Markus skrev:
Nä, jag har inte läst någon bok om SD - så intresserad är jag faktiskt inte.
Betvivlar inte att de har en del smutsig byk, precis som alla andra partier (som du intressant nog undviker att kommentera

).
Jovisst, men ämnet var vänsterpartiet. Man får leta upp ett ordentligt smutsigt parti för att jämföra med det, då passade SD betydligt bättre än Folkpartiet eller Centern.
Markus skrev:
Förvånar mig för övrigt något att du som brukar vara någorlunda nogrann med begreppens innebörd börjar svamla om demokrati när man diskuterar ett parti som ställer upp på samma villkor som övriga politiska partier.
Det har inte så mycket med saken att göra, jag vänder mig inte mot sättet de ställer upp i val, eller håller tal på. Alla bör vara helt och hållet fria att göra det på vilket sätt de vill. NSF bör få hålla torgtal ostörda i SS-uniformer och med hakkorsfanor om de vill det, är det en demokrati så är det.
Men att man ställer upp i demokratiska val innebär inte automatiskt att man är demokrat, Hitler och NSDAP är ett rätt klockrent exempel. Du hävdade ju själv att VPK inte är demokrater, hur menade du då?
Markus skrev:
Tror det kan vara du som är fetingblåst - som har gått på dravlet om att allt utanför de 7 vise partierna är "ickedemokratiskt".
Oavsett vilket, SD är nog det minst extrema partiet som samtidigt bäst lyckas representera 66,9% av befolkningens syn på t.ex. Islam - ändå är det de som är ickedemokrater?
VPK tillhör de 7 vise partierna, och nej, inget parti är varken så liberalt eller så demokratiskt som jag skulle vilja att de var. Det finns dock en viss magnitudskillnad gentemot ett parti med en icke obetydlig andel nazister eller stalinister.
Frågan var om islams värderingar är förenliga med svenska samhällets värderingar. Ungefär 2500 personer tillfrågades. Vilka värderingar avsågs som typiskt svenska eller typiskt muslimska? Frågan är extremt luddigt formulerad, som man frågar får man svar.
Att från detta dra slutsatsen att 66.9 % av alla svenskar tycker likadant som Sverigedemokraterna om islam är "a far fetch" om man utrycker sig milt.