Växla utan koppling?

Det kan vara lite olika på olika hojar också.
Hade en Kawasaki med radfyra, tyckte inte det var så enkelt att växla utan koppling, framförallt om man försökte växla ner så var det väldigt svårt att få till det. Så då växlade jag oftast med koppling upp och nästan alltid ner.

Nuvarande Honda med en stor enstånka är ganska lätt att växla utan koppling.
Växlar mestadels utan koppling upp och ofta ner också, får man bara till tekniken är det inga problem.
Hondan är dessutom mer terrängduglig än genomsnittlig sporthoj, så olika hojar är... olika.
 
Jag använder bara koppling vid nedväxling, som min körlärare lärde mig då det begav sig. Ingen av mina hojar har tagit skada, inte heller hans africa twin eller Suzuki gsx 750 som båda gått runt 10000 mil.
Lägg lite lätt tryck på växelpetaren, släpp av gasen och känn växeln hoppa i mjukt o fint!

Var en sväng in till stan idag och provade att istället ha lite tryck som du säger. Gick utan problem då.
 
Jaja..........:glömdet

Istället för QS så går det att använda tutknappen om man är lite händig med el.
Eller släpper man på gasen en liiiten liiiten stund precis när du ska växla så har du fått precis samma förmildrande funktion som en QS.
Fast det är klart man tappar ju nån hundradel per växling när man ska rödljus rejsa. :-)
 
Hur jag stavar; pratar du om mitt ena stavfel där jag skrivit 'när' istället för 'ner'? Var det så hemskt att det krävdes att kommentera? Bäst jag kommenterar var du lärde dig grammatik? "... stänger motor för en stund..."? Man blir ju tokig här ibland. Men jag får tacka för svaret iaf.

Ojoj........
 
Back
Top