Världens fulaste hoj

Fast t.ex. Panigale V4S är ju magiskt vacker, men du kanske bara menade japanska kåphojar? Håller med annars om gathojarna, även de europeiska. MV Agustas Rush 1000 och nya Ducati Monster är ju verkligen inga supermodeller t.ex.
Det är en hårfin gräns tycker jag på V4an. Den första generationen V4S utan vingar var riktigt nice. Men tycker ändå det är lite skumma dragningar av dämpare, vilka bakfälgar man kör osv. Men såklart, (biased, jag vet) Duccarna är ju ändå ljusår snyggare än resten av kåpgänget också. I synnerhet mtp enkelsvingar, och snygga bakdelar. Samtidigt tycker jag ändå att 1199/1299 är snyggare än V4.
 

Knappt 3 dagar kvar på auktionen.
Ligger just nu på €4.400, - men den lär sticka ytterligare:




Att kalla den för HP 2 är dock lite övermaga. Det är inte mycket gjort i motorn.

Att göra en avställningsyta av Hans Muths fantastiska RS-kåpa är ett helgerån.
Här skulle jag velat haft en duktig plastkille som kunde skurit tårtbitar ur originalet och sektionerat ner kåpan från sporttouringformat till en racekåpa värd utstrålningen i övrigt.

Märkligt också hur bra fälgarna från K-serien passar in!
Eker är eker, men detta fungerar över förväntan.
 
Last edited:
Knappt 3 dagar kvar på auktionen.
Ligger just nu på €4.400, - men den lär sticka ytterligare:




Att kalla den för HP 2 är dock lite övermaga. Det är inte mycket gjort i motorn.

Att göra en avställningsyta av Hans Muths fantastiska RS-kåpa är ett helgerån.
Här skulle jag velat haft en duktig plastkille som kunde skurit tårtbitar ur originalet och sektionerat ner kåpan från sporttouringformat till en racekåpa värd utstrålningen i övrigt.

Märkligt också hur bra fälgarna från K-serien passar in!
Eker är eker, men detta fungerar över förväntan.
Ja, vi är säkert alla olika, och den tilltalar förmodligen många.
Jag personligen gillar det mesta.
Det finns en perfektion och finish i det mesta verkar det som, i alla fall av vad man kan se från detaljbilderna.
Färgsättningen är också stilig.
Men......kåpan med framlyset.....herreguuud, det är som en spark på bollan snett bakifrån!
Så där tappar jag bort den helt och hållet, men i övrigt så tar jag av mig hatten för hantverket.
 
Ja, vi är säkert alla olika, och den tilltalar förmodligen många.
Jag personligen gillar det mesta.
Det finns en perfektion och finish i det mesta verkar det som, i alla fall av vad man kan se från detaljbilderna.
Färgsättningen är också stilig.
Men......kåpan med framlyset.....herreguuud, det är som en spark på bollan snett bakifrån!
Så där tappar jag bort den helt och hållet, men i övrigt så tar jag av mig hatten för hantverket.


Mja, tittar man på detaljbilder finns det lite tråkigheter:


4df2223e-73f9-407e-9462-8f84a7e4ef07.jpg

Har man sett en sådan sak är det svårt att få det osett igen, och naturligt att leta efter mer av samma sort.

Men idén gillar jag! En klassisk/modern tolkning av en gammal oilhead airhead airhead airhead, ihopsatt av gamla grejer somliga har liggande i garaget.

Jag håller med: kåpan fungerar inte alls.
Som den är nu.

Men förminskad?

Sektionering är knep från 50-talets kustomscen i Kalifornien. Man ändrar en bils profil genom att ta tvärsnitt rakt igenom hela karossen.

Sectioning-Tuning-chopping-channeling-Erklärung-3.jpg


Man väljer om man vill behålla grundlinjer, eller ändra proportioner.
Det är ett hästejobb såklart, men absolut mindblowing när det gjorts rätt.

Tänk RS-kåpan, som bär en 7" strålkastare i original.
Om man istället utgår från en 5" ³/⁴ strålkastare istället, och formar om kåpan i alla ledder så den harmonierar proportionerligt med originalet...?

Ett hästejobb det med. Förmodligen måste man först göra en plugg, och sedan arbeta i glasfiber.
Tyngre, så klart - men minst lika mindblowing slutresultat som att se en känd kaross, där du först inte kan sätta fingret på vad som är ändrat.

Ja, eller också smäller man på S-kåpan så är det klarrt.

81b052d4d5d257eb3c07b2d2279f208e.png

Det funkade för snart 50 år sedan, och det funkar nu.
 
Last edited:
RS-kåpan är ju helt och hållet funktionellt betingad. Liten nog att tappa funktionen helt om man plockar fem centimeter någonstans.

Smaken är som baken, på bilden har man inte lyckats med annat än att stympa den, men resten av bygget är riktigt fint. Airhead - inte oilhead - och (gissar jag) byggd på en R80/100 GS från sent åttio, början nittio.
 
RS-kåpan är ju helt och hållet funktionellt betingad. Liten nog att tappa funktionen helt om man plockar fem centimeter någonstans.

Smaken är som baken, på bilden har man inte lyckats med annat än att stympa den, men resten av bygget är riktigt fint. Airhead - inte oilhead - och (gissar jag) byggd på en R80/100 GS från sent åttio, början nittio.


F'låt - jag har en oilhead själv, så jag vet skillnaden. Ändrat nu.


Utgångsmaterialet är verkligen R100 RS Mono, med ytterligare förändringar i drivlinan:

R100R swingarm, K1100 cardan.
Wheels with 3 spokes (K type).

Jag hade arbetat vidare med RS-kåpan, förminskat den till att passa hojen i övrigt.
...men hållt en S-kåpa i beredskap.
 
Svår att namnsätta, det är ett Kroatiskt "hemmabygge" från 1950, med en encylindrig motor från 1926.
Den hade förmodligen en praktisk uppgift att fylla.

3_seat_2.jpg
 
Blev lite fel i texten. LE Mk I var på 150cc, Mk II var på 200cc och hade hela 8 Hkr.
Den har en del intressanta detaljer. Monocoqueram i aluminium. Aluminium svingarm. Tvärställd vattenkyld boxer. Kardandrift.
Mest använd som polismotorcykel. Bättre än trampcykel för bypoliserna.
Men så ful att Velocette Owners Club vägrar medlemsskap för LE ägare.
 
Va fan håller BMW på med?
 

Bifogat

  • C8A51FA9-AF6C-4C74-8DD4-9DE58155F1DF.jpeg
    C8A51FA9-AF6C-4C74-8DD4-9DE58155F1DF.jpeg
    618.4 KB · Visningar: 60
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top