Vad är den roligaste breisladden bilen?

Håller på att justera in innerörat efter 205GTI:ns beteende nu när halkan har kommit, den sladdar tokfint när man väl har sidokraft, men är svårt att initiera sladdarna snyggt.

Håller på att justera in innerörat efter 205GTI:ns beteende nu när halkan har kommit, den sladdar tokfint när man väl har sidokraft, men är svårt att initiera sladdarna snyggt.

Jo, ska man vänsterbromsa gäller det ju att åka med lite attack.

Så när jag bara känner för att släppa ut bakänden på mina bilar i ensataka korsningar så rycker jag krycka istället.

Tyckte min 205 gti var förbannat kul att sladda med. Jävligt lättsladdad och lättkörd. Enda bilen jag vågat sladda lite på asfalt med också. Förbannat rolig bil var det.

Tyckte min 205 gti var förbannat kul att sladda med. Jävligt lättsladdad och lättkörd. Enda bilen jag vågat sladda lite på asfalt med också. Förbannat rolig bil var det.

Framhjulsdrivet ÄR skoj på vintern! roligaste bilen jag sladdat runt med (på Bilprovningens parkering efter stängning) var min Nissan Primera GT, härligt chassie, bra balans, ingen jävla antispinn......ahhhh! the memories! :yoparty:D

PBV 302.
Klart roligast man kört o lekt med.
Kompanichefen lutade sig ut ur sin manlucka för att slå mig på hjälmen.
Hjälpte föga när man fått till ett snyggt ställ.
Men grabbarna bak i burken var inte sena att hetsa en:rock

Efter att tidigare haft kört 240,740 och bmw318 på vintrarna så blev det till att jag nyss kom hem med en 740 igen. Funkar kalas sålänge man skickar i lite vikt i bakluckan. Hittade inte varvstoppet idag, ska prova att stampa hårdare imorrn:yoparty

Är det sommarbil som gäller så är bmw 320/325 grym!

Last edited:
Asfalt: bakhjulsdrift.
Grus: framhjulsdrift.
Snö/is: fyrhjulsdrift.

Till asfalt krävs effekt.
Till grus krävs fart.
Till snö/is krävs ingenting.

Min gamla Superdude 1800 kombi (RIP) var skoj på vintern.
Odiffad mellan fram och bak.

I övrigt hänvisar jag till:
[YOUTUBE-ID]HyCzJlyhZgE[/YOUTUBE-ID]
[YOUTUBE-ID]6V4DBCZyOsc[/YOUTUBE-ID]

En gammal Impreza GT är det roligaste jag ägt för vinterväglag. Kände mig som Colin McRae varje gång det snöade lite... :D

Sen hade jag en WRX STi efter det, härlig bil på alla sätt, men inte med samma "känsla" som Impreza GT...

Nu måste jag spana blocket och drömma mig bort ett tag... :fakta

/ Jens

BMW 2002 !!!
Rak och klar information genom ratten, total känsla. Inga datorer eller servostyrningar som förstör. Har inte kört en enda bil som är från -90 talet och nyare som har samma känsla.
Motoreffekt och motorbroms som räcker till att styra med.

Mats

Som vinterskott rekommenderar jag, liksom många andra, en BMW E30. Lagom storlek och väbalanserad. Även en sur gammal Sierra funkar förträffligt att leka med!

Gällande E30 så anser jag faktiskt inte att det behövs en 325:a. Hade själv en 318 och kände inte att effekt var vad som saknades. Även om det alltid är kul med mer pulver förstås.

Testade förra året att sladda lite med min fars 5-serie, en -04. Alldeles för tung och lurig att hämta hem när det släppte. Analogt ska det vara, inga elektroniska hängslen.

E34:an funkar fint också som någon skrev.

//Johan

Som vinterskott rekommenderar jag, liksom många andra, en BMW E30. Lagom storlek och väbalanserad. Även en sur gammal Sierra funkar förträffligt att leka med!

Gällande E30 så anser jag faktiskt inte att det behövs en 325:a. Hade själv en 318 och kände inte att effekt var vad som saknades. Även om det alltid är kul med mer pulver förstås.

Testade förra året att sladda lite med min fars 5-serie, en -04. Alldeles för tung och lurig att hämta hem när det släppte. Analogt ska det vara, inga elektroniska hängslen.

E34:an funkar fint också som någon skrev.

//Johan

sierran har även den trevliga funktionen att den har uppvärmd framruta, väldigt trevligt i vissa situationer.

Tja. Det beror väl lite på hur och var man ska sladda.

Ska man bara leka så funkar det ju utmärkt med valfri bakhjulsdriven bil som man inte är så rädd om. Då kan man ladda på ordentligt. Ska man sladda med framhjulsdrivet kräver det lite mer mod och fart och risken att det går åt helsika är lite större.

Men det roligaste är ändå fyrhjulsdrivet. Det finns inget som slår känslan av ett finfint fyrhjulsställ där man går in i kurvan i sidled och sedan bara håller riktning på bilen tills den drar rakt ut ur kurvan. Nackdelen är just att det alltid blir fyrhjulsställ och det känns djävligt obehagligt dom första gångerna då den plötsligt släpper på alla fyra hjulen samtidigt. När man lärt sig hantera det är det underbart.
Har man inga hjälpmedel typ antisladd och liknande så finns dock nackdelen att det känns väldigt välkontrollerat ända tills det helt plötsligt är utanför all kontroll.
I alla fall uplever jag det lite så. Man måste veta hur långt man kan släppa den och det berättar den inte på samma sätt som en gammal 240.

Den enda egentliga nackdelen jag kan säga om min bil är egentligen att eftersom det är en bil som jag behöver så vågar jag inte satsa sådär riktigt hårt. Jag har liksom inte någon lust att ha den på reparation för att jag kört sönder skärmar och annat.

En Audi 90 quattro med blanka vinterdäck är ingen rolig lekbil direkt, man får provocera upp ställ och när det väl släpper går den i tangentens riktning tills det tar stopp i någonting...:näsblod

En Audi 90 quattro med blanka vinterdäck är ingen rolig lekbil direkt, man får provocera upp ställ och när det väl släpper går den i tangentens riktning tills det tar stopp i någonting...:näsblod

Brorsan hade någon Audi Quattro som förvisso var lättsladdad men fruktansvärt inkonsekvent i sitt beteende.

Man kunde köra samma kurva tio gånger och den betedde sig olika varje gång.

Året efter fick dom ett nyare fyrhjusdriftssystem som hyllades för sitt konsekventa beteende...

Bilen var inte dålig på något vis, tvärtom en utmärkt bil, utom när det skulle sladdas, vilket man kan leva med, men det är ju tråkigt.

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman