Vaccinera sig eller inte ? svin(nya)influensan.

Ska jag vaccinera mig ?

• Antal röstningar
    0
  • Undersökning stängd .
Tänker inte vaccinera mig. Men lycka till ni som gör det.. det cirkulerar rykten om att flera forskare i företaget som tagit fram vaccinen avråder sina nära och kära från att vaccinera sig. Bär normalt inte foliehatt men denna gång får det bli en. Är allmänt skeptiskt till hastigt framtagna mediciner som inte testats ordentligt. Och det ju föfan inte ebola direkt...

Å andra sidan, även om du inte blir sjuk; vaccinet stärker ditt immunförsvar mot den här och framtida influensor, och det är gratis. Så varför inte?

Ingen aning, men de som är i tät kontakt med tjockisarna kanske ska vaccinera sig?

Jag vet inte men kan väl rekommendera att du läser på, du har ju lite tid på dig innan slagsmålen om vaccinet börjar :D

Å andra sidan, även om du inte blir sjuk; vaccinet stärker ditt immunförsvar mot den här och framtida influensor, och det är gratis. Så varför inte?

Världen verkar ha blivit lite galen, jag har inte vaccinerat mig en enda gång mot influensa och jag har säkert haft några av dom utan större problem, vaccinerar man sig hela tiden, ja då dyker nog riktiga problem som multiresistenta bakterier upp :näsblod

Trots fortsatt smittspridning av svininfluensa i Sverige finns det inga planer på att förbehållningslöst skriva ut Tamiflu till de som insjuknar som man gjort i bland annat Storbritannien. "Risken för resistens är alldeles för stor, de ångrar sig nog i Storbritannien", säger Martin Holmberg på Socialstyrelsen, en av flera experter som SvD.se har talat med.

Även Världshälsoorganisationen WHO avråder från att skriva ut Tamiflu till de som insjuknat i svininfluensa med milda symptom.

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/artikel_3467979.svd

Last edited:
Världen verkar ha blivit lite galen, jag har inte vaccinerat mig en enda gång mot influensa och jag har säkert haft några av dom utan större problem, vaccinerar man sig hela tiden, ja då dyker nog riktiga problem som multiresistenta bakterier upp :näsblod

Är inte influensa virus?

Vaccin är väl en svagare/mindre kraftfull stam av viruset man får in i kroppen? Så... Antingen får jag till 100% svin-grejor i mig, eller så får jag kanske inget alls? Satsar på inget alls och håller tummarna. :tummenupp

Jag håller fortfarande fast vid min Arkiv X-teori. Utomjordingar kommer ta över jorden genom att folk vaccineras med små nanorobotar som är RNA/DNA-bärare under förespegling att det är svin-vaccin. :gnissla

Fråga som kanske någon kan svara på:

Om man redan åkt på den, kan man få den igen nu i höst? antar att det är en annan variant nästa år, så det är inte relevant.
Relevansen med att vaccinera sig borde väl försvinna om kroppen redan stött på det?

Jag, tjejen och vår ett årige grabb ligger här hemma snoriga så in i helv"#%¤ och med feber. Jag har varit lite kass i buken ett par dagar, men det är nog allt det. Frågan är om det är influensa? Aldrig åkt på någon innan...

Jag, som många andra, ställer mig tveksam till att ta en spruta med otestat innehåll.

Jobbar inom vården men är inte ett dugg rädd för den här skiten. Allt har bara hypats som fan av media och här går vi ju på allt som står i tidningen. Så när sköterskan kommer med sprutan tar jag på foliehatten och springer för livet. :D

Men om någon kunde trolla fram ett vaccin mot vinterkräksjukan vore jag glad! :tummenupp

Jobbar inom vården men är inte ett dugg rädd för den här skiten. Allt har bara hypats som fan av media och här går vi ju på allt som står i tidningen. Så när sköterskan kommer med sprutan tar jag på foliehatten och springer för livet. :D

Men om någon kunde trolla fram ett vaccin mot vinterkräksjukan vore jag glad! :tummenupp

Ha, ha... Den har jag haft en gång. Man vågade ju inte ens gå utanför dörren. :D

Avstår gärna vaccinering. Vill inte unna min arbetsgivare chansen att jag håller mig frisk hela hösten. :näsblod

Trots fortsatt smittspridning av svininfluensa i Sverige finns det inga planer på att förbehållningslöst skriva ut Tamiflu till de som insjuknar som man gjort i bland annat Storbritannien. "Risken för resistens är alldeles för stor, de ångrar sig nog i Storbritannien", säger Martin Holmberg på Socialstyrelsen, en av flera experter som SvD.se har talat med.

Även Världshälsoorganisationen WHO avråder från att skriva ut Tamiflu till de som insjuknat i svininfluensa med milda symptom.

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/artikel_3467979.svd
Ett av de mest korkade inlägg jag läst på sh, man blir ju fan mörkrädd av okunskapen! Vet du ö.h.t. nåt om hur ett vaccin fungerar? Vet du skillnaden mellan virus och bakterier?
Annars kan jag gärna ge en grundläggande förklaring...

Och för övrigt är Tamiflu inget vaccin, utan ett antiviralt läkemedel.

Jag har insett att jag är mänsklig och tillochmed dödlig. Att jag kommer att vaccinera mig är en självklarhet. Inte bara för min egen skull, utan även för min familjs skull.

Tillhör riskgruppen

Själv tillhör man riskgrupp 1 Gravid.:gnissla
1 av 3 gravida som fått svininfluensan måste söka sjukhusvård.:gnissla

Har funderat fram o tebax om jag ska ta det där vaccinet.
Men efter ha läst mig till en del saker om det så kommer jag att avstå.

Vaccinet innehåller en hel del kvicksilver villket vi som är gravida underviker i största mån.
Tror inte de hinner testa vaccinet tillräckligt innan det ska användas , man bär ju barn i 9 månader och fel på barnet kan ju visa sig år senare.
Därför är det i nuläget inte godkänt för oss gravida och barn under 3 år.

Nej blir jag sjuk med feber över 38 grader så måste jag åka till sjukan fort som fan och få tamiflu som måste ges tidigt.

1 har väll dött hittills i Sverige?
Så att jag skulle orka ta en spruta finns inte på kartan.
Först när vi börjar tala tusentals/år så skulle jag nog överväga.

Vilken del av världen bor ni i egentligen?
Låter som en otäck plats, där man inte har rätt att bestämma över sin egen kropp, vård och behandling.
.

Självklart är det ingen som kan TVINGA någon att vaccinera sig:va men för egen del så är redan immunförsvaret ansträngt och det tär på mig redan med dem infektionerna (virus där penicillin inte biter) jag brukar få på höst/vinterhalvåret. Jag hade influensasymptom så sent som i början av augusti och har precis återhämtat mig från den.:gnissla

Jag har tidigare år aldrig vaccinerat mig mot influensa (bara pneumokock)och hade från början inte tänkt vaccinera mig men nu ser situationen lite annorlunda ut, bland annat det faktum att jag sedan augusti och framåt jobbar på en "svininfluensavårdcentral".

Last edited:
Ett av de mest korkade inlägg jag läst på sh, man blir ju fan mörkrädd av okunskapen! Vet du ö.h.t. nåt om hur ett vaccin fungerar? Vet du skillnaden mellan virus och bakterier?
Annars kan jag gärna ge en grundläggande förklaring...

Hehe, bra med lite fakta där men du kanske fattade poängen, ja jag vet att virus och bakterier inte är samma sak jag menade att det blir nog inte så bra när man ska massvaccinera för en så fjantig grej, har du ex. kollat på pressreleaserna?, världen är galen men det har den ju inte varit förr :D

socialstyrelsen är nog inte helt fel ute att de ångrar sig vad gäller tamiflu, gödsla inte med grejerna.

1 har väll dött hittills i Sverige?
Så att jag skulle orka ta en spruta finns inte på kartan.
Först när vi börjar tala tusentals/år så skulle jag nog överväga.

ja återkom när vi är uppe i digerdöden eller nåt liknande.

Last edited:
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...