Vänsterpartiets nya profil

Om man är politiker och ställer upp på en sådan här bild så är hon väl i bästa fall naiv och lättlurad, man får hoppas att det inte står för en inställning där våld och hot om våld är en accepterad väg att nå igenom med politiska ideer.

Visste ni förresten att ASEA fram till slutet av 30-talet hade hakkorset som en del av sitt varumärke, då dess ursprungliga innebörd syftar på kraft, ffa solen , och absolut inget har att göra med nazister.
Men om någon ritar ett hakkors så kommer nog de allra flesta att tänka på en mycket mörk period i mänsklighetens historia och inte en gammal hiss från Västerås.

Sådana saker måste man ha klart för sig när man hanterar laddade symboler, till vilket jag tycker att järnkorset hör.

Min farmors bror dog en helt meningslös död som 17-åring i leran i Verdun under 1:a världskriget. På den då tyska kejserliga armens sida. Han hade aldrig möjlighet att ta ställning om han ville ta till vapen för att genomföra politiska åtgärder eller inte.

Vi har denna unika möjlighet att få leva i och ta del av beslutsprocessen i en demokrati. Brist på engagemang spelar dock de som önskar begränsningar i demokratin rakt i händerna.

Ta del eller ta avstånd, men skyll inte på " politikerna " rakt av i plural obestämd form, för det är du, direkt eller indirekt, satt dom där de är.

Än så länge i alla fall.

Chris Ash skrev:
Nyss var du upprörd över de kejserliga färgerna
De kejserliga färgerna? Jag tror jag skrattar ihjäl mig :rofl
Kalla det vad du vill men en nazist-symbol är vad det är.

Chris Ash skrev:
Eftersom man inte kan se hakkorset på den så finns det dessutom ingen nazi-symbolik överhuvudtaget.
Enligt ditt resonemang är ju inte heller hakkorset en nazist-symbol. Det fanns ju lång före WW2 och hade då, som nu i vissa kulturer, en helt annan betydelse. Eller hur?

Dessutom lyckas du i vanlig ordning missa poängen helt.
1. Medaljen (inkl. ordensband) på din avatar har använts ENBART under andra världskriget och ENBART av nazi-tyskland. Alltså är den lika mycket nazist-symbol som hakkorset. Försök inte ens att bortförklara dessa FAKTA.

2. Hur tror du att denna nazist-symbol uppfattas av andra människor? Att du har mage att försvara användandet av den är ett hån mot alla de människor som offrade sina liv i kampen mot nazi-tyskland.

mb skrev:
De länkar till expo ju, så det är ingen nyhet som mölndals lokalgrupp skrivit ihop.

Vilket innebär att ett av fäljande är sant:

1. VPK granskar först vilka nyheter man länkar till. Detta innebär ju isf att man helt ställer sig bakom denna nyhetsartikel.

2. Man har ej granskat artikeln, utan länkar med automatik in alla nyheter som postas på expos site.

Frågan är ju vilket som är värst. 2:an är nog snäppet värre enligt min mening.

Gixxer-Anders skrev:
Enligt ditt resonemang är ju inte heller hakkorset en nazist-symbol. Det fanns ju lång före WW2 och hade då, som nu i vissa kulturer, en helt annan betydelse. Eller hur?

Japp, lite åt det hållet fast ändå inte. Järnkorset är fortfarande en militär hedersbetygelse, inte en symbol för själva regimen. Dessutom är användandet av hakkorset förbjudet i lag vilket varken gäller det svart-vit-röda ordensbandet eller järnkorset. Jag hade dock gärna sett att hakkorset reclaimas från nazisterna då det i andra sammanhang har en helt annan innebörd. Tex inom Hinduismen eller det gamla Von Rosens kors som finska flygvapnet använde.

Gixxer-Anders skrev:
Dessutom lyckas du i vanlig ordning missa poängen helt.
1. Medaljen (inkl. ordensband) på din avatar har använts ENBART under andra världskriget och ENBART av nazi-tyskland. Alltså är den lika mycket nazist-symbol som hakkorset. Försök inte ens att bortförklara dessa FAKTA.

Det har jag väl inte gjort? Jag har till och med erkänt att den har burits av min släkt.

Gixxer-Anders skrev:
2. Hur tror du att denna nazist-symbol uppfattas av andra människor? Att du har mage att försvara användandet av den är ett hån mot alla de människor som offrade sina liv i kampen mot nazi-tyskland.

Jag vet inte, men jag bryr mig inte heller. Tror man/anser man att det är en nazistsymbol kan jag inte göra något åt det mer än att berätta hur det ligger till. Järnkorset ligger fortfarande kvar som utmärkelse i Bundeswehr, redo att aktiveras i krig enligt traditionen(gud förbjude), luftwaffe har kvar sina kors på flygplanen. Vad säger du om alla de stupade tyskarna då? Jag anser att deras liv var lika mycket värda som deras motståndares, det var tre unga pojkar från min släkt som slogs för tyskarna under WW2, alla slogs mot Röda armén på östfronten. En stupade utanför Leningrad, en sköt sig själv i Danmark när han fick reda på att han skulle tillbaka, den siste överlevde kriget men är borta idag. De var wehrmachtsoldater och inte SS eller något sånt. De förtjänar lika mycket att kommas ihåg och hedras som någon annan.

Last edited:
Chris Ash skrev:
Dessutom är användandet av hakkorset förbjudet i lag vilket varken gäller det svart-vit-röda ordensbandet eller järnkorset. Jag hade dock gärna sett att hakkorset reclaimas av nazisterna då det i andra sammanhang har en helt annan innebörd.

Det kan ju vara bra att ha hakkorset förbjudet och att folk minns det som nazistsymbol så att folk inte glömmer bort vad som hände kanske? Bara min synpunkt på det hela.

Chris Ash skrev:
De förtjänar lika mycket att kommas ihåg och hedras som någon annan.
Danska frivilligsoldater eller tvångsrekryterade tyskar? Lite skillnad tycker jag. Valde de frivilligt att kämpa för tyskland så var de landsförrädare och nazistsympatisörer, var de vanliga bondpojkar som blev tvångsvärvade så håller jag med dig.

honkiie skrev:
Det kan ju vara bra att ha hakkorset förbjudet och att folk minns det som nazistsymbol så att folk inte glömmer bort vad som hände kanske? Bara min synpunkt på det hela.

Saken kommer successivt att mer och mer falla i glömska i det allmänna medvetandet, det ligger i sakens natur, och ett förbud av en symbol ändrar inte på det.

sgtpepper skrev:
Danska frivilligsoldater eller tvångsrekryterade tyskar? Lite skillnad tycker jag. Valde de frivilligt att kämpa för tyskland så var de landsförrädare och nazistsympatisörer, var de vanliga bondpojkar som blev tvångsvärvade så håller jag med dig.

De var inga frivilligsoldater, halva släkten var danskar och stod följdaktligen på andra sidan. Man kan bara föreställa sig hur det måste ha känts att tillhöra en ockupationsmakt bland sina släktingar.

Jag tycker man borde få känna en viss stolthet över dem, inte för att de slogs för ett vidrigt samhällssystem, utan för de personliga uppoffringar de gjorde och de hemskheter de utstod, precis som britterna, eller ryssarna, eller amerikanerna.

Man kan ju vända på det och fråga sig om amerikanerna och britterna alltid var de renhåriga hjältarna som gav sitt liv i kampen för ondskan. Passade den bilden in på de USAF-piloter som dränkte in Hamburg och Dresden i väldiga eldstormar och bombregn som brände ihjäl tiotusentals civila? För att inte tala om ryssarna.

Om någon säger till mig att de gick på veteranernas dag med sin gamle farfar som stred i Stalingrad och att de kände en viss stolthet så skulle jag inte bry mig ett dugg mer än om det var en som visade samma ömhetsbetygelse för en amerikansk eller brittisk veteran. Om de däremot sade att "Min farfar var med i polisbataljon eller einsatzgruppe och jag är stolt över honom" Då skulle jag undra hur hårt han slagit i huvudet.

Chris Ash skrev:
Jag vet inte, men jag bryr mig inte heller. Tror man/anser man att det är en nazistsymbol kan jag inte göra något åt det mer än att berätta hur det ligger till. Järnkorset ligger fortfarande kvar som utmärkelse i Bundeswehr, redo att aktiveras i krig enligt traditionen(gud förbjude), luftwaffe har kvar sina kors på flygplanen. Vad säger du om alla de stupade tyskarna då? Jag anser att deras liv var lika mycket värda som deras motståndares, det var tre unga pojkar från min släkt som slogs för tyskarna under WW2, alla slogs mot Röda armén på östfronten. En stupade utanför Leningrad, en sköt sig själv i Danmark när han fick reda på att han skulle tillbaka, den siste överlevde kriget men är borta idag. De var wehrmachtsoldater och inte SS eller något sånt. De förtjänar lika mycket att kommas ihåg och hedras som någon annan.

Då är vi åtminstånde överens om fakta. (att medaljen med tillhörande röd-vit-svarta ordensband endast delats ut av nazi-tyskland under krigsåren)

Huruvida järnkorset är en nazist-symbol eller inte är inget som du, jag eller tysk lag kan bestämma. Detta ligger helt i betraktarens ögon.
Personligen tycker jag inte att symbolen i sig är speciellt provocerande. När den däremot framställs i detta medaljutförande blir jag äcklad. Jag vågar påstå att den väcker liknande känslor hos en majoritet av den europeiska befolkningen.

Gixxer-Anders skrev:
Då är vi åtminstånde överens om fakta. (att medaljen med tillhörande röd-vit-svarta ordensband endast delats ut av nazi-tyskland under krigsåren)

Huruvida järnkorset är en nazist-symbol eller inte är inget som du, jag eller tysk lag kan bestämma. Detta ligger helt i betraktarens ögon.
Personligen tycker jag inte att symbolen i sig är speciellt provocerande. När den däremot framställs i detta medaljutförande blir jag äcklad. Jag vågar påstå att den väcker liknande känslor hos en majoritet av den europeiska befolkningen.

Ok, eftersom ditt tjat är beundransvärt, nöjd nu?

Nej duvan är inte bra. Jag, och många med mig, tänker direkt på OS i Söul 1988 då flertalet duvor blev brända till döds. Hemska bilder. Dessutom håller den något som kan liknas vid ett Haschblad i näbben och kan på så sätt tolkas som drogliberal.

Tysken skrev:
Nej duvan är inte bra. Jag, och många med mig, tänker direkt på OS i Söul 1988 då flertalet duvor blev brända till döds. Hemska bilder. Dessutom håller den något som kan liknas vid ett Haschblad i näbben och kan på så sätt tolkas som drogliberal.

och cannabis DÖDAR :fakta

För att återgå till bilden så kan jag inte säga annat än att jag blir trött. Som gammal vänsterpartist blir jag lite besviken. Jag ser bilden som ett typiskt uttryck för någon som är ung och arg, men som inte är tillräckligt erfaren för att se konsekvenserna av sitt handlande. Våld är aldrig berättigat och inte heller bilder som antyder att det skulle vara det. Som partianhängare hoppas jag att någon av de mer erfarna i partiet tar ett litet snack med henne.

Macho Woman skrev:
Som partianhängare hoppas jag att någon av de mer erfarna i partiet tar ett litet snack med henne.

Vem i vänsterpartiet gillar inte våld och förtryck? :confused:
Ohly eller? :hihi

På tal om kommunister.
Kan inte någon av forumets alla sossar förklara för mig varför ni censurerat bort 4:e versen i Internationalen, som ni sjunger i 1:a majtågen?

För information börjar 4:e versen så här:
Både stat och lagar oss förtrycka,
vi under skatter dignar ner.

Gixxer-Anders skrev:
På tal om kommunister.
Kan inte någon av forumets alla sossar förklara för mig varför ni censurerat bort 4:e versen i Internationalen, som ni sjunger i 1:a majtågen?

För information börjar 4:e versen så här:
Både stat och lagar oss förtrycka,
vi under skatter dignar ner.

:rofl :rofl :rofl
Det där är för bra för att vara sant, jag skriker nu efter källhänvisning på äkta sh.com manér!
Hur var det Ebba Grön sjöng, "Staten och Kapitalet..." :hihi

Nyheter
Publikrekord under World Ducati Week

Ducati slog publikrekord un...

Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Back