Vaccinera sig eller inte ? svin(nya)influensan.

Ska jag vaccinera mig ?

• Antal röstningar
    0
  • Undersökning stängd .
Om den där mindre gruppen människor som inte fattat att sex med djur är äckligt motbjudande och totalt onormalt slutar att utföra sexuella aktiviteter mot dessa hästar och grisar så kanske vi kan slippa muterade influensor? Vad kommer näst, fiskinfluensan?

Jag och alla andra vaccin-vägrare kommer dock att bli ofantligt odrägliga om vi håller oss friska. :banana

Detta kan vi älta hur länge som helst.

Kantian skriver ordagrannt att om han inte blir sjuk trots att han inte vaccinerat sig kommer han att bli odräglig.

Lite som de som berättar om sin gamla mormor som rökte Philip Morris utan filter och dog som 102-åring i en trafikolycka.

Klart att det finns en hel del folk som röker som skorstenar etan att bli sjuka, men de flesta är rörande överens om att det är rejält skadligt.

Dagens sanning är gårdagens lögn.
Nyss skulle man absolut inte ta bägge samtidigt.

Enligt dig är alla som är emot vaccinet foliehattar?

Innan vetskapen om ett läkemedels biverkningar/korsreaktioner så sätter man skarpa gränser. När man studerat det vidare och kan se att inget händer släpper man på restriktionerna. Vad är det konstiga?

De som lyssnar mer på aftonbladet än på människor som arbetar med ämnet (läs smittskyddsläkare och annan expertis) kallas för foliehattar av mig.

Last edited:
De som lyssnar mer på aftonbladet än på människor som arbetar med ämnet (läs smittskyddsläkare och annan expertis) kallas för foliehattar av mig.

Den enda smittforskaren jag sett sade i SVT att larmen var klart en mediesensation och överdrivna, han tyckte att man borde göra det man själv tycker angående vaccination.

Foliehatt?

Då har man tagit sprutan vart fall. Gjorde ont i armen efter ett par dagar och mådde lite "influensa" men nu känns det bra igen. Hade jag varit fullt "frisk" hade jag nog inte gjort det men eftersom man har lite astma och är under 40år så kändes det rätt. Sedan om media skrämt mig till det eller ej... Eller om jag gått på felaktiga uppgifter who knows. ;) Faktum är att på den mottagning jag tog mixen hade alla syrror och läkare tagit den. Kanske dem också är lättlurade...

Jojust. grannens unge vart troligtvis sjuk i skiten nu. Hela hennes klass låg sjuka men alla var kanske inte just svinet utan något annat.

Den enda smittforskaren jag sett sade i SVT att larmen var klart en mediesensation och överdrivna, han tyckte att man borde göra det man själv tycker angående vaccination.

Foliehatt?

JA denna funktion talas det inte friskt om. Gäller att vara vaken och hålla sig ajour.

Passa på att tipsa er som är/har anhöriga med sjukdom som gör att ni är borta från arbetet mer än 10 gånger per år/mer än tre veckor...ansök om särskilt högriskskydd. Har haft detta sedan 2000.

Förut var jag på jobbet lite småförkyld och kämpade på med slutsatsen att jag aldrig var riktigt bra, blev mer och mer infektionskänslig och det slutade i svåra/långragna luftrörsinfektioner och ständig stark hostmediciner och många långa antibiotikakurer.

Nu stannar jag hemma när jag börjar bli krasslig med summan av det hela att jag har blivit betydlig bättre, kroppen kan återhämta sig istället för att utsättas för mer risker (samtidigt som man inte smittar andra.)

Högriskskyddet innebär att jag inte har någon karensdag. (När det var som värst jobbade jag två veckor, sjuk två veckor osv)

Detta var något som läkarna inte informerade mig om utan fick reda på det av en granne.

I vanliga fall får man ansöka om nytt varje år, mitt förnyas dock vartannat år då det bl a är väldokumenterat.

Last edited:
Framförallt spelar det stor roll eftersom att alla här inne har jävligt stor koll på vilka läkare i Sverige som har störst trovärdighet.

Innan vetskapen om ett läkemedels biverkningar/korsreaktioner så sätter man skarpa gränser.

När man studerat det vidare och kan se att inget händer släpper man på restriktionerna.

Vad är det konstiga?

Det är att man blir använd som försökskanin under tiden dom studerar eventuella biverkningar. :rolleyes:

"Nej men så bra, fingrarna lossnar inte, det är fritt fram." :eek:

Vad händer om en biverkning eller korsreaktion gör så att den totala hälsan försämras?? Säger dom "Oj ursäkta vi var inte helt säkra på vad som kunde hända"

Och foliéhatt hit å foliéhatt dit...om media kunde skärpa sig och komma med fakta istället.

//M

Är inte nämnvärt "rädd" för vaccinet, men vafan ska man vara tvingad att vaccinera sig 2-3ggr per år för att staten ska spara sjukpengar ? :va

Jag är ideologiskt emot vaccin för "ofarliga" sjukdomar..

Detta kan vi älta hur länge som helst.

Kantian skriver ordagrannt att om han inte blir sjuk trots att han inte vaccinerat sig kommer han att bli odräglig.

Lite som de som berättar om sin gamla mormor som rökte Philip Morris utan filter och dog som 102-åring i en trafikolycka.

Klart att det finns en hel del folk som röker som skorstenar etan att bli sjuka, men de flesta är rörande överens om att det är rejält skadligt.
De flesta här är säkert läskunniga, du behöver inte recitera det jag skriver.

Det intressanta är vad du menar. Som jag tolkar det menar du på att det är skadligt att INTE vaccinera sig. Klart intressant, finns det evigt liv i den där sprutan?

Jag äter inte febernedsättande heller. Kan du förklara för mig varför jag borde vaccinera mig (bortsett från de anledningar som jag själv har angett tidigare)?

Det är att man blir använd som försökskanin under tiden dom studerar eventuella biverkningar. :rolleyes:

Vad händer om en biverkning eller korsreaktion gör så att den totala hälsan försämras?? Säger dom "Oj ursäkta vi var inte helt säkra på vad som kunde hända"

Och foliéhatt hit å foliéhatt dit...om media kunde skärpa sig och komma med fakta istället.

//M

du tror inte andra länder testar sånt här före oss i Sverige....:va
så det är inte så synd om oss tycker jag..

Är inte nämnvärt "rädd" för vaccinet, men vafan ska man vara tvingad att vaccinera sig 2-3ggr per år för att staten ska spara sjukpengar ? :va

Jag är ideologiskt emot vaccin för "ofarliga" sjukdomar..

fast influensan är inte ofarlig..det är väldigt många som dör varje år av den vanliga influensan men det sker inge notis om det..då är risken att dö av denna H1N1, mycket mindre. dem vill säkert vaccinera för att det är en pandemi och det är inte den "vanliga", det är en epidemi.

Last edited:
du tror inte andra länder testar sånt här före oss i Sverige....:va så det är inte så synd om oss tycker jag..

Jag menade generellt att det är idiotiskt, att låta människor oavsett vilket land dom bor i, bli utnyttjade som försökskaniner.

Och ska man börja prata om vilka det är synd om...då är det definitvt inte synd om oss, där det värsta som kan hända är att man ligger sjuk i influensa en vecka. (pratar inte om dom som är dödsjuka av någon annan sjukdom där influensan gör att dom inte klarar livhanken)

//M

Foliehatt?
Mm...visst. Var det i samma debattprogram där 11 september förnekades?

Prio 1 näe man lanserade vaccinet var inte att se om man kunde ta flera vacciner inom en kort tidsperiod. Nu har man kommit längre i den frågan, och det är inte genom att distriktssköterskorna på måfå har gett vaccin kors och tvärs.

Det är inte medias uppgift att berätta fakta. De ska sälja lösnummer! Vi har myndigheter i sverige just för det ändamålet. Sedan är det upp till var och en att välja vilka man helst tror på.

Det intressanta är vad du menar. Som jag tolkar det menar du på att det är skadligt att INTE vaccinera sig. Klart intressant, finns det evigt liv i den där sprutan?

Kan du förklara för mig varför jag borde vaccinera mig (bortsett från de anledningar som jag själv har angett tidigare)?

Ungefär tusen gånger större risk för komplikationer av
att få influensan jämfört med att få vaccinet. Därför tycker jag att man ska ta vaccinet.

Jag äter inte febernedsättande heller.

Nej, det finns många som tror att kroppen blir starkare om man låter febern härja. Dock tycker inte folk inom infektionsmedicin att så är fallet... Detta är ett bra exempel på där ett av de ofarligaste läkemedlen har en ruggigt bra effekt men folk vågar ändå inte ta den pga vidskeplighet eller okunskap. Man omvänder heller inte de genom ett inlägg på SH.

fast influensan är inte ofarlig..det är väldigt många som dör varje år av den vanliga influensan men det sker inge notis om det..då är risken att dö av denna H1N1, mycket mindre. dem vill säkert vaccinera för att det är en pandemi och det är inte den "vanliga", det är en epidemi.

Helt korrekt. Skillnaden mot en vanlig influensa är att det är gamla stötar som dör av den. Samma katebori av människor som dör pga "värmeböljor" årligen. Denna har gett sig på yngre människor vilket genast är obehagligare.

Edit: Jag måste bara tillägga en sak. JAG har inget att vinna på om någon vaccinerar sig eller inte, men det jag tycker är obehagligt är att människor sprider fullständigt felaktiga rykten kors och tvärs och därigenom kommer folk i deras omgivning att ta ett beslut grundat på fikarumssnack.

Detta gäller allt ifrån Alvedonets och Cola-lightens skadlighet, till nyttan av vitamintillskott för friska människor.

Har man däremot lite på fötterna och har bra källor att hämta fakta ifrån och dessutom kunna värdera ett rön mot ett annat är det ju jättebra då det ger en bra nyanserad debatt.

Last edited:
Och ska man börja prata om vilka det är synd om...då är det definitvt inte synd om oss, där det värsta som kan hända är att man ligger sjuk i influensa en vecka. (pratar inte om dom som är dödsjuka av någon annan sjukdom där influensan gör att dom inte klarar livhanken)

//M
En bekants fru kämpar på sjukhuset just nu mot svininfluensan. Kan ju tillägga att hon knappast är dödsjuk i något annat...
:glömdet

Nyheter
Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...