Världens bästa vinterbil?

• Thread starter Thread starter Teo
  • Start date Start date
Ja det känns som att det borde finnas flera alternativ. Eller gör det inte det? Nyare PB med vettig 4wd..?

Jag vet iaf vad jag hade valt mellan.
Audi A4 med stor dieselspis och 4wd eller BMW 3 serie med stor dieselspis och 4wd.

Ligger ju mellan exakt dessa bilar (ev 1,8t Q resp 325xi) problemet är den där jevvla skatten. 8 kakor bah!

Jag fullkomligt älskar riktiga fyrhjulsdrivna bilar, stora bilar, bilar med bra prestanda.

Men behöver jag något av det?

Man spar ju faktiskt flera deciliter milen på en liten bil, en tvåhjulsdriven bil, en slö bil...

Bara där sparade jag 3deciliter....

(sen är mitt organ av sådan storlek att jag inte behöver blinga med bilen)

Ligger ju mellan exakt dessa bilar (ev 1,8t Q resp 325xi) problemet är den där jevvla skatten. 8 kakor bah!

Då ska jag gör det lätt för dig min vän.

Audi A4 Kombi = Snygg!
Audi A4 Sedan = Ser helt okej ut
BMW 3XX Kombi = Ful
BMW 3XX Sedan = Grymt snygg!!

Det var väl enkelt? För alla tycker väl lika? ;)

Jag fullkomligt älskar riktiga fyrhjulsdrivna bilar, stora bilar, bilar med bra prestanda.

Men behöver jag något av det?

Man spar ju faktiskt flera deciliter milen på en liten bil, en tvåhjulsdriven bil, en slö bil...

Bara där sparade jag 3deciliter....

(sen är mitt organ av sådan storlek att jag inte behöver blinga med bilen)

Vad skönt att Jag har så liten penis då så Jag kan köpa mig en riktig vinterkombi. För det vet ju ALLA att tjejerna tänker "se där åker en så´n där silvergrå kombi med dragkrok. Han måste kompensera för liten penis"

Det kan ju vara så att jag VILL ha en bra 4x4 kombi för att Jag gillar dom och att Jag inte vill ha en pissvolvo där hjullagren ger upp efter 4000 mil för att volvo snålat med godset i dom.

Ni resonerar att ni sparar när ni köper bilar ni skulle välja i andra hand för att de drar lite mindre, Jag resonerar så att Jag kastar vart enda öre i sjön om Jag köper något Jag inte vill ha.

edit: Nu har Jag suttit och reta upp mig. Det är ju som att ge sig in i en tråd om vilken 1 liters R-hoj någon ska ha får både gata och banbruk och föreslå att denne köper sig en ER6 i stället? Får du in ett helt trumset i en liten bil? Kan du dra upp båtar med en liten framhjulsdriven bil? Är en liten framhjulsdriven bil att rekomendera om du ska åka många längre sträckor i vinter med en hel del packning? Av någon anledning startade Jag tråden om just dessa bilar.... Det är ju inga bentleys det handlar om utan tyska gubbkombis.

Last edited:
Då ska jag gör det lätt för dig min vän.

Audi A4 Kombi = Snygg!
Audi A4 Sedan = Ser helt okej ut
BMW 3XX Kombi = Ful
BMW 3XX Sedan = Grymt snygg!!

Det var väl enkelt? För alla tycker väl lika? ;)

Det ska vara kombi. Hur kan du tycka bmw´n är ful?
Här är min förra...

Bifogat

• DSC00440mini.jpg
    DSC00440mini.jpg
    121.9 KB · Visningar: 69
  • DSC00499mini.jpg
    DSC00499mini.jpg
    132 KB · Visningar: 69
Vad skönt att Jag har så liten penis då så Jag kan köpa mig en riktig vinterkombi. För det vet ju ALLA att tjejerna tänker "se där åker en så´n där silvergrå kombi med dragkrok. Han måste kompensera för liten penis"

Det kan ju vara så att jag VILL ha en bra 4x4 kombi för att Jag gillar dom och att Jag inte vill ha en pissvolvo där hjullagren ger upp efter 4000 mil för att volvo snålat med godset i dom.

Ni resonerar att ni sparar när ni köper bilar ni skulle välja i andra hand för att de drar lite mindre, Jag resonerar så att Jag kastar vart enda öre i sjön om Jag köper något Jag inte vill ha.

Oj, du borde skaffa bättre på fötterna, du verkar ha en öm tå.
Vad ska du ha fyrhjulsdriften på en Audi/BMW kombi till?
Kör du ofta i terrängen med en sån?

Kör NÅGON ofta i terrängen med en sådan? Bättre på fötterna om vad? Läs edit i föregående inlägg. Jag hajar inte varför du hackar?

Det ska vara kombi. Hur kan du tycka bmw´n är ful?
Här är min förra...

Ful är den inte, jag överdrev lite. Men jag tycker inte att den är så himla snygg heller, jag kan inte sätta fingret på det jag inte gillar. Det bara är så.

Det ända vettiga tipset jag kan ge dig är, Provkör.

Ful är den inte, jag överdrev lite. Men jag tycker inte att den är så himla snygg heller, jag kan inte sätta fingret på det jag inte gillar. Det bara är så.

Det ända vettiga tipset jag kan ge dig är, Provkör.

Smaken är delad so msagt. Jag tycker ådi A4 har för mycket överhäng fram och bak, ser ut som den delar platta med A3 men Jag måste prova en sådan. 330xi har Jag haft 2 så där vet Jag vad Jag tycker.

Kör NÅGON ofta i terrängen med en sådan? Bättre på fötterna om vad? Läs edit i föregående inlägg. Jag hajar inte varför du hackar?

Är det inte vettigare att spara in både dom extra pengar fyrhjulsdriften kostar och en eller två deciliter soppa per mil än att släpa på två drivaxlar som du har nytta av ungefär 1-3% av tiden du kör?

En fyrhjulsdriven Audi drar mer soppa, accar sämre, bullrar mer, kostar mer och har sämre utrymmen än samma bil med tvåhjulsdrift.

Vinterbil = Fyrhjulsdrift är bara skrattretande, folk kör ju inte ens sina tvåhjulsdrivna bilar så att det släpper.
Jag har dragit biltrailers med framhjulsdrivna drag-bilar massor med vintrar, det går utmärkt det med...

Angående bättre på fötterna, har man dåligt på fötterna kan man få ont i dom, ont i fötterna = ömma tår.....

Man köper inte en fyrhjulsdriven kombi byggd för landsvägsbruk för att köra i terräng med ju. :7peta
Personligen så kör jag en fyrhjulsdriven audi av den anledningen att fyrhjulsdrift ger ofantligt mycket bättre väggrepp i nästan alla situationer. Man tar sig fram när man ska kolla till sommarstugan även om det inte är nyplogat. Du kommer iväg från rödljusen bättre. Du kan köra om såskoppar efter vintervägarna även om det är lite moddigt.
Jag förstår heller inte dom som köper en stor SUV med förhöjd markfrigång som knappt grejar en lite sämre skogsväg utan att riskera att man eldar upp diffarna. Dom drar bara mer bränsle utan att det händer något särskilt när du trampar på gasen. (Volvo XC90 klarar ju inte ens att man sätter på reservhjulet som volvo själva levererar med bilen utan att bränna fyrhjulsdriften) Men förväxla inte dom med landsvägsbilar med fyrhjulsdrift. Dom drar marginellt mer bränsle än en tvåhjulsdriven men man får en bil som faktiskt fungerar bättre på vinterväg när det är lite sämre före. (Och för all del på fuktig asfalt också)
Var och en har sina preferenser. Vill man spara pengar genom att köpa en mindre tvåhjulsdriven bil så gör man det. Vill man ha en fyrhjulsdriven landsvägskombi för att man vill ha lite bättre väghållning vid dåligt väglag och ta sig iväg bättre vid rödljusen på vintern så väljer man det.
Personligen så säger jag att. -En gång fyrhjulsdrift, alltid fyrhjulsdrift.

Är det inte vettigare att spara in både dom extra pengar fyrhjulsdriften kostar och en eller två deciliter soppa per mil än att släpa på två drivaxlar som du har nytta av ungefär 1-3% av tiden du kör?

En fyrhjulsdriven Audi drar mer soppa, accar sämre, bullrar mer, kostar mer och har sämre utrymmen än samma bil med tvåhjulsdrift.

Vinterbil = Fyrhjulsdrift är bara skrattretande, folk kör ju inte ens sina tvåhjulsdrivna bilar så att det släpper.
Jag har dragit biltrailers med framhjulsdrivna drag-bilar massor med vintrar, det går utmärkt det med...

det finns mycket man KAN göra. Det GÅR att åka knallert till Piteå men Jag sitter hellre i en PB. Hade Jag inte råd utan skulle ta ett lån så skulle Jag aldrig köpa en bil för 150-200 kakor. Däremot är det helt underbart att sitta i en tung, tysk bil med 4x4 och vrida iväg på en vinterväg.

Angående bättre på fötterna, har man dåligt på fötterna kan man få ont i dom, ont i fötterna = ömma tår.....

kopplade det efter en stunds huvudbry...

det finns mycket man KAN göra. Det GÅR att åka knallert till Piteå men Jag sitter hellre i en PB. Hade Jag inte råd utan skulle ta ett lån så skulle Jag aldrig köpa en bil för 150-200 kakor. Däremot är det helt underbart att sitta i en tung, tysk bil med 4x4 och vrida iväg på en vinterväg.

kopplade det efter en stunds huvudbry...

Ja, jag har ju som sagt inget emot FORDONEN i sig, jag har själv kört omkring med en höjd Land-Rover med 35" däck på, men då för att jag ägnade mig åt terrängkörning.

Men själv tycker jag inte att jag ska åka omkring i onödigt stor bil, med onödigt stor bränsleförbrukning och frakta tre kubikmeter luft, när jag den enstaka gången jag ska åka till fjälls med mycket packning skulle klara mig lika bra med en Polo och en takbox.

För handen på hjärtat, oftast sitter du själv i bilkö på väg till eller från jobbet på isfria vägar.

Spar pengarna från bilen/soppan och lägg dom på en vettig hobby, som motorcykelåkning med +150hk ett smalt jäkla drivhjul som enda kontakt med vägen och en nödtorftig passagerardyna...
Då har du ju råd att byta hoj ofta.

Jag skulle vilja veta varifrån du fått siffran 1-2 deciliter mer/mil för en fyrhjulsdriven. Att den drar lite mer vet jag men några sådana siffror vågar jag lova att det inte skiljer. Vid en vinterresa upp till åre för ett antal år sedan gjorde min fyrhjulsdrivna Audi S6 Avant av med 2 liter mer än kollegans tvåhjulsdrivna A6 2,6 Avant på drygt 50 mil. Då är min bil avsevärt tyngre, fyrhjulsdriven och har betydligt fler hästar.

Beroende på modell så skiljer det 0,5-1 dl/mil i bränsleförbrukning mellan framhjulsdrift och fyrhjulsdrift på audibilarna. Skillnaderna i acceleration rör sig om enstaka tiondelar och det är på torr asfalt. I alla andra väglag vinner fyrhjulsdriften. Jag lovar. Jag har provat både och under över 10 års tid och kört närmare 25 000 mil audi.

Det extra bullret har inte jag märkt något av. Om du har en centrerad kardan så tillför inte fyrhjulsdriften något i vägljud som man som gemene man märker av (Inte jag i alla fall). Möjligt att du kan mäta dig till en skillnad men jag betvivlar det.

Det går utmärkt att dra ganska tunga släp med en tvåhjulsdriven bil. Jag har provat det med men det går faktiskt bättre med en fyrhjulsdriven. Jag har vid några tillfällen fått hjälpa vänner som fastnat med tunga släp och tvåhjulsdrift i motlut och det har inte varit några problem att ta sig iväg med fyrhjulsdriften. Anser du inte att du behöver fyrhjulsdriften så strunta i den då. Jag personligen vill ha den och använder den.

Ja, jag har ju som sagt inget emot FORDONEN i sig, jag har själv kört omkring med en höjd Land-Rover med 35" däck på, men då för att jag ägnade mig åt terrängkörning.

Men själv tycker jag inte att jag ska åka omkring i onödigt stor bil, med onödigt stor bränsleförbrukning och frakta tre kubikmeter luft, när jag den enstaka gången jag ska åka till fjälls med mycket packning skulle klara mig lika bra med en Polo och en takbox.

För handen på hjärtat, oftast sitter du själv i bilkö på väg till eller från jobbet på isfria vägar.

Spar pengarna från bilen/soppan och lägg dom på en vettig hobby, som motorcykelåkning med +150hk ett smalt jäkla drivhjul som enda kontakt med vägen och en nödtorftig passagerardyna...

Jag gillar att ha en bra bil. Kombi måste Jag ha för trummorna. Däremot är Jag som Jag sa HELT öppen för mindre motorer, där av tråden. Sneglar på 1.8t ju...
Hoj behöver Jag inte byta så mycket. Min surgixxer funkar fint! Jag jobbar inte 9-5 och pendlar inte mycket, däremot kommer Jag nog damma fram och tillbaka mellan sthlm-jämtland en del och det är värt mycket med 4x4, tyngd i bilen och dubb när man sitter som på nålar 30 mil i sträck då det visade sig vara ishalka (Jag har gjort det i golf -99:a). Man är helt slut när man är framme.

Någonting Jag inte förstår doch är hur folk kan haka upp sig på vad en bil drar milen... Jag vill ha liten motor pga försäkringen. De stora kostnaderna är värdeminskning, försäkring och service, mm. Om den drar 0,65 eller ,93 gör ju 2 kakor på ett år och hör ju då till de allra minsta kostnaderna.

Dessutom så köper folk nya 22" bbs till sina 323 cupé och har inte plats med orginalfälgar i garaget i haninge så man kan köpa kompletta 17" alufälg med asfräsha däck för 4 kakor på blocket vilket man inte kan göra till t ex Saab i samma utsträckning.

Last edited:

Frågade han hur han skulle kunna rädda ozonskiktet eller?

Han verkar ju ha råd med en fin motorcykel OCH en fin bil. Svider det så får du väl läsa en annan tråd?

Jag borde inte hetsa upp mig med Guw väger på gränsen till spam med sitt resonemang. Vad Jag tror är att han vill få förklarat för sig vilken karl han är som minnsan inte räds vinterväglag uppe vid polcrkeln med hundsimm och att Jag är en töntig sthlmare som "tror" Jag behöver 4x4... Om det är vad som krävs för att tysta gnabbet från norr så bjuder jag på det men Jag kan då inte komma ifrån den han sa om sin a genitalier.... Varför böhöver du den bekräftelsen?

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT