Världens fulaste hoj

hållundan

Emozione!
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Kranskommun
Hoj
Monster 1100S 2009 Extra allt
Fast t.ex. Panigale V4S är ju magiskt vacker, men du kanske bara menade japanska kåphojar? Håller med annars om gathojarna, även de europeiska. MV Agustas Rush 1000 och nya Ducati Monster är ju verkligen inga supermodeller t.ex.
Det är en hårfin gräns tycker jag på V4an. Den första generationen V4S utan vingar var riktigt nice. Men tycker ändå det är lite skumma dragningar av dämpare, vilka bakfälgar man kör osv. Men såklart, (biased, jag vet) Duccarna är ju ändå ljusår snyggare än resten av kåpgänget också. I synnerhet mtp enkelsvingar, och snygga bakdelar. Samtidigt tycker jag ändå att 1199/1299 är snyggare än V4.
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.

Knappt 3 dagar kvar på auktionen.
Ligger just nu på €4.400, - men den lär sticka ytterligare:




Att kalla den för HP 2 är dock lite övermaga. Det är inte mycket gjort i motorn.

Att göra en avställningsyta av Hans Muths fantastiska RS-kåpa är ett helgerån.
Här skulle jag velat haft en duktig plastkille som kunde skurit tårtbitar ur originalet och sektionerat ner kåpan från sporttouringformat till en racekåpa värd utstrålningen i övrigt.

Märkligt också hur bra fälgarna från K-serien passar in!
Eker är eker, men detta fungerar över förväntan.
 
Last edited:

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Knappt 3 dagar kvar på auktionen.
Ligger just nu på €4.400, - men den lär sticka ytterligare:




Att kalla den för HP 2 är dock lite övermaga. Det är inte mycket gjort i motorn.

Att göra en avställningsyta av Hans Muths fantastiska RS-kåpa är ett helgerån.
Här skulle jag velat haft en duktig plastkille som kunde skurit tårtbitar ur originalet och sektionerat ner kåpan från sporttouringformat till en racekåpa värd utstrålningen i övrigt.

Märkligt också hur bra fälgarna från K-serien passar in!
Eker är eker, men detta fungerar över förväntan.
Ja, vi är säkert alla olika, och den tilltalar förmodligen många.
Jag personligen gillar det mesta.
Det finns en perfektion och finish i det mesta verkar det som, i alla fall av vad man kan se från detaljbilderna.
Färgsättningen är också stilig.
Men......kåpan med framlyset.....herreguuud, det är som en spark på bollan snett bakifrån!
Så där tappar jag bort den helt och hållet, men i övrigt så tar jag av mig hatten för hantverket.
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Ja, vi är säkert alla olika, och den tilltalar förmodligen många.
Jag personligen gillar det mesta.
Det finns en perfektion och finish i det mesta verkar det som, i alla fall av vad man kan se från detaljbilderna.
Färgsättningen är också stilig.
Men......kåpan med framlyset.....herreguuud, det är som en spark på bollan snett bakifrån!
Så där tappar jag bort den helt och hållet, men i övrigt så tar jag av mig hatten för hantverket.


Mja, tittar man på detaljbilder finns det lite tråkigheter:


4df2223e-73f9-407e-9462-8f84a7e4ef07.jpg

Har man sett en sådan sak är det svårt att få det osett igen, och naturligt att leta efter mer av samma sort.

Men idén gillar jag! En klassisk/modern tolkning av en gammal oilhead airhead airhead airhead, ihopsatt av gamla grejer somliga har liggande i garaget.

Jag håller med: kåpan fungerar inte alls.
Som den är nu.

Men förminskad?

Sektionering är knep från 50-talets kustomscen i Kalifornien. Man ändrar en bils profil genom att ta tvärsnitt rakt igenom hela karossen.

Sectioning-Tuning-chopping-channeling-Erklärung-3.jpg


Man väljer om man vill behålla grundlinjer, eller ändra proportioner.
Det är ett hästejobb såklart, men absolut mindblowing när det gjorts rätt.

Tänk RS-kåpan, som bär en 7" strålkastare i original.
Om man istället utgår från en 5" ³/⁴ strålkastare istället, och formar om kåpan i alla ledder så den harmonierar proportionerligt med originalet...?

Ett hästejobb det med. Förmodligen måste man först göra en plugg, och sedan arbeta i glasfiber.
Tyngre, så klart - men minst lika mindblowing slutresultat som att se en känd kaross, där du först inte kan sätta fingret på vad som är ändrat.

Ja, eller också smäller man på S-kåpan så är det klarrt.

81b052d4d5d257eb3c07b2d2279f208e.png

Det funkade för snart 50 år sedan, och det funkar nu.
 
Last edited:

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
RS-kåpan är ju helt och hållet funktionellt betingad. Liten nog att tappa funktionen helt om man plockar fem centimeter någonstans.

Smaken är som baken, på bilden har man inte lyckats med annat än att stympa den, men resten av bygget är riktigt fint. Airhead - inte oilhead - och (gissar jag) byggd på en R80/100 GS från sent åttio, början nittio.
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
RS-kåpan är ju helt och hållet funktionellt betingad. Liten nog att tappa funktionen helt om man plockar fem centimeter någonstans.

Smaken är som baken, på bilden har man inte lyckats med annat än att stympa den, men resten av bygget är riktigt fint. Airhead - inte oilhead - och (gissar jag) byggd på en R80/100 GS från sent åttio, början nittio.


F'låt - jag har en oilhead själv, så jag vet skillnaden. Ändrat nu.


Utgångsmaterialet är verkligen R100 RS Mono, med ytterligare förändringar i drivlinan:

R100R swingarm, K1100 cardan.
Wheels with 3 spokes (K type).

Jag hade arbetat vidare med RS-kåpan, förminskat den till att passa hojen i övrigt.
...men hållt en S-kåpa i beredskap.
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Svår att namnsätta, det är ett Kroatiskt "hemmabygge" från 1950, med en encylindrig motor från 1926.
Den hade förmodligen en praktisk uppgift att fylla.

3_seat_2.jpg
 

Micke R

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 May 2014
Ort
Höglandet
Hoj
7 singlar och 5 par -51 till -13
Blev lite fel i texten. LE Mk I var på 150cc, Mk II var på 200cc och hade hela 8 Hkr.
Den har en del intressanta detaljer. Monocoqueram i aluminium. Aluminium svingarm. Tvärställd vattenkyld boxer. Kardandrift.
Mest använd som polismotorcykel. Bättre än trampcykel för bypoliserna.
Men så ful att Velocette Owners Club vägrar medlemsskap för LE ägare.
 

Baua

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Aug 2011
Ort
Grödinge
Hoj
1988 Suzuki GSX-R 1100 mfl
Va fan håller BMW på med?
 

Bifogat

  • C8A51FA9-AF6C-4C74-8DD4-9DE58155F1DF.jpeg
    C8A51FA9-AF6C-4C74-8DD4-9DE58155F1DF.jpeg
    618.4 KB · Visningar: 60
Nyheter
Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

Top