Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Någon frågade om nedväxling utan koppling. Rätta mig gärna om jag har fel, men det bör man väl inte försöka utan att ha slirkoppling på hojen.
Precis..
Växla utan koppling uppåt fungerar utmärkt utan att skada materialet oavsett om du kör tradare, personbil, sporthoj eller glidare. Det som krävs är känsla och tekniken är densamma oavsett fordon.
Nedväxling utan koppling använde jag flitigt då jag tävlade i bland annat Rally och Rallycross men det var för att vänster foten var på bromsen och högerfoten var upptagen med gaspedalen... Resultatet av att slå in växlarna vid nedväxling utan koppling är att man spräcker synkringar och annat som är i vägen och jag bytte låda ungefär varannan tävling.
Lösningen är elektroniska lösningar samt slirkopplingar eller växellådor med rakskurna drev som klarar av den påfrestningen bättre.
Jag finner ditt inlägg lite motsägelsefullt eftersom du tycker inte man bör växla ner, men att EN lösning är rakskurna drev.
Väldigt få hojar har något annat än rakskuret och inte finns det synkringar heller.
Mitt stalltips är att koppla mellan ettan och tvåan och att vara försiktig med nedväxlingar utan koppling.
Elektroniska lösningen till bågar heter quickshifter och det finns redan flera trådar om dessa så sök på dem om ni är sugna eller nyfikna.
Mitt inlägg var mest menat som en liknelse mellan olika typer av växellådor samt att tekniken för att växla utan koppling i princip är densamma oavsett om man kör tradare, MC eller en gammal rally volvo.
Precis..
Växla utan koppling uppåt fungerar utmärkt utan att skada materialet oavsett om du kör tradare, personbil, sporthoj eller glidare. Det som krävs är känsla och tekniken är densamma oavsett fordon.
Nedväxling utan koppling använde jag flitigt då jag tävlade i bland annat Rally och Rallycross men det var för att vänster foten var på bromsen och högerfoten var upptagen med gaspedalen... Resultatet av att slå in växlarna vid nedväxling utan koppling är att man spräcker synkringar och annat som är i vägen och jag bytte låda ungefär varannan tävling.
Lösningen är elektroniska lösningar samt slirkopplingar eller växellådor med rakskurna drev som klarar av den påfrestningen bättre.
Jag finner ditt inlägg lite motsägelsefullt eftersom du tycker inte man bör växla ner, men att EN lösning är rakskurna drev.
Väldigt få hojar har något annat än rakskuret och inte finns det synkringar heller.
Mitt stalltips är att koppla mellan ettan och tvåan och att vara försiktig med nedväxlingar utan koppling.
Elektroniska lösningen till bågar heter quickshifter och det finns redan flera trådar om dessa så sök på dem om ni är sugna eller nyfikna.
rakskurna drev underlättar inte växling utan koppling!
Du vet uppenbarligen inte hur en växellåda fungerar.
Rakskurna eller snedskurna så är dreven alltid i ingrepp mot varandra parvis. Däremot så snurrar dom icke aktiva växlarna fritt på axlarna. Därmed spelar det alltså ingen som helst roll om du har snedskurna eller rakskurna drev.
jo det vill jag nog tro . skrev jag att de försvårade. Nej... det gjorde jag inte . underlättar det ... nej det gör det inte...
du hade nog lite otur när du tänkte på vad jag skrev!
jo det vill jag nog tro . skrev jag att de försvårade. Nej... det gjorde jag inte . underlättar det ... nej det gör det inte...
du hade nog lite otur när du tänkte på vad jag skrev!
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner
En exklusiv motorcykel med ... |
|
![]() |
BMW Motorrad Vision CE
På IAA Mobility 2025-mässan... |
![]() |
Höstrusch för våra fotografer
Inte bara sommarmånaderna, ... |
![]() |
Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär
Efter nästan två decennier ... |