Växla utan koppling?

quick shifter, är det när man håller fullgas, kopplar och växlar samtidigt, händer att jag gör det.

NÄ,en quickshifter bryter tändningen under 65 millisec och sitter kopplat till en tryckavkännare på vxllänkaget.
du använder inte koppling.
sedan om du har en strain gaige switch så kan du koppla i yec och hrc härvorna en shiftblip och då höjer den varvtalet vid nedväxling men de shifterna har precis börjat bli tillgängliga och kräver ett magnetimarelli spjällhus,kostar runt 100 tusen bara.
med ridebywire tekniken kommer detta inom ett par år bli tillgängligt utan sådana spjällhus.

det växlingsförfarandet du beskriver brukar kallas för fullgasväxling,fullspeedgeering,fattar inte varför 9om man översätter det:brinnerup
 
NÄ,en quickshifter bryter tändningen under 65 millisec och sitter kopplat till en tryckavkännare på vxllänkaget.
du använder inte koppling.
sedan om du har en strain gaige switch så kan du koppla i yec och hrc härvorna en shiftblip och då höjer den varvtalet vid nedväxling men de shifterna har precis börjat bli tillgängliga och kräver ett magnetimarelli spjällhus,kostar runt 100 tusen bara.
med ridebywire tekniken kommer detta inom ett par år bli tillgängligt utan sådana spjällhus.

det växlingsförfarandet du beskriver brukar kallas för fullgasväxling,fullspeedgeering,fattar inte varför 9om man översätter det:brinnerup


hur skadligt är fullgasväxling??
 
Varför ska du ens strunta i kopplingen? Ska du låta hojen gå på gata så kan du lika gärna koppla.

Och dåren som svamla om nedväxlingar kan ju sluta tips för allas skull.
 
Shit pommfritt, varje dag lär man sig något nytt. När jag stormar fram med 125:an känns det brutalt att inte använda kopplingen, men dock vid motacceleration klickar dem i ganska fint och varvtalet shiftar bara på ett spel av knappt tusen varv.

Antar att det blir en helt annan känsla när man bestiger tyngre hojjar.

Det jag sa om slitaget i växellådan är något jag hört från farsan nån gång nr vi snacka om just nedväxling utan koppling, något som går men inte var så nyttigt. Fast nu när jag tänker efter så nämde han nog det där med att det var tvärtom, bättre med uppväxling.

Aja, ägd var bara förnamnet, men nu vet jag;) tack för seriösa förklaringar:tummenupp
 
På crosshoj startar jag bara med koppling. Att använda den vid växling är bara onödigt och tar tid. På väghoj är det ju inte riktigt samma tempo och varvtal så där är det koppling som gäller för mig!
 
NÄ,en quickshifter bryter tändningen under 65 millisec och sitter kopplat till en tryckavkännare på vxllänkaget.
du använder inte koppling.
sedan om du har en strain gaige switch så kan du koppla i yec och hrc härvorna en shiftblip och då höjer den varvtalet vid nedväxling men de shifterna har precis börjat bli tillgängliga och kräver ett magnetimarelli spjällhus,kostar runt 100 tusen bara.
med ridebywire tekniken kommer detta inom ett par år bli tillgängligt utan sådana spjällhus.

det växlingsförfarandet du beskriver brukar kallas för fullgasväxling,fullspeedgeering,fattar inte varför 9om man översätter det:brinnerup

Var på MClive idag i gbg Och BMW hade i alla fall en hoj där som använde sig av qiuckshift. bara att hålla fullgas och peta i växel efter växel. hur smidigt som helst fungerade det. mkt trevligt. tror inte att den bmw kostade 100 lakan extra för att den hade quickshift

på min gamla ninja gör jag ibland uppväxlingar utan att koppla gör då som några skrivit att jag bara släpper av lite på rullen en snabbis för att växeln ska klicka i. växlar inte gärna ner utan att koppla, endast av misstag har det hänt:gnissla. lådan är lika fin eller lika dålig som när jag köpte hojen så jag tror att det är lugnt att man växlar upp utan att koppla.
 
Var på MClive idag i gbg Och BMW hade i alla fall en hoj där som använde sig av qiuckshift. bara att hålla fullgas och peta i växel efter växel. hur smidigt som helst fungerade det. mkt trevligt. tror inte att den bmw kostade 100 lakan extra för att den hade quickshift

på min gamla ninja gör jag ibland uppväxlingar utan att koppla gör då som några skrivit att jag bara släpper av lite på rullen en snabbis för att växeln ska klicka i. växlar inte gärna ner utan att koppla, endast av misstag har det hänt:gnissla. lådan är lika fin eller lika dålig som när jag köpte hojen så jag tror att det är lugnt att man växlar upp utan att koppla.

Men läs en gång till vad han skrev.
QS har funnits på tillbehörsmarknaden men det är inte vad Igelhammar nämde som kostar fläsk med pengar. Det är motorstyrningen som "mellangasar".
 
Men läs en gång till vad han skrev.
QS har funnits på tillbehörsmarknaden men det är inte vad Igelhammar nämde som kostar fläsk med pengar. Det är motorstyrningen som "mellangasar".

Shit pommes. ber om ursäkt för det. ger mig själv en :fatta!
fel tid på dygnet för mig nu om jag ska skylla på ngt.
än en gång sorry
 
Koppling när man växlar upp? Varför då?Jag brukar använda kopplingen när jag växlar från ettan till tvåan då hojen gärna hoppar i friläge xD Men annars ser jag ingen anledning till att använda kopplingen vid uppväxling :confused:
 
Ja, köppling mellan 1an och 2an sen så är det bara en smaksak ;) Det är nästan så att växlarna glider i ännu finare utan koppling .

Köppla vid nedväxling om du är rädd om lådan ..
 
3.600 mil på moppen, använder kopplingen när jag lägger i 1an när jag står still och alltid när jag växlar ner, aldrig upp!
Inget märkbart slitage än iaf, orkar bara inte koppla, det går lättare att bara släppa gasen...

Fredrik:tummenupp
 
Detta måste testas! Låter ju lite smidigt att kunna utnyttja någon gång om vänsterhanden är upptagen (med vad kan man fråga sig).
 
Detta måste testas! Låter ju lite smidigt att kunna utnyttja någon gång om vänsterhanden är upptagen (med vad kan man fråga sig).

Till exempel om man kör en hoj med mycket motor och upprätt körställning kan det kännas bra att hålla hårt om båda handtagen när man vrider på lite. :tummenupp
 
Jag kopplar aldrig varken upp eller ned, har gått superbra hittils.

Växeln smiter smidigt ned om man gör det vid rätt tillfälle, annars så går det ju inte att få ned den om man inte stampar och klart då går säkert grejerna sönder...

Men då får man ju skylla sig själv....Lite feeling kan vara bra ibland...
 
Vad vinner man på att inte koppla när man växlar ner (förutom att slippa lifta fingret och flytta det 2 cm till kopplingshandtaget)? :rolleyes:

Tycker det bara borde ge en instabilare körning med risk för låsning av bakhjulet pga. motorbromsen. :va
 
Jag kopplar aldrig varken upp eller ned, har gått superbra hittils.

Växeln smiter smidigt ned om man gör det vid rätt tillfälle, annars så går det ju inte att få ned den om man inte stampar och klart då går säkert grejerna sönder...

Men då får man ju skylla sig själv....Lite feeling kan vara bra ibland...
Motorbroms är bra och dosera med koppling är också bra.
 
Kopplar mellan ettan och tvåan samt ned. Inte i övrigt.
 
Back
Top