Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Nu 4.800 mil helt utan att använda kopplingen mer än vid start och nedväxling, fortfarande ingen rasad låda, märkligt...
Fredrik![]()

jag har nog skippat kopplingen när ja körde moppe (tzr 50) pga trasig vajer , men inte på hojen, ja vet ju att de går såklart men frågan är , är det värt de , om man (som jag oftast gör vid växling) ligger på ~10 000 rpm och växlar utan koppling kan det ju knappast va finaste fisken för låddan , om man bara dippar nån bråkdel av en sekund ?
Jodå, det är inga problem alls. Det ska kännas som växeln går i lätt bara. Smäller det till lite har man dippat gasen för mycket eller för lite.
Man behöver ju knappt sätta något tryck alls på växelpetaren om varvtalen ligger rätt.
Sedan är ju lådan osynkad så vad skulle gå sönder (mer än gafflarna om man trycker hårt)?

))
Ja, det är ganska vedertaget att man växlar på det viset.
Dra på rullen, när det är dags att växla slår du av på gasen och petar snabbt i nästa växel. Det går så smidigt att du inte kan ana det.
Går det lite hackigt i början så kommer du snart lära dig. Svårt att beskriva i ord. Man märker direkt när den sitter och sen blir det så varje gång.
Sedan är ju lådan osynkad så vad skulle gå sönder (mer än gafflarna om man trycker hårt)?
Om man trycker och stampar hårt kan man skrota lådan, krokiga skiftgafflar, trasig kulissrulle, trasiga drev och så vidare.
Jag blir lite fundersam över allt snack om att varvtalet ska vara rätt. Du kan ju inte justera varvtalet utan att koppla på annat sätt än att ändra hastigheten på hojen. Att bara släppa gasen utan att koppla ändrar inte varvtalet, bara beslastningen på kluggarna i växellådan. Så vad du gör när du släpper gasen samtidigt som du har tryck på växelpedalen är att du minskar belastningen på kuggarna i växellådan så att nästa växel kan gå i lättare.
Nä hä, vad tyst det blev, tordde någon expoer skulle kommentera omdt finns ett "friläge" mellan alla växlar på MCn.
Om du skiter i kopplingen så blir det ju duktigt påfrestningar när vartalsbytet ska ske helt utan fjädrerupptaging i kopplingen på otroligt kort tid.


|
Piaggio-gruppen tar över importen av Piaggio, Aprilia, Moto Guzzi och Vespa
Det händer en hel del när d... |
|
|
|
Katalogen börjar ta form!
Stora Motorcykelkatalogen 2... |
|
|
KTM och Husqvarna återkallelser
Pressreleaser från KTM och ... |
|
|
Provkörning pågår: KTM 1390 Super Adventure S EVO
Vulkanen Teide vakar över o... |
|
|
Äventyr i Algeriet
I januari åker Allt om MC t... |
|
|
Mästerlig presentation, KTM 1390 Super Adventure S EVO
I ett maffigt bergsområde, ... |
|
|
Mästerlig presentation, KTM 1390 Super Adventure S EVO
I ett maffigt bergsområde, ... |
|
|
Lite fler live foton på KTM 1390 Super Adventure S EVO!
Direkt från Teneriffa! Förs... |
|
|
CIAO ITALIEN!
Pressrelease från KTM: ... |
|
|
Nu jobbar vi med Katalogen!
Idag startar vi det digra a... |