 80 quattro,e36 325,escort mk2,e30,mr2..

Men Måste säga dem 2 fränaste bilarna att sladda med är helt klart e30 325 som jag sa innan men vettefan om inte escort mk2 ligger långt efter så rolig bil så det e sjukt.
 
På vintern kan jag tänka mig att 4wd är roligast! Känns som man tröttnar på att åka runt och slowmotion-drifta med rwd. Har inte haft nån själv än tyvärr men hade jag köpt en vintersladdarbil nu hade det nog blivit en 525ix! 63% drivning bak 37% fram, så man slipper det där klassiskt understyrda som 4wd brukar betyda...
 
Last edited:
På vintern håller jag med om att man oftast har roligast med en skitbil, men för min del känns det som man tröttnar på att åka runt o slowmotion-sladda i snön, ett vettigt driftingåk som tex m5 på blöt eller t.o.m. torr väg är så sjukt kul dessutom! Först då adrenalin börjar komma med i bilden :tuttar

På vintern kan jag tänka mig att 4wd är roligast! Har inte haft nån själv än tyvärr men hade jag köpt en vintersladdarbil nu hade det nog blivit en 525ix! 63% drivning bak 37% fram, så man slipper det där klassiskt understyrda som 4wd brukar betyda...


Känns inte audi's drivlina lite säkrare om man ska leka än bmw's..
Bmw e ju varmast om hjärtat men audis 4-hjulsdrift är ju skottsäker typ..:yoparty
 
Jag skulle vilja påstå att roligast har man i en skitbil som man egentligen inte behöver.

Då törs man ladda hårt in i böjarna och fläska ut ordentligt, även om det står en felplacerad stolpe på yttern.

:fakta
 
Känns inte audi's drivlina lite säkrare om man ska leka än bmw's..
Bmw e ju varmast om hjärtat men audis 4-hjulsdrift är ju skottsäker typ..:yoparty
Jo, det har du nog faktiskt rätt i! Är ju så få dagar om året det är snö på vägarna bara...

Vad jag saknar min M5 nu när jag läser denna tråd, det där härliga magiska samspelet mellan människa och maskin, som är som balsam för själen, går inte av för hackor!

Visst kan man ha skitkul med en skrothög men den där känslan av att bli ett med bilen, känslan av att bilen blir en förlängning av sina armar och ben, får man tyvärr inte från en rutten skrothög... I en skrothög känns det som man sitter och petar på pedalerna och vrider på ratten, i en vettig bil känns det som man kontrollerar bilen direkt med hjärnan, samma känsla som att kontrollerar sina egna händer...
 
Last edited:
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top