Vaccinera sig eller inte ? svin(nya)influensan.

Ska jag vaccinera mig ?

• Antal röstningar
    0
  • Undersökning stängd .
Jag har inga planer på att vaccinera mig. Det sitter inte i att jag misstror vaccinet på något sätt, utan att jag inte ser att risken med influensan är så stor. Hade jag varit i en riskgrupp eller av annan anledning såsom kritiskt arbete ansett att jag inte bör drabbas av influensan så hade jag vaccinerat mig.

En fördel med vaccineringen är att även om man av eventuella bieffekter skulle bli sjuk lika länge som av influensan själv, så kan man styra när man blir sjuk (vaccineras). Det är bra om man har ett arbete där många inte bör bli sjuka samtidigt, t ex brandkår, polis, sjukvård.

Prio 1 näe man lanserade vaccinet var inte att se om man kunde ta flera vacciner inom en kort tidsperiod. Nu har man kommit längre i den frågan, och det är inte genom att distriktssköterskorna på måfå har gett vaccin kors och tvärs.

Det är inte medias uppgift att berätta fakta. De ska sälja lösnummer! Vi har myndigheter i sverige just för det ändamålet. Sedan är det upp till var och en att välja vilka man helst tror på.

Ungefär tusen gånger större risk för komplikationer av
att få influensan jämfört med att få vaccinet. Därför tycker jag att man ska ta vaccinet.

Nej, det finns många som tror att kroppen blir starkare om man låter febern härja. Dock tycker inte folk inom infektionsmedicin att så är fallet... Detta är ett bra exempel på där ett av de ofarligaste läkemedlen har en ruggigt bra effekt men folk vågar ändå inte ta den pga vidskeplighet eller okunskap. Man omvänder heller inte de genom ett inlägg på SH.

Helt korrekt. Skillnaden mot en vanlig influensa är att det är gamla stötar som dör av den. Samma katebori av människor som dör pga "värmeböljor" årligen. Denna har gett sig på yngre människor vilket genast är obehagligare.

Edit: Jag måste bara tillägga en sak. JAG har inget att vinna på om någon vaccinerar sig eller inte, men det jag tycker är obehagligt är att människor sprider fullständigt felaktiga rykten kors och tvärs och därigenom kommer folk i deras omgivning att ta ett beslut grundat på fikarumssnack.

Detta gäller allt ifrån Alvedonets och Cola-lightens skadlighet, till nyttan av vitamintillskott för friska människor.

Har man däremot lite på fötterna och har bra källor att hämta fakta ifrån och dessutom kunna värdera ett rön mot ett annat är det ju jättebra då det ger en bra nyanserad debatt.

Det händer då och då att man träffar folk som har dina åsikter.
Som läser forskarraporter och tror på dom rakt ut, utan att kritiskt granska dom. Och hur ska man kunna det? hur kan man som lekman säga att forskare har fel?
Man har inga argument eller studier att luta sig på, och i en diskution så är det ofta studier, mätningar och att kunna hänvisa till källor, som ger tunga argumnet. Och vid diskutionens tillfälle står man där och kan inte svara emot.

Men sen finns det något som heter "sunt förnuft". och väldigt ofta så faller forskarnas studier, mätningar mm på just detta, det saknas sunt föruft.

Sunt förnuft säger att man inte ska röka, inte sola solarium, inte äta kemiskt framställda ämnen som smakar sött, eller salt eller surt, eller gör att maten ser grillad eller ungnsbaka ut. Inte ta vaccin mot ofarliga sjukdomar, inte äta värktabletter eller pencilin i onödan.

Det fanns massor med forskning som visade att rökning var helt ofarligt, och ingen lekman kunde argumentera mot forskarna. Men man kan med sunt förnuft avstå att nyttja dessa kemiskt framställa prepparat. Och i slutändan så visar det sig nog att något eller några av dessa prepparat faktiskt var ofarliga. Men att man klarat sig betydligt bättre genom att avstå från samtliga än att lyssna på forskarna och ohämmat trycka i sig främmande substanser.

När man frågade livsmedelsverket hur vissa kemiska substanser kunde vara tillåtna i mat, men inte i hundmat. Så var svaret tydligt. Människor har fritt val att välja om man vill äta substanserna. Det kan inte hundar. därför är dom förbjudna i hundmaten.

Sen visar inga förskarrapporter att ämnena är ofarliga. Dom visar bara att dom i dagsläget inte hittat något som med garanterad säkerhet är farligt.

Leif Dotevall, Bitr smittskyddsläkare.

Hittade inget om att han tyckte det var 1000ggr värre, men
Leif Dotevall: Det innebär en ganska stor risk. Man väljer mellan det lilla obehaget som vaccinet kan ge - mot att drabbas av influensa mot allt vad det kan medföra. Viktigast är att alla har full information så man själv kan välja vad som är bäst.

Jaja, tror jag redan haft det..

Sunt förnuft är da shit inom forskning! Jag tror att jag ska börja behandla mina patienter med sunt förnuft. Någon som ställer upp?!

Förmodligen inte så många ännu.
Folk vill inte ha "Sunt Förnuft" dom vill ha quick fix och mirakelkurer.
Och det gäller allt från bantning, träning, vaccin, pengar och resten av livet.

Sunt förnuft är att äta en ballanserad kost som inte överstiger i enerig mot vad man gör av med. med rikligt med vitaminer, mineraler och antioxidanter. I stället köper folk kosttilskott, kemiska prepparat och gymprodukter från tv-shop. Och när dom sen helt står där tjocka och utan imunförsvar, så vänder dom sig till läkarvården för att få en quick-fix vaccination för att inte bli sjuka.

Men det är en tröst att se hur många det är som inte tror på vaccinationen, och hur debatten flyttar sig från labråttornas kemiska lösningar till att börja leva hälsosamt i stället.

Sunt förnuft är da shit inom forskning! Jag tror att jag ska börja behandla mina patienter med sunt förnuft. Någon som ställer upp?!

Hellre har jag en doktor som använder sunt förnuft än en som inte gör det :tummenupp

Det är inte medias uppgift att berätta fakta. De ska sälja lösnummer! Vi har myndigheter i sverige just för det ändamålet. Sedan är det upp till var och en att välja vilka man helst tror på.

Sen får man vara försiktig med dessa myndigheter också. De ska också sälja en slags lösnummer för att visa upp sig och göra sig viktigta i samhället. Hej och hå här är vi ge oss mera anslag nästa år tack.

Tänker på p3 sketchen med han på socialstyrelsen som höftar till att det är 5 skivor bröd om dagen man ska äta. Inte mer, inte mindre.

Sen får man vara försiktig med dessa myndigheter också. De ska också sälja en slags lösnummer för att visa upp sig och göra sig viktigta i samhället. Hej och hå här är vi ge oss mera anslag nästa år tack.

Tänker på p3 sketchen med han på socialstyrelsen som höftar till att det är 5 skivor bröd om dagen man ska äta. Inte mer, inte mindre.

Eller då den statsfinansierade organisationen "Centrum mot rasism" ropade ut sin förfäran och avsky över GB:s namnval på glassen "Nogger Black". :näsblod

Före detta visste nog endast de som arbetade på organisationen att de fanns. Efteråt visste alla. :brinnerup

Men det är en tröst att se hur många det är som inte tror på vaccinationen, och hur debatten flyttar sig från labråttornas kemiska lösningar till att börja leva hälsosamt i stället.

Exakt vad menar du med "inte tror på vaccinationen"? Du verkar helt ha missförstått vad ett vaccin är och hur det fungerar.

Vaccinet stoppar väl inte smittspridningen?
Spelar inte mig någon roll emedan jag blivit odödlig genom att använda handsprit.

Vaccinet stoppar väl inte smittspridningen?
Spelar inte mig någon roll emedan jag blivit odödlig genom att använda handsprit.

Vaccinet dämpar smittspridningen genom att färre personer kan bli smittade och hosta smittan vidare. Handsprit gör det däremot inte eftersom sprit inte funkar så bra på virus.

Vaccinet dämpar smittspridningen genom att färre personer kan bli smittade och hosta smittan vidare. Handsprit gör det däremot inte eftersom sprit inte funkar så bra på virus.
Smittbärare kan man vara även om man är vaccinerad.
Handsprit blir man odödlig av.

Är du vaccinerad får inte smittan fäste i dej och då kan du ej heller föra den vidare.
Förr innebar vaccin att man utsatte sig för en liten dos försvagade/döda virus vilket fick kroppen att utveckla imunförsvar mot smittan.
Smittspridare var man lik förbannat.
Kanhända görs vaccinet av kvicksilver, utarmat uran och kryptonit nu för tiden.
Jag nöjer mig dock med handspritsodödligheterna och förlitar mig på mina medfödda superkrafter.

De värsta som kan hända om man tar vaccinet är att man blir sjuk ett par dar.. de värsta som kan hända om man inte tar det är att man dör. Låter som ett rätt enkelt val ?

De värsta som kan hända om man tar vaccinet är att man blir sjuk ett par dar.. de värsta som kan hända om man inte tar det är att man dör. Låter som ett rätt enkelt val ?

Ehh, du har missat att man faktiskt kan dö av vaccin?
(alla vaccin, inte bara denna)

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...