Världens bästa vinterbil?

• Thread starter Thread starter Teo
  • Start date Start date
Hehe....de är taktiska våra tyska vänner. :D
Jag som bor i urskogen borde nog skaffa mig en sån där!
Får väl göra mig av med tanten så att man har råd. :näsblod

Nu ska jag inte spamma sönder din tråd :pannkyss

Det är lugnt! Kan vara bra med någon på "min sida" också mot dessa lancia, saab, subaru aktivister...

Du skulle testa x:en, den är grym.

Jag har ett repotage om "roligaste vinterbilen" i teknikens värld där de kör impreza, evo 6 , 911 4x4, golf 4-motion , mfl + 330XDA Touring på nå´n testbana uppe li lapphelvetet nå´nstans.

De börjar med att hacka på bmw´n "för att de måste" skriver de sen men i slutet konstaderade dom att den var snabbast runt banan med alla förare och då är det en automatväxlad dieselkombi!:D

Du har inte funderat på en helt vanlig svenne pansarvagn modell Volvo 240 , 740 ??

Varför lägga en massa pengar på en vinterbil ?

Varför köpa något man inte vill ha?

Om du polar med en tjej så spricker ditt resonemang för i det fallet kan jag lova att du har "köpt" något du inte vill ha.
Ge det hela ett par år så kommer du att inse det :D

Jag har så svårt att låta bli...........

Om du polar med en tjej så spricker ditt resonemang för i det fallet kan jag lova att du har "köpt" något du inte vill ha.
Ge det hela ett par år så kommer du att inse det :D

Jag har så svårt att låta bli...........

Polar med tjej gör jag inte. Och även om/när Jag gör det så köper Jag ingen bil Jag inte vill ha.

Mår man som en prins när man kör bilen så är den värd 200 kakor men om man svär åt varje lite man tankar i skithögen man snålat till sig så kan det vara 30 kakor i sjönn. Så resonerar Jag i alla fall... men vad vet Jag, Jag är ju bara gud och allsmäktig :)

Audi Quattro eller Subaru är de enda personbilarna som har fyrhjulsdrift värd namnet. :fakta

Audi Quattro eller Subaru är de enda personbilarna som har fyrhjulsdrift värd namnet. :fakta

håller med, men jag är nog lite yrkesskadad...
varför inte köpa en TT? dock haldex i dom men funkar mycket bra i alla fall.. bör dock va nya TTn gamla ser ju ut som skit och är inte hälften så rolig som nya.

Alla delar. Ta småsaker som t ex clips till panel som kostar 16 spänn för bmw, de kostar upp emot 30-40 spänn på ådi. polaren servade sin surpassat för 11 papp utan att det var något merkvärdig service. Min 330 xi kostade 5 för stora.
En annan polare köpte ena hela framlyktan till sin golf för ett av hans inre organ... Tror att ådi är samma där.

Jag är ju sugen på audi så det är inte så att Jag är anti på något sätt men Jag har handlat lite bmw-delar och blev förvånad hur billigt allt var.

Ang..servicen på din kompis passat så låter det som dom gjorde mycket mer än servade. 1500mil-service på en A8 4.2 Q kostade mig knappt 6000:- hos audi.
Och , hur många clips till panelen har du tänkt att köpa ?
Vad kostar en komplett lykta till en 330i ?

Ang..servicen på din kompis passat så låter det som dom gjorde mycket mer än servade. 1500mil-service på en A8 4.2 Q kostade mig knappt 6000:- hos audi.
Och , hur många clips till panelen har du tänkt att köpa ?
Vad kostar en komplett lykta till en 330i ?

Jag har själv inte köpt audidelar men Jag har en polare som är audifreak och har flera st som har river och meckar med. Jag vet att det är dyra delar till vw och han säger att auti är lika dyra. När johan bytte bromsar på sin golf gick dom på över 3 kakor per sida medans 7-seriens kostar 1500 spänn.

Varför? Inte för Jag har något mot någon av dom men varfär finns inga andra alternativ? golf/passat har ju samma4x4 som quattro va? I deknikens värld hyllade dom X-drive i den artikeln Jag har. Ska försöka hitta den på nätet.

Det verkar som den recensionen är borta... Har letat men hittar inget. Roligaste vinterbilen eller något hette det tror Jag.
http://www.teknikensvarld.se/provkorningar/bmw_1/bmw_330xi/index.xml

Last edited:
Jag har själv inte köpt audidelar men Jag har en polare som är audifreak och har flera st som har river och meckar med. Jag vet att det är dyra delar till vw och han säger att auti är lika dyra. När johan bytte bromsar på sin golf gick dom på över 3 kakor per sida medans 7-seriens kostar 1500 spänn.

Varför? Inte för Jag har något mot någon av dom men varfär finns inga andra alternativ? golf/passat har ju samma4x4 som quattro va? I deknikens värld hyllade dom X-drive i den artikeln Jag har. Ska försöka hitta den på nätet.

Ska man vara noggrann så är det faktiskt så att Audi generellt sett har något dyrare delar än VW men det är en marginell skillnad för det mesta. Din polare Johan som bytte bromsar till en Golf för 3000 kan inte ha köpt original eller så har han blivit grundlurad. För dom pengarna kan du nästan byta bromsarna på min Audi S6 och den tillhör dom dyrare bland audibilarna vad gäller reservdelar. Jag vågar lova att bromsarna på en av standardmodellerna på Audi inte är mycket dyrare än vad dom är till BMW:n.
12000 milaservicen på min S6 gick på 9000 så den som gör en standard 1500 milaservice på en passat för 11000 har blivit grundlurad för den ska inte kosta så mycket. Det är ju bara olja och filter som byts vid 1500 mil.

Golf/Passat använder sig av Haldex i sin fyrhjulsdrift medan Audi använder Torsendiff. Skillnaden mellan dom är att Haldex innebär att bilen normalt är tvåhjulsdriven (framhjul på VW) och bakhjulen kopplas in när framhjulen roterar fortare på grund av hjulspin. Typiskt sett tar den 1/6 varv innan bakhjulen börjar hjälpa till om jag inte minns fel. En bil med haldex kommer att bete sig mest som en framhjulsdriven bil med bättre väggrepp om du inte pressar den väldigt hårt.
Torsen som audi använder är konstant fyrhjulsdrift och den fördelar kraften mellan hjulparen helt utan fördröjningar eftersom den är helt mekanisk och inte behöver input från någon dator. Den är av typen proportionellt fördelande. Dom nyare kan fördela upp till 90% av kraften till det hjulpar som har bäst fäste. Sen brukar ABS:en gå in och hjälpa till om det är extremt halt eftersom quattro är beroende av att det finns i alla fall lite grepp.
Haldex ger en framhjulsdriven bil som kan lägga till drivning på bakhjulen och den beter sig därefter medan Torsen är en konstant fyrhjulsdriven bil och en i vissa lägen mer svårhanterlig karakteristik men otroligt mycket skönare känsla enligt mig. En bil med Torsen tar en bil med haldex i acc från rödljusen på halt underlag varje gång.

Slutsatsen är. Välj typ av fyrhjulsdrift efter vad du vill ha bilen till och vilken känsla den ger dig. Om jag inte minns fel så är BMW:s X-drive av samma typ som haldex. Likaså känslan i bilen både vad gäller inredning och väghållning/komfort.

Att VW/Audi skulle vara dyrare att äga än en BMW tror jag är båg. I alla fall om man kollar siffror på ägandekostnader enligt Vi bilägare eller konsumentverket. Dom ligger båda i det övre skicktet av bilar och är följdaktligen lite dyrare att reparera än exempelvis en volvo men...

Provkör och välj den du gillar bäst för dom pengar du vill lägga ut. Det är ju du som ska ha bilen. Frågar du mig så väljer jag Audi alla dagar i veckan men det är för att jag gillar den fyrhjulsdriften och den väghållningen. Stabil som tåget.

...........................

Slutsatsen är. Välj typ av fyrhjulsdrift efter vad du vill ha bilen till och vilken känsla den ger dig. Om jag inte minns fel så är BMW:s X-drive av samma typ som haldex. Likaså känslan i bilen både vad gäller inredning och väghållning/komfort.

Att VW/Audi skulle vara dyrare att äga än en BMW tror jag är båg. I alla fall om man kollar siffror på ägandekostnader enligt Vi bilägare eller konsumentverket. Dom ligger båda i det övre skicktet av bilar och är följdaktligen lite dyrare att reparera än exempelvis en volvo men...

Provkör och välj den du gillar bäst för dom pengar du vill lägga ut. Det är ju du som ska ha bilen. Frågar du mig så väljer jag Audi alla dagar i veckan men det är för att jag gillar den fyrhjulsdriften och den väghållningen. Stabil som tåget.

Cool, har ingen koll på ådi/vw. Gillar A4:an faktiskt. BMW hade nå´n ny X-drive om det var från 03 eller något som fick asbra recenssioner. Det sköna med den är att den i utgångsläge levererar 67% bak och 33% fram Eller något i den stilen (alltid olika uppgifter) så den är jäkligt lättkörd även för ovana 4x4-sladdare.
Det Jag vet är att bmw är mycket billigare att köpa delar till än vad folk tror och att vw-gruppen är bra dyrare på tillbehör. Dock kostar bmw asmycket i inköp och har dyrare försäkring.
Jag siktar på en bil som är ett par år och har 6-8 tusen mil. De har oftast tappat halva nypriset i värdeminskning men när fortfarande "ny bil"

lutsatsen är. Välj typ av fyrhjulsdrift efter vad du vill ha bilen till och vilken känsla den ger dig. Om jag inte minns fel så är BMW:s X-drive av samma typ som haldex. Likaså känslan i bilen både vad gäller inredning och väghållning/komfort

De IX jag har kört är konstant överstyrda för att efterlikna en bakhjulsdriven bil. Diff bak och mellan som standard. Samma sak gäller Porsche Cayenne.

A4/A6 är inte bland de mest förutsägbara går ofta sönder, ohållbar farmvagn om man kör grusväg och de nya motorerna dricker tokmycket olja. Nä jag gillar dem inte.

Longlife bilarna får ta 5dl/100mil eller då 5liter olja på 1000mil. Man måste in till verkstad och släcka lampa varje gång oljenivån har varit för låg. Gäller iaf de senaste.

Last edited:
Har kört Dkw...(a4) i sju år. Med normal skötsel har det bara varit ett fel på bilen, en tändförstärkare (tror jag det heter). VAG verkstaden tog inget för arbetet (felsökning+byte) !
/Peter

Golf/Passat använder sig av Haldex i sin fyrhjulsdrift medan Audi använder Torsendiff. Skillnaden mellan dom är att Haldex innebär att bilen normalt är tvåhjulsdriven (framhjul på VW) och bakhjulen kopplas in när framhjulen roterar fortare på grund av hjulspin. Typiskt sett tar den 1/6 varv innan bakhjulen börjar hjälpa till om jag inte minns fel. En bil med haldex kommer att bete sig mest som en framhjulsdriven bil med bättre väggrepp om du inte pressar den väldigt hårt.
Torsen som audi använder är konstant fyrhjulsdrift och den fördelar kraften mellan hjulparen helt utan fördröjningar eftersom den är helt mekanisk och inte behöver input från någon dator. Den är av typen proportionellt fördelande. Dom nyare kan fördela upp till 90% av kraften till det hjulpar som har bäst fäste. Sen brukar ABS:en gå in och hjälpa till om det är extremt halt eftersom quattro är beroende av att det finns i alla fall lite grepp.
Haldex ger en framhjulsdriven bil som kan lägga till drivning på bakhjulen och den beter sig därefter medan Torsen är en konstant fyrhjulsdriven bil och en i vissa lägen mer svårhanterlig karakteristik men otroligt mycket skönare känsla enligt mig. En bil med Torsen tar en bil med haldex i acc från rödljusen på halt underlag varje gång.

App app app app!!! :mattias

Audi använder även dom Haldex i sina bilar.

Osäker på om bilen har Haldex eller Torsen? -Lyft på huven.

Tvärställd motor: Haldex.

Längsmonterad motor: Torsen.

-Rätt ska vara rätt. :fakta :tungan :pannkyss

http://www.blocket.se/vi/13400443.htm?ca=8_s

Här tjöööp en sån och kast i en R1 Turbo motor och ojojoj vad roligt du kommer att ha i vinter :yoparty

http://www.blocket.se/vi/13606753.htm?ca=8_s

eller varför inte en så :tummenupp

det är vad jag kallar för vinter bil =)

näe skämt och sido en Subaru Impreza GT är ingen "Komfort" bil, de lite senare wrx och är lite bättre, en 330xd är inget fel, men köp en som gått ärliga och inte så många mil, har en kompis som hela framvagnen pajjade på samt växellådskudden till 4 hjulsdriften pajjade = hela bilen skakade när han körde frammåt! en audi 100/200 är helt okej i komfort för att vara en gamal bil, chippar du / bonn trimmar du dem så blir det en helt annan bli prestada messigt, en volvo awd vill du inte ha om du inte köper en nyare med haldex för visco koppling som 850 och äldre v70 är inget att ha. Min kusin har en a4 1.8t quattro en 02a den åker man bra i och så men det är inget som utmärker den bilen även fast den är chippad. s4 där har du en rolig bil iaf, och den åker du väldigt bra i, vet dock inte hur mycket fel och vad delarna kostar.

Hängde inte med i tråden riktigt kanske, men om du letar efter det senaste så kommer ju SAAB med Haldex 5 i lillen (9-3:an). Vet inte när exakt, men det sitter ju i Aero X som släpps snart. Dröjer väl kanske lite innan man kan beställa det till dom lite humanare modellerna.

App app app app!!! :mattias

Audi använder även dom Haldex i sina bilar.

Osäker på om bilen har Haldex eller Torsen? -Lyft på huven.

Tvärställd motor: Haldex.

Längsmonterad motor: Torsen.

-Rätt ska vara rätt. :fakta :tungan :pannkyss

Jo Audi använder Haldex i A3/S3 och i TT efterssom dom har tvärställd motor och då funkar inte Torsen. I A4/S4, A6/S6, A8/S8 är det dock fortfarande torsen som gäller då dom har längsmonterade motorer.

De IX jag har kört är konstant överstyrda för att efterlikna en bakhjulsdriven bil. Diff bak och mellan som standard. Samma sak gäller Porsche Cayenne.

A4/A6 är inte bland de mest förutsägbara går ofta sönder, ohållbar farmvagn om man kör grusväg och de nya motorerna dricker tokmycket olja. Nä jag gillar dem inte.

Longlife bilarna får ta 5dl/100mil eller då 5liter olja på 1000mil. Man måste in till verkstad och släcka lampa varje gång oljenivån har varit för låg. Gäller iaf de senaste.

Ja. Audi hade en del problem med framvagnarna men det var framför allt på de tidiga A6 efter karossbytet som var någon gång -98 eller så. Dom åtgärdade dock en hel del av dessa kostnadsfritt (Om inte jag kommer ihåg fel). Det är dessutom inte någon jättedyr historia att byta länkarmsbussningarna.
Vad gäller oljeförbrukningen så är det väl så att det är bensinsexan på 2,4 liter som är den dom haft mest problem med. Framför allt tillsammans med longlifeoljan då den är tunnare än den vanliga oljan. Personligen skulle jag aldrig köra longlife. Jag vill inte ha skiten flytande runt i motorn. Dessutom är det ganska självklart att den drar mer olja med tunnare olja. Dock kan jag hålla med om att det är lite väl magstarkt med dom mängderna som dom hävdar är normalt. Ingen Audi jag har haft har dragit så mycket olja i alla fall.

Cool, har ingen koll på ådi/vw. Gillar A4:an faktiskt. BMW hade nå´n ny X-drive om det var från 03 eller något som fick asbra recenssioner. Det sköna med den är att den i utgångsläge levererar 67% bak och 33% fram Eller något i den stilen (alltid olika uppgifter) så den är jäkligt lättkörd även för ovana 4x4-sladdare.
Det Jag vet är att bmw är mycket billigare att köpa delar till än vad folk tror och att vw-gruppen är bra dyrare på tillbehör. Dock kostar bmw asmycket i inköp och har dyrare försäkring.
Jag siktar på en bil som är ett par år och har 6-8 tusen mil. De har oftast tappat halva nypriset i värdeminskning men när fortfarande "ny bil"

BMW har ju generellt haft som inriktning att göra väldigt responsiva chassin med lite överstyrning för att den ska vara lite roligare att köra. Audi har i sin tur satsat på en lite tryggare väghållning med understyrningstendenser eftersom det är i fronten man har deformationszonerna. Vissa upplever Audi som tröga i väghållningen och att dom känns lite tunga och det kan väl ligga något i det om man jämför med BMW. Jag har ju personligen inte provat någon av de fyrhjulsdrivna BMW:arna så jag kan inte uttala mig på den punkten.

Personligen är jag supernöjd med min Audi. Jag är inne på min fjärde nu. Jag har provkört massor med andra bilmärken inklusive BMW men min personliga preferens har ändå gjort att jag blivit kvar hos Audi.

Den enda som kan välja är ju den som ska ha bilen. En några år gammal är ju rent ekonomiskt en ganska bra affär om man nu ska ha bil då den som sagt gjort det värsta prisraset. Milen är dock inget att kolla sig blind på. Handlarna gör ingen större skillnad för körsträckan. Det är mest ålder och skick som sätter priset. Du sliter ju inte ut motorn på en modern bil i första taget om den bara får sin service. Visst kommer det lite slitdelar men min erfarenhet är att dom kommer i alla fall med jämna mellanrum oavsett körsträcka.

Last edited:
Teknikens värld testade ett gäng olika 4wd bilar för ett tag sen (vet inte riktigt hur gammal tidningen var..) Bland personbilarna låg Audi och BMW i topp i varenda moment, typ: start i backe, oplogad väg m.m. (Dom slog även flera SUV:ar i vissa moment) iaf så vann BMW:n hela testet och Audi låg ganska ohotad på andraplatsen.

Teknikens värld testade ett gäng olika 4wd bilar för ett tag sen (vet inte riktigt hur gammal tidningen var..) Bland personbilarna låg Audi och BMW i topp i varenda moment, typ: start i backe, oplogad väg m.m. (Dom slog även flera SUV:ar i vissa moment) iaf så vann BMW:n hela testet och Audi låg ganska ohotad på andraplatsen.

Just därför dessa två är mina favoriter. Jag är bara sugen på att se vad mer som finns. Någon måste man ju ha glömt.

Just därför dessa två är mina favoriter. Jag är bara sugen på att se vad mer som finns. Någon måste man ju ha glömt.

Ja det känns som att det borde finnas flera alternativ. Eller gör det inte det? Nyare PB med vettig 4wd..?

Jag vet iaf vad jag hade valt mellan.
Audi A4 med stor dieselspis och 4wd eller BMW 3 serie med stor dieselspis och 4wd.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT