Vätska i oljan?

mutter

Ny medlem
Gick med
19 Jul 2007
Ort
Gävle
Hoj
Honda CBR900RR -98
Jag har kikat runt litegrann och hittat nån tråd där det diskuteras ytligt men har inte känt att jag fått något riktigt svar.

Hursomhelst. Blejden har ju stått ett tag nu och jag började med vinterunderhållet för ett tag sen (byta olja, filter och lite annat som behövdes) och när jag bytt olja och kört igång motorn en sväng så kom det ner lite vitt klet i det lilla fönstret där jag kollar oljenivån. "Lite kondens" tänkte jag och såg till att varmköra den ordentligt några gånger. Jag har varit ner minst en gång i veckan och kört den ordentligt varm. Vissa gånger ser jag fortfarande en gnutta vitt i fönstret och det blir alltid små små bubblor i oljan som försvinner när den stått ett tag. På ytan av oljan i fönstret blir det som ett lager med något större bubblor. Det försvinner också när den fått stå ett tag.

Sedärja. Mer utförligt går nog inte att beskriva det. Frågan är om det helt enkelt är kondens och att det kanske är så att det bildas ny varje gång den fått stå några dagar, eller om det kan vara så att jag får in vatten i oljan. Kommer jag att behöva byta toppackningen? Bör jag byta oljan igen? 600kr helt ny olja är ju kul att slippa kasta bort.

Till det ska nämnas att den stått i varmgarage så jag har inte dragit igång motorn från minusgradigt och att oljenivån inte höjts någonting vad jag kan se sedan jag först hällde i den.
 
Last edited:
Sedär ja...
DU har gjort precis vad man inte ska göra. Varmköra motorn!
När du kör motorn varm är det bara vattnet som blir riktigt varmt, Oljan är fortfarande fisjummen och verkligen suger åt sig mer vatten i den temp den kommer upp i.
Varje gång du startar blir det värre och värre.

Kör 2 mil så blir du av med kondensen. Då belastar du du motorn och får riktig arbetstemperatur på oljan.
Varmkörning är heller inte så bra map att kallstart fyller på med bränsle i motoroljan också. Beror lite på hur fett den går under starten.

På sommaren varmkör man motorn med hjälmen på efter vägen. Kör försiktigt några km, motorn mår väldigt mycket bättre av det!
5 minuter på tomgång värmer bara vatten, till ingen nytta.

Det finns en lite risk att motorn börjar rosta om det är för mycket vatten i oljan. Dock väldigt lite risk. Är oljan ganska ny skulle jag bara låta hojen stå till våren.

Mats
 
Sedärja.

Tack för svaret! Jag hade förberett mig på värre svar så det var ju rätt skönt att höra att det inte verkar vara något fel på motorn. Sen att det verkar vara något fel på mig, det bjuder jag på :banana

Förresten. Måste man ha hjälmen på?
 
Last edited:
Sedärja.

Tack för svaret! Jag hade förberett mig på värre svar så det var ju rätt skönt att höra att det inte verkar vara något fel på motorn. Sen att det verkar vara något fel på mig, det bjuder jag på :banana

Förresten. Måste man ha hjälmen på?

"Förresten. Måste man ha hjälmen på?"
Är du seriös eller ironisk? Det kan gå lika illa under varmkörning som efter varmkörning:tummenupp
 
"Förresten. Måste man ha hjälmen på?"
Är du seriös eller ironisk? Det kan gå lika illa under varmkörning som efter varmkörning:tummenupp
Fast där brukar jag fuska lite, ska jag bara provköra utanför garaget så brukar jag skippa hjälmen. Med hjälmen på hör man betydligt mycket sämre, och kan lätt missa konstiga ljud från motorn :)
 
Fast där brukar jag fuska lite, ska jag bara provköra utanför garaget så brukar jag skippa hjälmen. Med hjälmen på hör man betydligt mycket sämre, och kan lätt missa konstiga ljud från motorn :)

Men NEJ! Tänk om POLISEN ser dig!
 
Fast där brukar jag fuska lite, ska jag bara provköra utanför garaget så brukar jag skippa hjälmen. Med hjälmen på hör man betydligt mycket sämre, och kan lätt missa konstiga ljud från motorn :)

Ta på dig en cykelhjälm eller liknande i alla fall. Onödigt att bli grönsak av något så simpelt.
 
Men NEJ! Tänk om POLISEN ser dig!

En bekant, "Skulle bara" i bästa Alfons Åberg stil. Starta upp Race hojen och köra ner till busshållplatsen en kort sväng och köra in hojen i Bussen.
Hjälm, handskar, eller hjälm. Självklar inte, ska ju bara....
Snorkalla slicks, lite okoncentrerad bromsning, två handflator i asfalten. Båda handen i paket i 2 veckor. Mao inget Race den helgen.

Slutsatts, hjälm på. Man kör MC,
Hjälm av, man kör ingenstanns.

Hur bra är jag själv då...:rodnar :rodnar :rodnar (öhhh, det ska vi inte tala om)

Mats
 
Men NEJ! Tänk om POLISEN ser dig!

:fakta Ja jävlar om man råkar ut för en paragrafryttare typ "Harry batong", finns risk för livstids hallshuggning jäms med knäna på vatten å bröd :D :D :D

Finns ett reportage i länstidningen för Västerås där en hojåkare fick böter för att inte haft sitt vurpollon på när han flyttade på hojen från gata till p-plats... Man funderar på vad som e viktigt ibland :D :D
 
Fast där brukar jag fuska lite, ska jag bara provköra utanför garaget så brukar jag skippa hjälmen. Med hjälmen på hör man betydligt mycket sämre, och kan lätt missa konstiga ljud från motorn :)

Det är sant som du säger, inte så att man aldrig fuskar med sånt men tyvärr är det väll i de lägena de mest onödiga vurporna sker då man lätt är lite okoncentrerad:näsblod.

Nej nu ska jag inte lägga mig i mer, blev lite ot :glömdet
 
Det är sant som du säger, inte så att man aldrig fuskar med sånt men tyvärr är det väll i de lägena de mest onödiga vurporna sker då man lätt är lite okoncentrerad:näsblod.

Nej nu ska jag inte lägga mig i mer, blev lite ot :glömdet

jo. en liten gnutta ot kanske. någon blir säkert arg, MEN:

Finns ett reportage i länstidningen för Västerås där en hojåkare fick böter för att inte haft sitt vurpollon på när han flyttade på hojen från gata till p-plats... Man funderar på vad som e viktigt ibland :D :D

var ju faktiskt det roligaste jag hört på ungefär 4 dagar så det var värt det
 
Finns ett reportage i länstidningen för Västerås där en hojåkare fick böter för att inte haft sitt vurpollon på när han flyttade på hojen från gata till p-plats... Man funderar på vad som e viktigt ibland :D :D
Min polare skulle provköra sin gamla CB750 på sin parkeringsplats, bara starta och fram&tillbaka mellan garagelängorna. Självklart orkade han inte dra på sig hjälmen. Han blev stoppad av en civilare, som kollade körkort å hela kitet. :huvet
 
Nyheter
Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Back
Top