Växla utan koppling?

Alltid koppling så länge fingrarna når kopplingsgreppet,tar ingen längre tid att vippa kopplingen samtidigt som man lättar gasen och växlar upp än att låta bli,blir bara ett moment till.

Dom hundradelarna jag ev. skulle tjäna på att skippa kopplingen gör varken till eller från från alla de sekunder det går för långsamt på ett varv ändå.

Använd kopplingen du,du blir snabb och kordinerad och det går lika fort som utan,när växlingstiden börjar räknas så är det dags för QS.

Det enda man blir av att skippa kopplingen är lat!

På cross är det en annan sak,där jobbar jag mer med styret så det blir utan vid upp.

Henrik
 
växlar både upp & ner utan kopplingen förutom vid start och när man skall stanna men det är humörbundet, kör med koppling lika ofta som utan... :)
Ska man växla ner är det viktigt att möta med gasen på ett bra sätt så att motorn får lite mer varv, då glider den ner på lägre växel lika lätt som nå man slår av kort för att växla upp.

Om man inte möter med gasen utan trampar i en lägre växel är det klart det sliter på lådan men ju mindre missljud desto mindre slitage...

Enda anledningen till att jag då och då växlar ner utan att använda kopplingen är att vänster blinkers inte funkar på Hyndan och i den här stan vill man försöka vara tydlig med vart man är på väg :D

Jag antar att man skulle kunna laga den också... iofs.
 
Hej. Så om jag har fattar rätt det är ingen fara att växla upp utan koppling oavsett när? Men växla ner ska man använda koppling? Och i så fall vilka hojar skulle det vara som man kan växla upp utan kopping? Har en Aprilia 125. Skulle jag få växellådshaveri om jag skulle växla på det viset? Förlåt att jag snor tråden lite.

//Samuel
 
Det hela känns som att fixa lastbilsturbo till en Volvo 240. Väghållning m.m. är fortfarande skit, en onödig "effekt".

Att växla utan att koppla ger knappast någon vinning (på gata). Är man så lat att man inte orkar KOPPLA så är nog MC inte rätt hobby, bättre att börja med frimärkssamling.....
 
Provade för första gången i fredags på motarden. Inga problem varken upp eller ner. Bara nuddade växel pinnen så gick växeln i, kännde inget motstånd i lådan och fick inte heller något konstigt dunk ljud.

Tänkte att det kan vara bra att använda när man ligger på bakhjulet?
 
Har nog alltid växlat upp och ner utan koppling, har aldrig rasat en låda (iofs så rasade lådan på min SAAB 96 med frihjul) men på hojarna har det alltid funkat
Köpte en Harley för några år sen, det blev lite konstigt när foten bara vippade till helt plötsligt av gammal vana :) men med den försöker jag använda kopplingen.

Tror nog att med rätt känsla så är det ingen större fara med lådan, finns nog många som misshandlar sina hojar mycket värre och använder koppling.
 
jag tycker inte kawasaki gör dom silkesmjukaste lådorna så att växla upp utan koppling går mycket mjukare o smidigare än att använda kopplingen, men ner får man klart använda den.
 
Påminn mig om att inte låna ut hojen till någon av er :)
Jag har fått lära mig att om man lär sig koppla, så behöver man inte låta bli :)
Jag har skjutit en enduro-låda pga utebliven koppling. Och självklart var jag ingen kung på att köra enduro, men hur många av alla här är rossis? Spara på grejerna, använd kopplingen.
När jag accelerar hårt så räcker det med att dutta till på kopplingen så blir det F1-växlingar och grejerna håller :)
 
Jag kopplar i princip alltid.

Utom när jag kör på nån tröttsam 50-sträcka och vilar min stackars svank som jag måste använda så in i bomben alltid, eftersom vi tjejer kör hoj för att vara heta. När jag vilar den, sätter jag mig på snedden, och håller vänsterhanden på låret. Då händer det att jag växlar upp utan kopplingen, men det är för svankens skull. :brinnerup
 
det känns rätt elit att åka runt och trycka växlarna utan koppling... kanske ingen idé för posörer a la bosse fransbröd....
(...med tanke på att vi inte är i racing-delen av forumet)
 
Jag kopplar i princip alltid.

Utom när jag kör på nån tröttsam 50-sträcka och vilar min stackars svank som jag måste använda så in i bomben alltid, eftersom vi tjejer kör hoj för att vara heta. När jag vilar den, sätter jag mig på snedden, och håller vänsterhanden på låret. Då händer det att jag växlar upp utan kopplingen, men det är för svankens skull. :brinnerup

:Bugar :banana :Bugar :banana
 
En bil mår ju inte direkt bra av att slänga i växlar utan koppling, varken upp eller ner, vad är det som gör att motorcyklar klarar detta? är det att motorcykelns växlar ligger efter varandra medan bilens ligger utspridda?
 
Exempelvis har du friläge mellan alla växlar på en bil.
 
En bil mår ju inte direkt bra av att slänga i växlar utan koppling, varken upp eller ner, vad är det som gör att motorcyklar klarar detta? är det att motorcykelns växlar ligger efter varandra medan bilens ligger utspridda?

Största skillnaden är att Bil-växellådan är synkad. MC-lådan är så mycket snabbar just pga avsaknade av synkringar.

Men även svängmassan i motorn är av betydelse. Motovarvtalet måste hinna sjunka precis så mycket som krävs för att det nya drevparet ska kunna driva. Skiftningen tar någon 1/10 sekund. Då ska även varvtalet sjunka/öka dom 12-16 hundra varven det är frågan om. (Eller hur mycket det nu är frågan om.)
En mjuk motorgång, bra förgasare/insprutning för att få rätt känsla för växlingen är också ett krav.

Men sitter växlingen mjukt och fiint utan ryck i kedja eller växelpedal så sliter det inte ett dugg.

När man kör Cross och Enduro, och vill vara bekväm, så är det lätt att bara dippa gasen och bara peta i en ny växel. Det märks knappast.

MEN. En riktig Crossväxling sker MED koppling och Full gas.

Mats
 
MEN. En riktig Crossväxling sker MED koppling och Full gas.

Mats

En RIKTIG crossväxling är att lägga så mycket tryck på pedalen att när man touchar varvstoppet hoppar nästa växel i av sig själv. Krokiga växelgafflar och taskiga ingrepp får man på köpet...:D

Tycker här är väldigt gott om trådar i mekforumet med folk som har problem med växlar som faller ur eller inte går i som de skall. Tillfällighet? Knappast....
 
generellt sett kan vi nog konstatera att de är nog bäst att använda kopplingen.

Jag tror den sitter där av en anledning, och inte bara för att kunna starta :)

Use it!

Och ni som inte använder kopplingen, kan ni PMa mig, så jag vet vilka hojar jag inte ska köpa :yoparty
 
Använder alltid koppling men ska nog prova utan för att kolla!

Under moppetiden så växlade jag både upp och ner utan koppling men det var pga av en sprucken infästning för kopplingsmekanismen men den moppen led inte av det!

Dock så vill jag gärna se någon utföra en "fullgas växling" på en 1000cc mellan 1:an och 2:an...
 
Har aldrig testat att växla utan koppling, men växla utan att slå av på gasen har ja testet. mellan första o andra växeln gasa fullt sen reglera med kopplingen så man ligger på de varv de finns mest effekt.
 
Last edited:
Nyheter
Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Back
Top