Växla utan att koppla

• Thread starter Thread starter überkill
  • Start date Start date
Visst går det att växla utan koppling. Men kör i en växel vid fel pådrag och belastning och du får en sned växelförare eller växelgaffel, samma sak. Ja det är billigare att köpa ny motor om man inte kan skruva själv.

Man brukar kalla det för Crossväxling. Men har egentligen ingenting med det att göra.
Snabba crossåkare kör stum fullgas och duttar på kopplingen och skickar i nästa växel.
Det vi, här, kallar "crossväxling" är mer CrusingEnduro. Man törs inte släppa taget om styret och lättar bara på gasen för att växla. Man gör det bara för att det är bekvämt, inte för att det ska gå fort.

En förutsättning att växla utan koppling är att man har en bra bestyckning. Har man inte perfekt avstämning på gasen blir det lätt klonkigt ändå.
När man tränat på att växla mjukt utan koppling, både upp och ner, så kör man mjukare på normalt sätt också. Det är en kunnskap som alla borde lära sig.

Oavsett vilken metod man kör, ska man växla mjukt. För att det ska hålla länga i alla fall. Har man bråttom till jobbet så får man nog kosta på sig lite obekvämare liv för lådan.

Hellre växla utan att koppla, än koppla utan att växla.

- Gammalt storstadsdjungelordspråk

:hihi

Man ska inte växla utan koppling om man helt saknar känsel och motorik. Har det däremot så går det ju lysande. Jag brukar dock inte växla utan koppling mellan ettan och tvåan eller tvåan/trean. Det är större glapp i varvet där och brukar vara lite knepigare att få en helt mjuk växling på min hoj.
Växla ner utan koppling är ett big no-no. Det finns ingen anledning till att göra det.

Funkade på min hoj!

Testade det på min gamla Honda från 79 och det funkade!
Crunchet som jag har på trean försvann :confused:

Funderar dock fortfarande på om det är ett växlingssätt som jag kommer att fortsätta med.

Ha det!

Någon frågade om nedväxling utan koppling. Rätta mig gärna om jag har fel, men det bör man väl inte försöka utan att ha slirkoppling på hojen.

Någon frågade om nedväxling utan koppling. Rätta mig gärna om jag har fel, men det bör man väl inte försöka utan att ha slirkoppling på hojen.

Precis..

Växla utan koppling uppåt fungerar utmärkt utan att skada materialet oavsett om du kör tradare, personbil, sporthoj eller glidare. Det som krävs är känsla och tekniken är densamma oavsett fordon.

Nedväxling utan koppling använde jag flitigt då jag tävlade i bland annat Rally och Rallycross men det var för att vänster foten var på bromsen och högerfoten var upptagen med gaspedalen... Resultatet av att slå in växlarna vid nedväxling utan koppling är att man spräcker synkringar och annat som är i vägen och jag bytte låda ungefär varannan tävling.

Lösningen är elektroniska lösningar samt slirkopplingar eller växellådor med rakskurna drev som klarar av den påfrestningen bättre.

Jag finner ditt inlägg lite motsägelsefullt eftersom du tycker inte man bör växla ner, men att EN lösning är rakskurna drev.
Väldigt få hojar har något annat än rakskuret och inte finns det synkringar heller.

Mitt stalltips är att koppla mellan ettan och tvåan och att vara försiktig med nedväxlingar utan koppling.

Elektroniska lösningen till bågar heter quickshifter och det finns redan flera trådar om dessa så sök på dem om ni är sugna eller nyfikna.

Precis..

Växla utan koppling uppåt fungerar utmärkt utan att skada materialet oavsett om du kör tradare, personbil, sporthoj eller glidare. Det som krävs är känsla och tekniken är densamma oavsett fordon.

Nedväxling utan koppling använde jag flitigt då jag tävlade i bland annat Rally och Rallycross men det var för att vänster foten var på bromsen och högerfoten var upptagen med gaspedalen... Resultatet av att slå in växlarna vid nedväxling utan koppling är att man spräcker synkringar och annat som är i vägen och jag bytte låda ungefär varannan tävling.

Lösningen är elektroniska lösningar samt slirkopplingar eller växellådor med rakskurna drev som klarar av den påfrestningen bättre.

Last edited:
Jag finner ditt inlägg lite motsägelsefullt eftersom du tycker inte man bör växla ner, men att EN lösning är rakskurna drev.
Väldigt få hojar har något annat än rakskuret och inte finns det synkringar heller.

Mitt stalltips är att koppla mellan ettan och tvåan och att vara försiktig med nedväxlingar utan koppling.

Elektroniska lösningen till bågar heter quickshifter och det finns redan flera trådar om dessa så sök på dem om ni är sugna eller nyfikna.

Mitt inlägg var mest menat som en liknelse mellan olika typer av växellådor samt att tekniken för att växla utan koppling i princip är densamma oavsett om man kör tradare, MC eller en gammal rally volvo.

Ofta växlar jag med kopplingen för att skapa nån form av harmoni mellan byta växel o möta med koppling för att slippa rycket som kan bli i både upp o ner växlingar.

Men piskar jag hårdare så piskar jag i växlarna som jag känner för det både upp o ner o till 90% utan koppling.

På alla moppar/crossar/hojar så har jag inte haft ett enda ras på växelådans kuggar o när jag haft isär sakerna har jag inte hittat minsta tendens till förslitning.

Mitt inlägg var mest menat som en liknelse mellan olika typer av växellådor samt att tekniken för att växla utan koppling i princip är densamma oavsett om man kör tradare, MC eller en gammal rally volvo.

Njaeh, inte riktigt, växla med hoj utan kooppling räcker det med en knix på gasen så kuggarna avlastas så ploppar nästa växel i lätt som en plätt.

På bil är det betydligt krångligare, måste man ju anpassa varvtalet på motorn för den nya växeln som ska i med tanke på vilken fart man håller. Kört bil utan koppling (avbruten kopplings-gaffel) och det går bra när man vält fått in känslan för exact vilket varvtal man måste ha för den fatren och den växeln man vill få i. Men betydligt krångligare än en tätstegad osyncad hojlåda ;)

För er som funderar på om det går att växla kopplingsfritt på gamla hojjar: flickvännens farsa har en gsx 1100 från 80 (+/- 1 år) och han har inga problem med att växla utan koppling, går som en varm kniv i smör. Nu är visserligen låda, drev och diverse annat på den modellen överdimensionerat från fabrik (utmärkt dragracingmotor), men om lådan är någorlunda lik på senare sukor så ska det väl inte va några problem. Gixxer är ju dessutom en civil banhoj, så den borde väl vara byggd med växling á la roadracing i åtanke... Kan man som glad amatör tycka iaf, nån verkstadsguru får gärna komma och tala om hur det egentligen ligger till.

När jag crossväxlade på min så lägger jag lite tryck på växelvisarn och sen från fullgas ner till NÄSTAN 0% gas

Kopplingen sitter väl där av en anledning:vaJag har då aldrig haft bekymmer med att använda kopplingen under mina år, jag använder den jämt både upp och ner. Jag har hittils aldrig haft några problem med mina hojar med kopplingsproblem/Lameller/Växellåda iaf. När man någon gång oavsiktligt råkat ryckt upp på växelpinnen utan koppling så nog har jag känt ett "ryck" som man inte känner med kopplingen, sådant är inte bra i längden om det är ett "ryck" men kan vara olika på olika hojar och lådor..

Jag undrar varför man INTE använder koppling? Lathet? Men det kanske är som man säger går lika bra upp utan koppling, men jag kommer inte att chansa så jobbigt tycker inte jag det är:)

Last edited:
Precis..

varför skaffade du dig inte en doxbox? måste bli blilligare än att rasa lådor?

rakskurna drev underlättar inte växling utan koppling!

Last edited:
rakskurna drev underlättar inte växling utan koppling!

Förtydligande.

Rakskurna eller snedskurna så är dreven alltid i ingrepp mot varandra parvis. Däremot så snurrar dom icke aktiva växlarna fritt på axlarna. Därmed spelar det alltså ingen som helst roll om du har snedskurna eller rakskurna drev.

Last edited:
Du vet uppenbarligen inte hur en växellåda fungerar.

Rakskurna eller snedskurna så är dreven alltid i ingrepp mot varandra parvis. Däremot så snurrar dom icke aktiva växlarna fritt på axlarna. Därmed spelar det alltså ingen som helst roll om du har snedskurna eller rakskurna drev.

jo det vill jag nog tro . skrev jag att de försvårade. Nej... det gjorde jag inte . underlättar det ... nej det gör det inte...
du hade nog lite otur när du tänkte på vad jag skrev!

jo det vill jag nog tro . skrev jag att de försvårade. Nej... det gjorde jag inte . underlättar det ... nej det gör det inte...

burn-energy_25996574.gif

:D Du skev att "det underlättar inte!" Det tolkar jag som att du menar motsatsen, dvs det blir svårare!

Men jag var lite slarvig med att läsa texten du citerade och läser man den så blir det tydligare vad du menar. :tummenupp Sorry! Jag har editerat mitt inlägg lite nu.

Last edited:
Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...