Jag har själv inte köpt audidelar men Jag har en polare som är audifreak och har flera st som har river och meckar med. Jag vet att det är dyra delar till vw och han säger att auti är lika dyra. När johan bytte bromsar på sin golf gick dom på över 3 kakor per sida medans 7-seriens kostar 1500 spänn.
Varför? Inte för Jag har något mot någon av dom men varfär finns inga andra alternativ? golf/passat har ju samma4x4 som quattro va? I deknikens värld hyllade dom X-drive i den artikeln Jag har. Ska försöka hitta den på nätet.
Ska man vara noggrann så är det faktiskt så att Audi generellt sett har något dyrare delar än VW men det är en marginell skillnad för det mesta. Din polare Johan som bytte bromsar till en Golf för 3000 kan inte ha köpt original eller så har han blivit grundlurad. För dom pengarna kan du nästan byta bromsarna på min Audi S6 och den tillhör dom dyrare bland audibilarna vad gäller reservdelar. Jag vågar lova att bromsarna på en av standardmodellerna på Audi inte är mycket dyrare än vad dom är till BMW:n.
12000 milaservicen på min S6 gick på 9000 så den som gör en standard 1500 milaservice på en passat för 11000 har blivit grundlurad för den ska inte kosta så mycket. Det är ju bara olja och filter som byts vid 1500 mil.
Golf/Passat använder sig av Haldex i sin fyrhjulsdrift medan Audi använder Torsendiff. Skillnaden mellan dom är att Haldex innebär att bilen normalt är tvåhjulsdriven (framhjul på VW) och bakhjulen kopplas in när framhjulen roterar fortare på grund av hjulspin. Typiskt sett tar den 1/6 varv innan bakhjulen börjar hjälpa till om jag inte minns fel. En bil med haldex kommer att bete sig mest som en framhjulsdriven bil med bättre väggrepp om du inte pressar den väldigt hårt.
Torsen som audi använder är konstant fyrhjulsdrift och den fördelar kraften mellan hjulparen helt utan fördröjningar eftersom den är helt mekanisk och inte behöver input från någon dator. Den är av typen proportionellt fördelande. Dom nyare kan fördela upp till 90% av kraften till det hjulpar som har bäst fäste. Sen brukar ABS:en gå in och hjälpa till om det är extremt halt eftersom quattro är beroende av att det finns i alla fall lite grepp.
Haldex ger en framhjulsdriven bil som kan lägga till drivning på bakhjulen och den beter sig därefter medan Torsen är en konstant fyrhjulsdriven bil och en i vissa lägen mer svårhanterlig karakteristik men otroligt mycket skönare känsla enligt mig. En bil med Torsen tar en bil med haldex i acc från rödljusen på halt underlag varje gång.
Slutsatsen är. Välj typ av fyrhjulsdrift efter vad du vill ha bilen till och vilken känsla den ger dig. Om jag inte minns fel så är BMW:s X-drive av samma typ som haldex. Likaså känslan i bilen både vad gäller inredning och väghållning/komfort.
Att VW/Audi skulle vara dyrare att äga än en BMW tror jag är båg. I alla fall om man kollar siffror på ägandekostnader enligt Vi bilägare eller konsumentverket. Dom ligger båda i det övre skicktet av bilar och är följdaktligen lite dyrare att reparera än exempelvis en volvo men...
Provkör och välj den du gillar bäst för dom pengar du vill lägga ut. Det är ju du som ska ha bilen. Frågar du mig så väljer jag Audi alla dagar i veckan men det är för att jag gillar den fyrhjulsdriften och den väghållningen. Stabil som tåget.