Vad är den roligaste breisladden bilen?

4wd som många skriver! det är det ända rätta...
Saknar att man sålt Jeep Wranglern :( inte mycket pulver men var rolig och man behövde inte vara rädd om den åkte man av kom man oftast upp själv igen, bara köra längs åkern till det kom något lämpligt ställe att köra upp på.

Nu har man en BMW E36 att leka med på vintern istället funkar fint det med :).
E30 cabben får snällt vänta i garaget på sommaren :$

E34 med lamelldiff är jäkla bra att sladda med. Lätt att kontrollera, och går brett som fasen hela tiden, gärna med 24v sexa med så har man jämn effektutvekling, och tillräckligt med knuff i hela registret, körde sån förra vintern.

E30 är lite för lätt i arslet så dom är inte lika lättkontrollerade. Kul nog, men lite ostabilt.

Har en E36 coupe nu och den är rätt bra den med, lite krångligare att kontrollera än e34:an, men inte mycket, lite onödigt dyr bil att sätta i diket bara.

Last edited:
haren kompis som är överjävlig på att ratta bil, åkte med han för ett par vintrar sedan i en trimmad BMW 325 E30! trodde jävlarimej att min sista stund var kommen, han satt lungt där o rattade o förklarade att det viktigaste är att "innerhjulet ska liksom... KNUFFA BORT ytterhjulet"! hans favvobil är annars en Ford Taunus 2.0 77-81.

Har för tillfället både en bmw 325 xi (E90) och en audi s6 ( -02a) och audin är klart roligast om man vill köra på sidan i vinterväglaget :)

Har inte haft nån själv än tyvärr men hade jag köpt en vintersladdarbil nu hade det nog blivit en 525ix! 63% drivning bak 37% fram, så man slipper det där klassiskt understyrda som 4wd brukar betyda...

Njaa jag trodde också det, har 70% bak i våran audi men jag har ändå vart på väg ner i diket för att det har släppt i fram fast det är bara när jag provocerat lite onödigt hårt... Ska vara permanent 4WD på den iaf men det känns inte som att det är det. Eller så är det jag som råkat dra över nån isfläck i fram eller ngt. Kul som fan är de iaf (man måste komma ihåg att koppla ur antisladd bara, den är tråkig och avbryter finfina sladdar mitt i), snart blir det ny med större motor också. Synd att man inte bor hemma längre bara (i det hänseendet)...

Last edited:
haren kompis som är överjävlig på att ratta bil, åkte med han för ett par vintrar sedan i en trimmad BMW 325 E30! trodde jävlarimej att min sista stund var kommen, han satt lungt där o rattade o förklarade att det viktigaste är att "innerhjulet ska liksom... KNUFFA BORT ytterhjulet"! hans favvobil är annars en Ford Taunus 2.0 77-81.
Jag har en kompis som körde ganska mycket rally som ung.
När hans son tagit körkort, så terroriserade han och hans kompisar byn.
Fadern påpekade att han kunde lära dem att köra "ordentligt" om de lovade att lugna ner sig.
Inget gehör.
De hade ju sett "Fast and the furious".
Fadern selade på sin Ford pick-up från sent sjuttiotal (det var det snabbaste han ägde).
Efter att han kört ifrån deras ventilationstrummetrimmade BMWar och Hyndor på breställ i rondellerna, så att tribalklibborna hängde som mjärdar utefter sidorna, så lyssnade de.

Att åka med en skicklig rattsnurrare är en upplevelse.

Den roligaste bilen måste vara BILLIG!
Annars törs man inte ha fyrhjulssläpp över det där krönet som man är 80% säker på åtföljs av en vänster:D

Därför säger jag sierra Xr4x4. 60% drivning bak o skuren lamell diff. =full diff.:tummenupp

En Audi 90 quattro med blanka vinterdäck är ingen rolig lekbil direkt, man får provocera upp ställ och när det väl släpper går den i tangentens riktning tills det tar stopp i någonting...:näsblod

And the same goes for my Audi 80 quattro:gråta:zpy
Funkar förvisso ganska bra i väldigt hög hastighet, men då blir varje kurva 50/50% chansning

Njaa jag trodde också det, har 70% bak i våran audi men jag har ändå vart på väg ner i diket för att det har släppt i fram fast det är bara när jag provocerat lite onödigt hårt... Ska vara permanent 4WD på den iaf men det känns inte som att det är det. Eller så är det jag som råkat dra över nån isfläck i fram eller ngt. Kul som fan är de iaf (man måste komma ihåg att koppla ur antisladd bara, den är tråkig och avbryter finfina sladdar mitt i), snart blir det ny med större motor också. Synd att man inte bor hemma längre bara (i det hänseendet)...

Vilken audi driver med 70% bak? :va Vet att nån modell av s/rs drivit med 60% bak men annars brukar det väl va 50/50 på audi

Vilken audi driver med 70% bak? :va Vet att nån modell av s/rs drivit med 60% bak men annars brukar det väl va 50/50 på audi

60 var det nog... vet helt klart att det är mer bak, 70% va nog i mina drömmar efter ett antal framhjulssläpp :tungan (inte att tolka som dålig väghållning, bara jag som är elak mot den).

Är en audi A4 2.0TDI quattro, 06a med sportchassi å lite grejer om det nu spelar någon roll... dock ingen s eller rs

60 var det nog... vet helt klart att det är mer bak, 70% va nog i mina drömmar efter ett antal framhjulssläpp :tungan (inte att tolka som dålig väghållning, bara jag som är elak mot den).

Är en audi A4 2.0TDI quattro, 06a med sportchassi å lite grejer om det nu spelar någon roll... dock ingen s eller rs

Säkert någon som vet med 100% säkerhet, men skulle bli väldigt förvånad om den drev med annat än 50/50. Min s6a driver 50/50 generationen efter av s6 driver 60/40. Ganska säker på att det bara va s/rs som gjorde det.

Säkert någon som vet med 100% säkerhet, men skulle bli väldigt förvånad om den drev med annat än 50/50. Min s6a driver 50/50 generationen efter av s6 driver 60/40. Ganska säker på att det bara va s/rs som gjorde det.

Hitta de här (inte helt tillförlitligt så klart men det låter rimligt)
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?pid=1249102#p1249102

Verkar som att det var 50/50 fram till 04 och att det sen blivit 40/60 men att det även kan fördelas om vid behov, kanske är det som hänt när jag fått släpp i fram, att den fördelat mer kraft i fram så att det släppt där också i ett försök att "fixa till problemet".

Något som inte nödvändigtvis är roligt, men ganska spännande är att dra åt handbromsen på en fwd bil.

Det kan faktiskt bli väldigt rewligt nu när det är så halt. Men bilen beter sig lite lustigt ibland när den släpar bakhjulen efter sig :gnissla

Roligaste jag har kört på vintern = Viskodiffad 945 Turbo. Älskade den bilen!

Själv utnämner jag volvo 740, grym styr-radie och otroligt hög "vill-inte-ha-kvar-bilen-faktor". Har haft riktigt roligt med mina 740s på vintern, gränserna tänjs gång på gång.

Grund regeln är att du ska kunna skratta åt att du fällde en lyktstolpa inte gråta att dina förlorade månadslöner. sen kräver 4wd mkt mer pladå för annat än cirklar i händerna på en nybörjare oavsett vad mr k.block får en att tro. själv har jag en sjabig 745a vars besiktning går ut i feb, köpt för en symbolisk summa plus ett par nya ms däck så det släpper där jag vill och man slipper slowmotion sladda

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT