Växelström till likström!

Cooler

Hojmissbrukande kulturarbetare!
Gick med
27 Nov 2003
Ort
Ludvika
Hoj
Husqvarna 900 -13
Hur görs elsystemet om på hojen för att kunna driva en bränslepump, dvs omvandla växelström till likström utan att montera ett batteri?

Hojen är en XR 650...

/G
 
Göran_Gullbro skrev:
Hur görs elsystemet om på hojen för att kunna driva en bränslepump, dvs omvandla växelström till likström utan att montera ett batteri?

Hojen är en XR 650...

/G
med en likriktare?
 
Göran_Gullbro skrev:
Hur görs elsystemet om på hojen för att kunna driva en bränslepump, dvs omvandla växelström till likström utan att montera ett batteri?

Hojen är en XR 650...

/G

Man monterar en likriktare?
 
Göran_Gullbro skrev:
Hur görs elsystemet om på hojen för att kunna driva en bränslepump, dvs omvandla växelström till likström utan att montera ett batteri?

Likriktarebrygga:
diodbrygga.gif
 
:va
Borde det inte rimligen sitta en likriktare på hojen? Hur fan ska annars det batteriet som från början finns på hojen kunna laddas?

likströmsgenerator kanske? (svamlar mest nu, men nyfiken elektriker som man är)
 
DreeTman skrev:
:va
Borde det inte rimligen sitta en likriktare på hojen? Hur fan ska annars det batteriet som från början finns på hojen kunna laddas?

likströmsgenerator kanske? (svamlar mest nu, men nyfiken elektriker som man är)

XR 650 är så simpel konstruktion att den saknar batteri och allt som har med sådan att göra...

Nu måste dock sådan utrustning till för att kunna hålla tryck i bränslesystemet för att turbon ska fungera (hålla bränsletrycket lika högt som turbotrycket, typ..) Inte så insatt i detta då det inte är jag som bygger utan bara ställer en fråga "för annans räkning".
 
Göran_Gullbro skrev:
XR 650 är så simpel konstruktion att den saknar batteri och allt som har med sådan att göra...

Nu måste dock sådan utrustning till för att kunna hålla tryck i bränslesystemet för att turbon ska fungera (hålla bränsletrycket lika högt som turbotrycket, typ..) Inte så insatt i detta då det inte är jag som bygger utan bara ställer en fråga "för annans räkning".

Är det en trefasgenerator? isåfall behöver du bygga ut den där bryggan lite.
 
Göran_Gullbro skrev:
XR 650 är så simpel konstruktion att den saknar batteri och allt som har med sådan att göra...

Nu måste dock sådan utrustning till för att kunna hålla tryck i bränslesystemet för att turbon ska fungera (hålla bränsletrycket lika högt som turbotrycket, typ..) Inte så insatt i detta då det inte är jag som bygger utan bara ställer en fråga "för annans räkning".
Ska det till soppapump och trycksatt bränslesystem krävs nog batteri åxå, annars finns ju inget bränsletryck för att starta hojen.
Isåfall är det väl bara att montera en regulator, sitter ju på alla andra hojar med batteri. Finns beg på skroten.
 
Last edited:
DreeTman skrev:
:va
Borde det inte rimligen sitta en likriktare på hojen? Hur fan ska annars det batteriet som från början finns på hojen kunna laddas?

likströmsgenerator kanske? (svamlar mest nu, men nyfiken elektriker som man är)

I växelströmsgeneratorn sitter likriktardioder som ger en hygglig likspänning.
Om det sitter en sk graetzbrygga som gthyni visar med bild går det nog att driva en motor direkt(har aldrig testat utan att ha ett batteri som utjämnare).
Annars för att få en ännu bättre likspänning(läs rakare kurva) kan man sätta dit en glättningskondensator.Men batteri lär du behöva iallafall om du ska driva en inspr.pump.
 

Bifogat

TLR-00 skrev:
I växelströmsgeneratorn sitter likriktardioder som ger en hygglig likspänning.
Om det sitter en sk graetzbrygga som gthyni visar med bild går det nog att driva en motor direkt(har aldrig testat utan att ha ett batteri som utjämnare).
Annars för att få en ännu bättre likspänning(läs rakare kurva) kan man sätta dit en glättningskondensator.Men batteri lär du behöva iallafall om du ska driva en inspr.pump.

Om han driver en motor direkt blir det ganska så jämn spänning tack vare att induktansen i motorn funkar som glättning. Kondensator brukar inte användas som glättning i kraftelektronik. då använder man en spole istället.
 
Sen blir det väl så med likriktarbryggan att spänningen ökar med roten ur 2 (=1.44) ?

Således ur 12v växelström får man ut 17.28v likström?
Vilket kanske inte så många bränslepumpar överlever?

Hade detta dilemma när jag skulle driva likströmsrelä på endurocykeln som ju ger 12v växel
 
Last edited:
Pebl skrev:
Sen blir det väl så med likriktarbryggan att spänningen ökar med roten ur 2 (=1.44) ?

Således ur 12v växelström får man ut 17.28v likström?
Vilket kanske inte så många bränslepumpar överlever?

Hade detta dilemma när jag skulle driva likströmsrelä på endurocykeln som ju ger 12v växel

Hmm, nja. Den kan komma upp så högt om du inte belastar kretsen. 17V (roten ur 2 = 1.41) är då toppvärdet, men RMS spänningen är 12. Det är lätt att det blir fel om man mäter med en enkel multimeter.
 
Last edited:
Jåke skrev:
Ska det till soppapump och trycksatt bränslesystem krävs nog batteri åxå, annars finns ju inget bränsletryck för att starta hojen.
Isåfall är det väl bara att montera en regulator, sitter ju på alla andra hojar med batteri. Finns beg på skroten.

På XR är det så att tanken sitter högre så att man får självtryck ner till förgasaren. Det är dock när turbon börjar att ladda lite mer som strömmen från hojen inte riktigt gör att pumpen orkar ha samma tryck som turbon...
--------
Tack annars för bra svar på tråden... Kan meddela att det nu går en Turbomatad XR 650 i Ångermanland som fungerar förvånadsvärt bra..

Kör själv en KX 500 med effekt pipa och krök så den bör ju ligga kring 60 bakhjulshästar. Men jag hade inte speciellt mycket att sätta upp mot Hondan...

/G
 
TLR-00 skrev:
I växelströmsgeneratorn sitter likriktardioder som ger en hygglig likspänning.
Om det sitter en sk graetzbrygga som gthyni visar med bild går det nog att driva en motor direkt(har aldrig testat utan att ha ett batteri som utjämnare).
Annars för att få en ännu bättre likspänning(läs rakare kurva) kan man sätta dit en glättningskondensator.Men batteri lär du behöva iallafall om du ska driva en inspr.pump.
Inga dioder i generatorn på en hoj, de sitter i laddregulatorn. Dvs bryggan, för 3-fas, är hopbyggd med laddregulatorn, samma princip på alla hojar som jag har sett i alla fall.
Men växelströmmare för bilar brukar ha likriktningen inbyggd i generatorn. Gissar att det har att göra med att utnyttja generatorns kylfläkt för att även kyla dioderna i bryggan.

Insprutningspumpen klarar sig alldeles utmärkt utan glättning, det är ju bara en stendum elmotor. Men styrelektroniken till sprutet (databoxen) och ev styrd tändning vill säkert ha jämn och fin 12v. Dvs batteri.
 
Göran_Gullbro skrev:
Tack annars för bra svar på tråden... Kan meddela att det nu går en Turbomatad XR 650 i Ångermanland som fungerar förvånadsvärt bra..
/G

Det låter ju rätt spännande; man har ju "alltid" hört att enstånkor skulle vara speciellt svåra att turbofiera med bra resultat pga de få, men kraftiga, avgaspulserna...?
 
Lyfter en gammal tråd…

Samma typ av frågeställning - objekt är en XR400 (utan batteri), målet är att mata en gps med spänning.
Så VAR köper jag likriktaren?
Går det med var som eller det måste vara specifikt?
Var/hur kopplar jag in den?
Spelar det ngn roll var i systemet den kopplas in?
 
d det
Lyfter en gammal tråd…

Samma typ av frågeställning - objekt är en XR400 (utan batteri), målet är att mata en gps med spänning.
Så VAR köper jag likriktaren?
Går det med var som eller det måste vara specifikt?
Var/hur kopplar jag in den?
Spelar det ngn roll var i systemet den kopplas in?
1) Så VAR köper jag likriktaren?ex elfa.se
Går det med var som eller det måste vara specifikt?
Den bör gärma ha stor marginal på spänning, typ klara 100 VAC eller mer.
För det kan komma elaka spänningspulser.
Vad det gäller ström räcker väl 1A
Var/hur kopplar jag in den?
Nu vet jag inte hur det ser ut på hojen men har du strålkastare och eller bakljuslampa
så vore ju en inkopplaing till bakljuslampan ett säkert kort.
Efter likriktaren skulle en elektrolytkondensator vara bra för jämn spänning,
tex 25V eller 35 Volt spänning på tex 3300 uF.
Om du mäter spänningen över glödlampan med Voltmetern ställd på AC vid olika varvtal så vet du vaad som behövs för kondensatorspänning, minst dubbelt VAC för få marginal också till växelspänningstoppspänningen, ca 1,4 ggr medelvärdet som en AC Voltmeter visar.

Spelar det ngn roll var i systemet den kopplas in?
Se ovan.

Kruxet med det här är att du säkert kommer ha stora spänningsvariationer så du behöver någon form av reglering av spänningen. Så den inte blir för hög.
Tex en eller två 5W /12 Volt lampor i serie med likriktarutgången.
Drar ca 0,4 A nästan oavsett spänning,

Och efter lamporna kan en eller flera Zenerdioder begränsa spänninge till vad GPS'n behöver behöver. Två st i 6V serie ger max 12 Volt och klarar max 0,83A dvs dubbelt mot vad 5W / 12 Volt halogenlampa släpper igenom.
Jag gissar att GPS'n dra mindre än 0,1 A
 
Last edited:
Nyheter
Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Back
Top