Världens bästa vinterbil?

• Thread starter Thread starter Teo
  • Start date Start date
Vet inte vad du har haft för audi ( eller är det bara hörsägen att dom är dyra, det låter så iaf med tanke på det du skriver), men mina ( 1st 100 avant -94 & en A8 4.2Q -98 ) var inte dyrare än kompisars Volvo 855 samt BMW 535 )...................

Vad är det för delar du anser är så dyrt på VW/Audi ?

Alla delar. Ta småsaker som t ex clips till panel som kostar 16 spänn för bmw, de kostar upp emot 30-40 spänn på ådi. polaren servade sin surpassat för 11 papp utan att det var något merkvärdig service. Min 330 xi kostade 5 för stora.
En annan polare köpte ena hela framlyktan till sin golf för ett av hans inre organ... Tror att ådi är samma där.

Jag är ju sugen på audi så det är inte så att Jag är anti på något sätt men Jag har handlat lite bmw-delar och blev förvånad hur billigt allt var.

Vil du ha den bästa vinterbilen finns det nog bara ett val...
http://www.blocket.se/vi/13060850.htm?ca=1_10_s

Över min döda kropp att Jag tjöper en gammal Lancia :arsele

köp en Audi A4 Quattro! Doesn't get any better than that! Alla bilar kostar att underhålla, så glöm den kostnaden. Viktigast är att du är happy med det du kör i dagligen, och Audi is awesome!

Som sagt så är den hetaste alternativet just nu till XI´n men det är lite tråkigt att bara kolla på de två. Jag vet inte om Jag har glömt någon bil. Vill inte ha "kul" vinterbil och åka och spänna mig vid nå´n mack i Dorotea utan en gubbkombi med 4x4 och klappljud när man smäller igen dörren.

Last edited:
Konstigt att ingen har sågat Mercedes 4-Matic vid fotknölarna ännu.

-Då gör jag det.

Funkar säkert bra när det är helt, men det brukar gärna vilja gå sönder... Dyrt att laga är det också.

Konstigt att ingen har sågat Mercedes 4-Matic vid fotknölarna ännu.

-Då gör jag det.

Funkar säkert bra när det är helt, men det brukar gärna vilja gå sönder... Dyrt att laga är det också.

Har fått höra från olika holl att maticen på C-class och även S-class är HELT ok medans E-classens system lämnar lite över att önska.

C-classen är högintressant då den är jevvligt snygg + att Jag närmar mig 30 med stormsteg:gnissla

Vill inte ha "kul" vinterbil och åka och spänna mig vid nå´n mack i Dorotea utan en gubbkombi med 4x4 och klappljud när man smäller igen dörren.

Ska du komma till Dorotea och spänna dig så är det torget som gäller, inte bensinmackarna (bara så du vet). :tummenupp

Ska du komma till Dorotea och spänna dig så är det torget som gäller, inte bensinmackarna (bara så du vet). :tummenupp

Haha. Tänk så fisigt av mig att stå helt själv med min audi 100 och varva vid uno-x macken:D

Sluttjafsat... Audi 200 TurboQuattro 20v är det som gäller på vintern. Då har du både skoj, åker bekvämt plus att du kan ta dig ur snömodden när du kört fast. =D

Sluttjafsat... Audi 200 TurboQuattro 20v är det som gäller på vintern. Då har du både skoj, åker bekvämt plus att du kan ta dig ur snömodden när du kört fast. =D

Prestanda är inte proriterat. Kvalle, komfort och egenskaper.

Jag närmar mig 30 med stormsteg:gnissla

känns som att det är Volvodags :D

Varför lämna ett vinnande koncept med Bimmern?

Läste i ditt första inlägg att 25:an kunde vara ett alternativ och jag vill hävda att BMW´s 2,5-literssexa är en av världens bästa. Tillräckligt bra prestanda och efter ett par tusen mil blir den bränslesnål utav bara helvete.

Har en 525:a -03 (och så fick jag det sagt) och den fan fick jag att dra 0,72 liter/mil fullpackad med barn och tjej. Iofs var det vid vinterväglag (körde rätt försiktigt) men jag måste säga att det är imponerande siffror för en 6:a :tummenupp

Nya 525:an har väl en mer uppskruvad motor men den borde kunna dra lika lite.

Edit: Idag skulle jag garanterat satsa på en diesel, kör man över 1500 mil per år så lönar det sig, dessutom får man viss rabatt på vägskatten pga dieselpartikelfiltret som finns i moderna dieselmaskiner.

Last edited:
Prestanda är inte proriterat. Kvalle, komfort och egenskaper.

Komforten är bra mycket bättre än i många moderna bilar.

'Kvallen' på sakerna är mycket bra så länge det inte är söndertrimmat.

'Egenskaper' - Om du menar hur den beter sig på vägen så är den ju inte så svårframförd med tanke på storleken. Låsbar diff... hur många bilar idag hittar du det på förutom riktiga terrängfordon.

Prestanda - En original är inget effektmonster. Är ju mindre kräm i dem än ZuBaRrRrRUY EmPrÄzZa.

känns som att det är Volvodags :D

Varför lämna ett vinnande koncept med Bimmern?

Läste i ditt första inlägg att 25:an kunde vara ett alternativ och jag vill hävda att BMW´s 2,5-literssexa är en av världens bästa. Tillräckligt bra prestanda och efter ett par tusen mil blir den bränslesnål utav bara helvete.

Har en 525:a -03 (och så fick jag det sagt) och den fan fick jag att dra 0,72 liter/mil fullpackad med barn och tjej. Iofs var det vid vinterväglag (körde rätt försiktigt) men jag måste säga att det är imponerande siffror för en 6:a :tummenupp

Nya 525:an har väl en mer uppskruvad motor men den borde kunna dra lika lite.

Edit: Idag skulle jag garanterat satsa på en diesel, kör man över 1500 mil per år så lönar det sig, dessutom får man viss rabatt på vägskatten pga dieselpartikelfiltret som finns i moderna dieselmaskiner.
Du har nog rätt och har kanske lyckats genomskåda mig genom raderna. Jag var så sjukt nöjd med den (dom, har haft 2). Så den börjar dra mindre efter ett tag?

Det finns ju 330 XD/XDA men den har så SJUUUKT dur skatt. 8 kakor elle något. De där miljödispenserna får man väl bara för upp till 2 lite eller något va?

Du har nog rätt och har kanske lyckats genomskåda mig genom raderna. Jag var så sjukt nöjd med den (dom, har haft 2). Så den börjar dra mindre efter ett tag?

Det finns ju 330 XD/XDA men den har så SJUUUKT dur skatt. 8 kakor elle något. De där miljödispenserna får man väl bara för upp till 2 lite eller något va?

Skit i 330 D. Sitter samma rova i 325 D nuförtiden konstigt nog till skillnad från 5-serien. Den är elektronsikt nedtrimmad i förhållande till 330´n. En sådan har jag lyckats köra på 0,5 liter/mil på en fartkameraprydd väg. Blandad körning 0,6-0,65 men så är jag rätt kåt på gasen också. Gryyyyymt vrid :tummenupp men om sanningen skall fram så är man småsugen på att chippa den så att den har 330´s prestanda :yoparty

Skit i 330 D. Sitter samma rova i 325 D nuförtiden konstigt nog till skillnad från 5-serien. Den är elektronsikt nedtrimmad i förhållande till 330´n. En sådan har jag lyckats köra på 0,5 liter/mil på en fartkameraprydd väg. Blandad körning 0,6-0,65 men så är jag rätt kåt på gasen också. Gryyyyymt vrid :tummenupp

Men den finns inte med x-drive:mad: Annars hade saken varit skäggbiff. bmw´s fyrhjulsdrift är helt underbar och ett måste för mig.

Men den finns inte med x-drive:mad: Annars hade saken varit skäggbiff. bmw´s fyrhjulsdrift är helt underbar och ett måste för mig.

Hehe....de är taktiska våra tyska vänner. :D
Jag som bor i urskogen borde nog skaffa mig en sån där!
Får väl göra mig av med tanten så att man har råd. :näsblod

Nu ska jag inte spamma sönder din tråd :pannkyss

Nyheter
Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna