Växla utan att koppla

• Thread starter Thread starter überkill
  • Start date Start date
War-psycho skrev:
2131818 Ursäkta mig, men är det bara jag som är skeptisk ?

Kanske är det min truckermentalitet, men växla utan att koppla ?
Är det verkligen mer skonsamt än att använda kopplingen ?

Jag tror inte nån av er ljuger eller så, men vill gärna ha fler inlägg som stöder detta.
Nyttigt även på min gamla Suka då också ?

Vill ju INTE sabba nåt.
Ehhh, det är definitivt inte rekommendabelt för din Skovel iaf. Om det är mer skonsamt vette faen, men det verkar inte slita ut lådorna i förtid och rätt gjort så växlar man mjukare.

Gustav O skrev:
2131823 Try it, you will like it.
En mc-växellåda är ju av varianten "constant mesh" till skillnad från en billåda. Det är inga problem att växla upp utan koppling om du följer direktiven i tråden.
Nä, visst har jag testat, men vill ändå bli övertygad om dom mer långvariga effekterna.

Min Suka är ju inte ny precis. :)

RedBaron skrev:
2131827 Ehhh, det är definitivt inte rekommendabelt för din Skovel iaf. Om det är mer skonsamt vette faen, men det verkar inte slita ut lådorna i förtid och rätt gjort så växlar man mjukare.
Jag skrev Suka, inte Shovel. :fakta

Edit: Verkar iallafall som det finns fler skeptiker i t.ex. den här tråden:

http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=34668&highlight=crossv%E4xla

Last edited:
Även jag är skeptisk fortfarande. Läser man instruktionsboken står det att grejerna slits jättehårt om man inte kopplar men samtidigt säger de flesta jag känner samt nästan alla här att det är riskfritt uppåt i alla fall. Eller som Andresen sa innan så tar det sån tid om man kopplar och vill ta sig igenom lådan snabbt uppåt så det borde ju stämma att det ska gå riskfritt utan..

Är det ingen som är mekaniker eller tekniskt kunnig som kan berätta mer om hur växellådan på en mc eller ja rent av en sport mc som min R6 är uppbyggd och hur mycket de tål samt vad som är skadligt?

Minns på moppetiden att de som vas dåliga på att växla hade klonkiga lådor där växlarna hoppade ut och in i tid och otid så vill ju inte att min nya hoj ska bli sån...

Varför riskera att sabba lådan ?!
På bana kan man kanske tjäna några hundradelar men på gata e d ju bara korkat att inte koppla

Precis som i tråden jag länkade till i förra inlägget så verkar dom flesta här köra nyare hojar.

Dels kanske dom håller rätt bra för att dom är ganska nya och inte hunnit slitas sönder innan man sålt den.
Dels så kanske man vågar chansa om man har garanti att utnyttja.

Men min gamla GSXR1100 från -91, som gått 5500 mil då ?

Ska jag våga crossväxla den eller ?
(Jag är fortfarande väldigt skeptisk.)

förklara lådan på ett lätt sätt är svårt... men en bil har i lådan ett koniskt lager som går in och bromsar lådan när man kopplar och så att den hamnar på rätt varvtal vid växling(synkar). På en mc är det som i en grupp n rallybil istället för ett koniskt lager så är det två klackar på varje sida som går i varandra och låser och då är det så att en distinkt växling sliter mycket mindre på de grejerna än en jäkla halvtafflig växling med koppling.

War-psycho skrev:
2131878 Precis som i tråden jag länkade till i förra inlägget så verkar dom flesta här köra nyare hojar.

Dels kanske dom håller rätt bra för att dom är ganska nya och inte hunnit slitas sönder innan man sålt den.
Dels så kanske man vågar chansa om man har garanti att utnyttja.

Men min gamla GSXR1100 från -91, som gått 5500 mil då ?

Ska jag våga crossväxla den eller ?
(Jag är fortfarande väldigt skeptisk.)
Du ska inte Crossväxla, du ska vid uppväxling släppa så lite på gasen att trycket på dreven i växellådan minskar. Det är precis detsamma som kopplingen gör faktiskt, allting i lådan snurrar redan.

Är man skeptisk så är bara att låta bli, men i inlägg #4 i tråden du länkade till så står det om en GSXR1100 från 89-90 som körts så i 12 000 mil.

RedBaron skrev:
2131904Är man skeptisk så är bara att låta bli, men i inlägg #4 i tråden du länkade till så står det om en GSXR1100 från 89-90 som körts så i 12 000 mil.
1, Jo, jag låter bli än så länge.
2, Jo, jag såg det, men känner inte att ett sånt exempel inte räcker för att övertyga mig om den behandlingen är bäst för min låda.
(Vars mil jag inte lagt på den, och alltså inte vet hur pass sliten den redan är.)

Det är mest påståendet att det t.o.m. skulle vara skonsammare för hojen som jag undrar över.

Alla gånger jag kört på strippen så har jag plågat min gsxr 1000 till 12000 varv och kopplar inte när jag växlar. Däremot vid gatkörning kopplar jag alltid om man inte kör mot någon förstås. Har funkat fint än så länge och är inne på 3:e säsongen nu.

War-psycho skrev:
2131914 1, Jo, jag låter bli än så länge.
2, Jo, jag såg det, men känner inte att ett sånt exempel inte räcker för att övertyga mig om den behandlingen är bäst för min låda.
(Vars mil jag inte lagt på den, och alltså inte vet hur pass sliten den redan är.)

Det är mest påståendet att det t.o.m. skulle vara skonsammare för hojen som jag undrar över.
Känns skonsammare skrev jag eftersom det oftast blir mjukare växlingar.

War-psycho skrev:
2131914 1, Jo, jag låter bli än så länge.

hur man än vrider och vänder på det så är det så att var ochen tar ansvar för hur de vill behandla sina egna grejer och känner du att du inte vill eller vågar växla så med din hoj så ska du låtabli. Men jag har såpass mycket tillit till hoj tillverkarna idag att jag tror de räknar med att många växlar utan att koppla och bygger lådor därefter, Det är trots allt inte mopeder vi åker på uten SPORThojar.

Vill bara säga en sak, en fel växling och du kan ha en sned växelgafel. Har själv haft det problemet 2 gånger. På mina två gsxr 750, 00:er båda kanske fabriksfel vad vet jag.

Ylle skrev:
2131991 Vill bara säga en sak, en fel växling och du kan ha en sned växelgafel. Har själv haft det problemet 2 gånger. På mina två gsxr 750, 00:er båda kanske fabriksfel vad vet jag.

Vad går ett sådant kalas på att fixa om de skulle inträffa??? :va

har alltid använt kopplingen men blev sugen på att prova att låta bli nu när man läst!!!! :)

Har pratat med en Yamaha mek idag och han sa att vet man vad man gör så är det inga som helst problem varken upp eller ner. Man skulle däremot passa sigg för att göra det mellan 1:an och 2:ans växel för att det kunde ställa till det men han mena man kunde göra det både upp och ner...

MEN!!

...bara om man vet vad man sysslar med så det sitter i ryggraden så var det inga problem. Mmm tänkte jag, testade ett par gånger till idag och kan nästan säga att jag övertygat mig själv om att det går fin fint. Vågar inte testa neråt bara. Är det bara till att trycka lite lätt och släppa gasen vid nerväxlingar med utan koppling? Någon som provat??

überkill skrev:
2133328 Har pratat med en Yamaha mek idag och han sa att vet man vad man gör så är det inga som helst problem varken upp eller ner. Man skulle däremot passa sigg för att göra det mellan 1:an och 2:ans växel för att det kunde ställa till det men han mena man kunde göra det både upp och ner...

MEN!!

...bara om man vet vad man sysslar med så det sitter i ryggraden så var det inga problem. Mmm tänkte jag, testade ett par gånger till idag och kan nästan säga att jag övertygat mig själv om att det går fin fint. Vågar inte testa neråt bara. Är det bara till att trycka lite lätt och släppa gasen vid nerväxlingar med utan koppling? Någon som provat??
Använd kopplingen vid nedväxling. Du kommer att ha svårt att göra det utan ryck och klonk, och i värsta fall kan du få ett bakhjulssläpp.

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park