Värstinghojen stoppas av Bosch

Bra att dom ligger tidigt i utveckling då det kommer ett lagkrav på abs.

Hmm, undrar om dom lobbat:gnissla

Intressant att den hindrar bakhjulet från att lätta från marken. Det känns som att det ger längre bromssträcka än att bara fokusera på att hindra låsning? :va
Nja det är väl inte helt säkert.
Att åka med ett hjul i luften kan ju faktiskt ge vissa stabilitetsproblem
för en normalbegåvad förare.
Jag tror att dom flesta av oss bromsar bättre med två kontaktpunkter till marken.

Nja det är väl inte helt säkert.
Att åka med ett hjul i luften kan ju faktiskt ge vissa stabilitetsproblem
för en normalbegåvad förare.
Jag tror att dom flesta av oss bromsar bättre med två kontaktpunkter till marken.
Visst, man ska väl inte sitta i damsadel och virka samtidigt som man bromsar så, men tittar man på SH-segmentet så har iaf alla hojar styrdämpar som tar hand om mycket av oroligheterna under såna inbromsningar. Sen tänker jag väl iofs en hel del racing/bankörning, inte riktigt samma förutsättningar som på allmän väg. En modern (sport)hoj har antagligen mycket bättre bromsar än den har fäste på vägen :)

Dom nämnde inget om det så därför tänker jag fråga ... om man nitar på grus , vad gör den då ?( i och med att det stod att den förhindrar att bakhjulet lyfter, vilket i normala fall icke händer på grusväg) för hellre gör ja en ful stoppie än att måsta panikbromsa på grus och veta att ABS:en inte gör ett skit mot det :gnissla

Dom nämnde inget om det så därför tänker jag fråga ... om man nitar på grus , vad gör den då ?( i och med att det stod att den förhindrar att bakhjulet lyfter, vilket i normala fall icke händer på grusväg) för hellre gör ja en ful stoppie än att måsta panikbromsa på grus och veta att ABS:en inte gör ett skit mot det :gnissla

Något säger mig att när Bosch utvecklar ABS för hojar så tänker man på grushalka... att förhindra att bakhjulet lyfter sig är nog sekundärt. Annars skulle man nog kalla det för något annat än Anti-lock Braking System. ;)

systemet borde kallas anti-stoppie inte abs :) ifall vi pratar sporthoj för att låsa framhjulet när det går rakt gör man ju inte ? man kommer ju up på framhjulet.
men i kurva då blir de annat

Last edited:
Något säger mig att när Bosch utvecklar ABS för hojar så tänker man på grushalka... att förhindra att bakhjulet lyfter sig är nog sekundärt. Annars skulle man nog kalla det för något annat än Anti-lock Braking System. ;)
Man ska nog inte lite helt blint på alla detaljer i en artikel med den rubriken nej, fast å andra sidan, ABS är grymt etablerat och säljer bra, ett ASS-system, Anti Stoppie System, nog inte sälja riktigt lika bra :hihi

12-102_m.jpg

:fakta

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP