Värdetransporter

Chris Ash skrev:
Tycker jag inte, i ena fallet lämnar rånarna två helskinnade och skakade väktare efter sig, i det andra två döda väktare.

Ja du kanske har rätt i de!! Så långt tänkte jag inte!! :)

Hur vore det om dom körde vanliga bilar t.ex. S80 och Saab 9 5 m.m. dom kan man ju få bepansrade, dom hade ju inte stuckit ut så mycket.

När tre lingon kommer körande med en merca buss så är det ju som att släpa en halv gris genom en tigerbur.

Det hjälper garanterat inte att köra vanliga bilar. Det hjälper aldrig någonsin att ta in den lilla töntiga biten av försvarsmakt vi har kvar i Sverige och sist av allt vore det som att skjuta sig själv i foten och fortsätta gå om man skulle ta in hemvärnet.

Ostabilare verksamhet med licens får man leta länge och långt efter.

Hade värdetransporterna börjat gå civilt hade det blivit ännu mer insiderbrott än det redan är. Dessutom hjälper ju inte civila bilar så mycket mot idioter som kör in bulldozers och grejer genom huvudkontoren för värdetransporter.

M.G.F skrev:
Det hjälper garanterat inte att köra vanliga bilar. Det hjälper aldrig någonsin att ta in den lilla töntiga biten av försvarsmakt vi har kvar i Sverige och sist av allt vore det som att skjuta sig själv i foten och fortsätta gå om man skulle ta in hemvärnet.

Ostabilare verksamhet med licens får man leta länge och långt efter.

Hade värdetransporterna börjat gå civilt hade det blivit ännu mer insiderbrott än det redan är. Dessutom hjälper ju inte civila bilar så mycket mot idioter som kör in bulldozers och grejer genom huvudkontoren för värdetransporter.

Nej men läskigast är det då dom ger sig på väktarnas anhöriga :3freak

Blue skrev:
Hur vore det om dom körde vanliga bilar t.ex. S80 och Saab 9 5 m.m. dom kan man ju få bepansrade, dom hade ju inte stuckit ut så mycket.

När tre lingon kommer körande med en merca buss så är det ju som att släpa en halv gris genom en tigerbur.

Vet inte, handlar väl om reklam och sånt...
Kanske mer i försäkringsyfte också...tror inte f-bolaget vill bekosta 6miljoner kronor för att dom satte 2 gubbar i en s80 och åkte till sparbanken.

M.G.F skrev:
Hade värdetransporterna börjat gå civilt hade det blivit ännu mer insiderbrott än det redan är.

Man bör passa sig för sådana påståenden om man inte starka belägg för att så är fallet. Då syftar jag på förekomsten av insiderbrott. Jag har ett väldigt svagt minne av ett värdetransportrån där åtminstone en av väktarna var inblandade för ett par år sedan, vilket visar att det förekommer insiderbrott, frågan är hur utbrett det är? Det skulle inte förvåna mig om de som utför värdetransportrånen har någon eller rent av några personer på insidan som mot betalning förser dem med information. Att någon form av organiserad verksamhet ligger bakom värdetransportrånen är jag övertygad om.

Sverige ligger på fjärde plats i statistiken bland de länder med flest värdetransportrån i europa de senaste sex åren. Det har under denna period inträffat 224 stycken. Man har sammanlagt kommit över 458 miljoner kr. Uppgifterna har publicerats i många dagstidningar och text-tv under dagen.

Harmon Rabb skrev:
Man bör passa sig för sådana påståenden om man inte starka belägg för att så är fallet. Då syftar jag på förekomsten av insiderbrott. Jag har ett väldigt svagt minne av ett värdetransportrån där åtminstone en av väktarna var inblandade för ett par år sedan, vilket visar att det förekommer insiderbrott, frågan är hur utbrett det är? Det skulle inte förvåna mig om de som utför värdetransportrånen har någon eller rent av några personer på insidan som mot betalning förser dem med information. Att någon form av organiserad verksamhet ligger bakom värdetransportrånen är jag övertygad om.

Sverige ligger på fjärde plats i statistiken bland de länder med flest värdetransportrån i europa de senaste sex åren. Det har under denna period inträffat 224 stycken. Man har sammanlagt kommit över 458 miljoner kr. Uppgifterna har publicerats i många dagstidningar och text-tv under dagen.

Ähh, jag tror att det ganska enkelt läcker ut information om rutter osv. Sedan ska man komma ihåg att alla kriminella inte förekommer i belastningsregistret och därmed lätt kan börja jobba på säkerhetsbolag.

Frågan är hur svårt det är att göra en transport säker.. eller rättare sagt, hur svårt är det att bygga ett mobilt kassaskåp? Hur förvaras pengarna egentligen i de där Mercorna? I vanliga enkla kassaskåp? Man borde väl kunna bygga ett tungt, tjock kassaskåp som är ganska sprängsäkert, tycker man. Sen borde det väl finnas anordningar som utlöses och kletar ner pengarna med färg om kassaskåpen forseras osv.

Kanske är jag för lite insatt, men det känns lite väl 1800-tals vilda västern att man helt enkelt kan stoppa en bil, spränga hälften av den i luften och endå komma undan med "användbara" pengar...

Jag antar att min poäng är att man borde väl kunna strypa problemet vid dess rot, dvs åtkomsten på sedlarna.

/O. Insatt

Zee skrev:
Det intressanta är att Securitas tar BETALT för just säkra pengatransporter (en del av deras företagsidé) men kan inte fullfölja och därför ber polisen om hjälp.

Hmm..

Svaret är således att polisen börjar ta betat för värdetransporter istället för Securitas. Polisen får in mer pengar, bildar AB och vi får ett laglydigt samhälle :rolleyes:

Men det är lite sjukt att Securitas tar betalt för en tjänst dom inte klarar av att leverera utan polisens hjälp, då bör en del av deras vinst gå till polisen :hihi

Zee skrev:
Jag antar att min poäng är att man borde väl kunna strypa problemet vid dess rot, dvs åtkomsten på sedlarna.

Grejen är väl att även om 75% av stålarna förstörs så tycker en del att det är värt risken för det blir en så pass bra slant.

En sak är säker, den mjuka vägen har tydligen gett oss en tredjeplacering över antal värdetransportrån/invånare i Europa.

Finland hade tydligen 4 (!) rån medans vi hade 224 (!) under samma period.

Markus skrev:
Grejen är väl att även om 75% av stålarna förstörs så tycker en del att det är värt risken för det blir en så pass bra slant.

En sak är säker, den mjuka vägen har tydligen gett oss en tredjeplacering över antal värdetransportrån/invånare i Europa.

Finland hade tydligen 4 (!) rån medans vi hade 224 (!) under samma period.

Men hur lyckas finnarna så bra då? Jag menar, vi beh ju inte uppfinna hjulet igen.

Och om vi bygger bättre skåp så kanske 95% av sedlarna förstörs vid forcering, dvs för låg pay-off för skurkarna. Kanske..

Majoren skrev:
Men det är lite sjukt att Securitas tar betalt för en tjänst dom inte klarar av att leverera utan polisens hjälp, då bör en del av deras vinst gå till polisen :hihi

:klappar :fakta

Om inte annat kanske kanske utkörningspizzerierna kan kräva hjälp av posten med att leverera pizzor? Iaf de pizzeriorna som inte klarar att leverera i tid.

Zee skrev:
Men hur lyckas finnarna så bra då? Jag menar, vi beh ju inte uppfinna hjulet igen.

Och om vi bygger bättre skåp så kanske 95% av sedlarna förstörs vid forcering, dvs för låg pay-off för skurkarna. Kanske..

Kanske man kan bygga bättre skåp, kanske inte. Känns som om det finns en marknad för det i så fall så några företag borde ju jobba ganska hårt med den frågan.

Jag vet inte vad finländarna gjort (exporterat alla rånare med Silja Line kanske? :mad: ), vore intressant att veta.

Om man har lika mycket tårgas och pepparspray i skåpet så kanske det inte blir lika lättjobbat.

Tänk er minen på rånare i luvor när femtio kilo tårgas exploderar samtidigt som det går hål i skåpet! :3freak <--- trasiga ögon!

Att beväpna väktarna vore riktigt jättedumt. Det skulle bara leda till fler dödade väktare.

Att köra med poliseskort framför värdetransportbilarna vore också ganska dumt. Om inte Securitas skulle få betala stora summor pengar till polisen det vill säga. Dels så känns det som att de få poliser siom finns i dagsläget kan göra något bättre än att skydda Securitas som inte klarar sina arbetsuppgifter, och dels så skulle även detta öka riskerna för personskador vid rånförsök.

Några saker jag tycker Securitas skulle kunna göra åt sina värdetransporter:
* Fixa ett "dockningssystem" så att en bankomat kan fyllas på utan att väktarna behöver lämna bilen. Då skulle man bli kvitt överfallsrånen som sker mellan bankomat och värdetransportbil.
* Tyngre bepansring av bilarna. Då blir de svårare att ramma (tyngre), förarna kan välja att inte stanna om någon står med ett lättare vapen och det skulle kunna göra pengarna svåråtkomligare.
* Tysta överfallslarm i värdetransportbilarna med direktsignal till polisen.
* Lite kreativa lösningar på hur pengarna ska skyddas i bilarna. Kraftiga färgpatroner som dränker allt inom en radie av 50m, en stor rökmaskin som gör det omöjligt att se något i närheten av bilen, tårgas, ett system som gör hela bilen strömförande, etc... Gärna olika system i olika bilar så rånarna inte riktigt vet vad de har att vänta sig. Helst ska inte ens chaufförerna veta vilket skyddssytem just deras bil är utrustad med heller.

Kretivitet är min lösning för att få ner antalet värdetransportrån.

Men det finns ju en positiv bieffekt av alla värdetransportrån: antalet bankrån har minskat. :tummenupp

Precis, att tänka till lite lär va bra mycket bättre än att skaffa k-pist till vakterna

Hämtningsstället behöver inte vara precis brevid automaten, det kan hänga ihop med nån affär eller liknande som ligger nära. Sen kan man köra pengarna i gamla 240 eller i en bil med barnstol i.

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg