Växla utan att koppla

• Thread starter Thread starter überkill
  • Start date Start date
Finns det några "studier" som säger att det inte blir något slitage när man fått in "tekniken"?

Klart att det finns "studier", tom här på SH...men inte innan "tekniken" sats sig.

Du ser "studien" oftast under namnet:
Hjälp!!! Växeln hoppar ur, vad ska jag göra??

Och svaren på dessa "studier" lyder oftast:
Du har en/flera böjda växelgafflar...

Jag har fått in tekniken på min hoj, i form av en QS.
Och även om denna QS bryter tändningen och avlastar växellådan så tror jag ändå att detta sliter på lådan. Om det sliter mer eller mindre än att använda kopplingen kan man endast spekulera om.

Jag kanske är gubbe & dum, men jag använder kopplingshandtaget för att det sitter där av just anledningen att koppla ur....

Inte för att kunna starta och stanna då? ;)

Det fungerar fint så länge man vet vad man håller på med. Det går växla mjukt utan koppling.

Ok, jag är amatör vad gäller sån't här men det här kommer från boken Total Control, skriven av en kille som heter Lee Parks, som jag tror är hyfsad pålitlig:

" The basic upshifting technique involves preloading the shift lever by pressing your foot down with just slightly less force than that needed to engage the next gear. Next, quickly roll off the throttle approximately 25% of its twisting range. When this happens, the torque force on the transmission will temporarily unload, and the preloaded shift lever will now snick into the next gear. For regular shifts at less than full throttle, a simultaneous, light stab of the clucth will help ease the process. For full-throttle "speed shifting", no clutch is necessary. In fact, it's actually harder on the transmission to use the clutch in this type of situation that to just let the loading forces do the job. Most riders are amazed the first time they find that they don't need to use the clutch in high-performance shifting. "

Hoppas the hjälper :)

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...