Vänsterpartiets nya profil

Gixxer-Anders skrev:
Saxat från Vänsterpartiet Mölndals hemsida:

Halmstadsnazister poserar med vapen

Halmstadsungdomar med koppling till nazistiska Nationell ungdom har lagt upp bilder på internet, där de poserar med olika former av vapen. Enligt Hallanspolisen är det automat-vapen, en AK-4

http://www.google.se/search?q=cache:54SNn0_fmRcJ:www.vansterpartiet.se/molndal/%2520
Mitten av sidan, högerspalt.

Mitt förakt för det partiet går inte att beskriva i ord. Fullständigt omöjligt.
Det här mailet körde jag resend på ett tiotal ggr, fortfarande inget svar. Men men, är man ickedemokrat så är man:

----- Original Message -----
From: markus
Date: Thursday, October 30, 2003 3:21 pm
Subject: Skämt?

> Hej.
>
> Jag läste intervjun med U.Hoffman på DN.Se, där kan man läsa följande:
>
> "V-ledaren anser inte att Schyman har några skäl att ompröva sin
> riksdagsplats."
>
> Är detta ett skämt? Kan er f.d partiledare begå kriminella
> handlingar och
> samtidigt sitta i Rikets högsta beslutande organ? Ni har inte
> tänkt på att
> detta förfarande ytterligare spär på det ytterst utbredda
> politikerförakt
> som råder i samhället? Visserligen är det positivt för mig,
> eftersom Gudrun
> nu kan agera "nyttig idiot" och förhoppningsvis sänka erat parti
> med ett par
> procentenheter.
>
> Varför skajag (som inte har beslutat om några lagar) följa de
> lagar och
> förordningar som andra kriminella stiftar?
>
> Skulle även vara intressant att erhålla en lista på de brott man
> kan begå
> och fortsätta företräda (V).
>
> Emotser erat svar.
>
> MVH
> Markus

Markus skrev:
Jämför det massmediala drevet, och jämför sedan med Olas resonemang så kanske du förstår.

Fast även du måste väl se skillnaden mellan huvbeklädda nassar som står med pistol utan för Pascalidos och Casells dörrar och en ungvänster som lätt vapenromantiskt står någon stans i kurdistan och poserar med en AK.

Det ena är ett riktat hot, det andra är bara befängd vapenromantik.

Sen att det visar sig att det var ett beställningsjobb från Aftonblaskan gör inte saken sämre ur en medial synvinkel.

benrangel skrev:
Fast även du måste väl se skillnaden mellan huvbeklädda nassar som står med pistol utan för Pascalidos och Casells dörrar och en ungvänster som lätt vapenromantiskt står någon stans i kurdistan och poserar med en AK.

Det ena är ett riktat hot, det andra är bara befängd vapenromantik.

Sen att det visar sig att det var ett beställningsjobb från Aftonblaskan gör inte saken sämre ur en medial synvinkel.

Ja, även jag inser det. Det var därför jag skrev:

"Samma sak? Nej. Jämförbart? Njae. Samma tema? Definitivt."

Jag har svårt att se att något av de andra riksdagspartiernas ungdomsorganisationer har medlemmar som poserar med vapen, betvivlar att några andra än de öppet nazistiska organisationerna befattar sig med sådan smörja.

Det är även intressant att se Gixxer-Anders inlägg, (v) blir så upprörda över vad andra gör men de har långt kvar tills de själva är att betrakta som rumsrena. Väldigt långt.

En av anledningarna till upståndelsen torde ju vara att det är just an AK-47 som hon håller i. Vapnet är synonymt med Sovjetstaten och även till en viss del med terror organisationer.

Det är ett vapen som svenska folket förknippar med terror och motståndsrörelser, därmed blir det mycket mer intressant än om hon fotats med en AK-5 eller ett M-16 vapen i händerna.

amullo skrev:
En av anledningarna till upståndelsen torde ju vara att det är just an AK-47 som hon håller i. Vapnet är synonymt med Sovjetstaten och även till en viss del med terror organisationer.

Det är ett vapen som svenska folket förknippar med terror och motståndsrörelser, därmed blir det mycket mer intressant än om hon fotats med en AK-5 eller ett M-16 vapen i händerna.

Men är det så mycket uppståndelse egentligen? Vem är upprörd? Mer att aftonbladet postar ointressanta artikler på sin hemsida.

Chris Ash skrev:
Men är det så mycket uppståndelse egentligen? Vem är upprörd? Mer att aftonbladet postar ointressanta artikler på sin hemsida.

Du tycker alltså att det är ointressant?

Vad är förresten dealen med att du har ett järnkors som avatar?

Gixxer-Anders skrev:

I sammanhanget som bilden är tagen är den ganska ointressant. Möjligtvis kan den ses som något vapenromantiskt, men likväl en symbol mot förtryck, allt ligger i betraktarens ögon.

Jag gillar järnkors, de är otroligt vackra. Jag har funderat på att motivlacka min hjälm med ett.

Chris Ash skrev:
Jag gillar järnkors, de är otroligt vackra. Jag har funderat på att motivlacka min hjälm med ett.

Om du nu menar allvar, vilket jag betvivlar, kanske du skulle överväga att byta till ett kors som inte inkluderar det nazi-tyska röd-vit-svarta ordensbandet. För allas trevnad.

Gixxer-Anders skrev:
Om du nu menar allvar, vilket jag betvivlar, kanske du skulle överväga att byta till ett kors som inte inkluderar det nazi-tyska röd-vit-svarta ordensbandet. För allas trevnad.

Tja kanske dags för en historielektion trots allt.

Järnkorset har kommit 1813,1870,1914,1939 samt 1957

De fram till 1939 hade det svart-vita bandet, 1939 kom den röda färgen som hängde med på 1957 års variant. Alltså är det inget specifikt nazi-förknippat.

Gixxer-Anders skrev:
Saxat från Vänsterpartiet Mölndals hemsida:

Halmstadsnazister poserar med vapen

Halmstadsungdomar med koppling till nazistiska Nationell ungdom har lagt upp bilder på internet, där de poserar med olika former av vapen. Enligt Hallanspolisen är det automat-vapen, en AK-4

http://www.google.se/search?q=cache:54SNn0_fmRcJ:www.vansterpartiet.se/molndal/%2520
Mitten av sidan, högerspalt.

Att en vänsterpartist nu gör samma sak lär dom väl knappast skriva om...
De länkar till expo ju, så det är ingen nyhet som mölndals lokalgrupp skrivit ihop.

Chris Ash skrev:
Tja kanske dags för en historielektion trots allt.

Järnkorset har kommit 1813,1870,1914,1939 samt 1957

De fram till 1939 hade det svart-vita bandet, 1939 kom den röda färgen som hängde med på 1957 års variant. Alltså är det inget specifikt nazi-förknippat.

Den röda färgen kom mycket riktigt till 1939. Nytt på korsen från '39 är också hakkorset i mitten av medaljen.

Varianten från 1957 som du nämner skapades av en enda anledning:
Tysk lag förbjuder användning av hakkors. Därför skapade man 1957 nya medaljer med hakkorset ersatt av ett eklöv. Sedan bytte man ut alla gamla medaljer mot nya utan hakkors.

Ingen har tilldelats järnkors-medaljen sedan 1945.

Alltså:
Alla som har tilldelats ett järnkors med röd-vit-svart ordensband har fått det under andra världkriget, och alltså deltagit i strid på nazisternas sida.
Du har som avatar en bild på ett sådant järnkors.

Skäms!

Gixxer-Anders skrev:
Den röda färgen kom mycket riktigt till 1939. Nytt på korsen från '39 är också hakkorset i mitten av medaljen.

Varianten från 1957 som du nämner skapades av en enda anledning:
Tysk lag förbjuder användning av hakkors. Därför skapade man 1957 nya medaljer med hakkorset ersatt av ett eklöv. Sedan bytte man ut alla gamla medaljer mot nya utan hakkors.

Ingen har tilldelats järnkors-medaljen sedan 1945.

Alltså:
Alla som har tilldelats ett järnkors med röd-vit-svart ordensband har fått det under andra världkriget, och alltså deltagit i strid på nazisternas sida.
Du har som avatar en bild på ett sådant järnkors.

Skäms!

För helvete, det är min stupade släkting du pratar om. Han var lika lite nazist som jag.

Chris Ash skrev:

Forfucksake, det är ju en länk till Expressens sida. du om någon borde skillja på vänster och höger propaganda.

Om järnkors och andra symboler har jag skitdålig koll men angående bilden, görs det skillnad på vart den är tagen?
Om det är ifrån Gaza eller Vasastan? Jag hävdar att om den kommer ifrån ett område där det dräller av vapen och där alla har en puffra under sängen hemma så är det bara vanlig vapenromantik. Hur löjligt det än är.

Gixxer-Anders skrev:
Stupad släkting eller ej: medaljen delades endast ut i nazi-tyskland 1939-1945.

EOD

Nyss var du upprörd över de kejserliga färgerna, medaljen är ju som bekant nästan 200 år gammal, spelar väl fan ingen roll om det är en medal of honor,för tapperhet i fält, sovjetunionens hjälte eller ett järnkors? En utmärkelse som ges till en soldat.

Eftersom man inte kan se hakkorset på den så finns det dessutom ingen nazi-symbolik överhuvudtaget.

Gixxer-Anders skrev:

A 'fuck the world' tattoo on his arm -
The Iron Cross is his lucky charm -

Turbonegro - bad mongo.mp3

:yoparty :yoparty :yoparty

p.s även hells angels använder järnkors, kanske Chris är en smyg glidare.

Last edited:
honkiie skrev:
A 'fuck the world' tattoo on his arm -
The Iron Cross is his lucky charm -

Turbonegro - bad mongo.mp3

:yoparty :yoparty :yoparty

p.s även hells angels använder järnkors, kanske Chris är en smyg glidare.

Motörhead-Lemmy har ett äkta 1813 Eisernes Kreutz runt halsen.

Nyheter
Publikrekord under World Ducati Week

Ducati slog publikrekord un...

Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Back